ابتکار ایرانی حل بحران قفقاز در قالب ۳+۳

جوان آنلاین: نخستین نشست فرمت ۳+۳ درباره قفقاز، دیروز با حضور وزرای خارجه روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان در تهران برگزار شد؛ نشستی که می‌تواند مقدمه تحقق صلح در قفقاز باشد که در طی سه دهه گذشته رنگ آرامش به خود ندیده است.
پس از توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای تحویل قره باغ به باکو که به فروکش کردن نسبی تنش‌ها در قفقاز منجر شد، اکنون کشور‌های منطقه از طریق گفتگو‌های دیپلماتیک سعی دارند از بحران‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنند. در این خصوص، نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ با حضور «سرگئی لاوروف»، «هاکان فیدان»، «جیحون بایراموف» و «آرارات میرزویان» وزرای خارجه روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و به میزبانی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در راستای حل و فصل مسائل منطقه از طریق سازوکار‌های منطقه‌ای روز دوشنبه در تهران با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی؛ دومین نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳» برگزار شد. فرمت ۳+۳ شامل سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و ایران است که البته در نشست دیروز وزیر خارجه گرجستان به دلیل مسائل و اختلافاتی که با روسیه دارد شرکت نکرد.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان در آغاز این نشست گفت: «در ابتدا ادای احترام می‌کنیم به روح همه شهدای فلسطینی، زنان و کودکانی که این روز‌ها زیر بمباران‌ها و نقض فاحش حقوق بشر با پدیده‌ای شوم به نام نسل کشی رژیم صهیونیستی مواجه هستند. خوشحالیم دومین نشست سازوکار منطقه‌ای موسوم به ۳+۳ با حضور وزرای خارجه و حضار محترم در تهران برگزار می‌شود.» وزیر خارجه عنوان کرد: «عنوان این نشست نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی است که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و تلاش جمعی برای استقرار صلح و همکاری به منظور توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه مردم منطقه برگزار می‌شود. در این نشست وزرای خارجه علاوه بر تبادل نظر در خصوص موضوعات منطقه قفقاز فرصت خواهند داشت که در خصوص روابط دوجانبه و مناسبات فیمابین نیز گفتگو و رایزنی کنند.» رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد معتقدیم امروز فرصت تاریخی در اختیار همه کشور‌های ماست. جنگ در قفقاز جنوبی اکنون پایان یافته است و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز فرارسیده است.
وزیر خارجه همچنین بیان کرد که امیدواریم در ادامه این نشست‌ها شاهد حضور سازنده و مؤثر کشور دوست گرجستان باشیم.


به گزارش تسنیم، مهم‌ترین هدف شکل‌گیری این قالب، تشریک مساعی کشور‌های منطقه برای حل چالش‌های درون‌منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های مشترک است.
از سوی دیگر، پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران با وزیر خارجه ارمنستان دیدار کرد. رئیسی در این دیدار با تأکید بر اهمیت امنیت منطقه قفقاز برای کشور‌ها و ملت‌های منطقه، دخالت بیگانگان را برای صلح و ثبات منطقه‌ای مضر دانست: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه قدرتمند و اثرگذار خود، برای کمک به حل و فصل اختلافات موجود میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان آمادگی دارد». رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران امنیت کشور‌های حوزه قفقاز را امنیت خود می‌داند، به نقش مخرب امریکا، رژیم صهیونیستی و کشور‌های غربی در برهم زدن صلح و ثبات میان کشور‌های این منطقه اشاره کرد و گفت‌: «جنایات امروز رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت آشکار امریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش از این جنایات، عبرتی برای همه کشورهاست که بدانند این دولت‌ها و رژیم‌های سلطه‌گر هیچ گاه دوست واقعی آن‌ها نخواهند بود».
رئیسی وقایع این روز‌های غزه را تبلور سیاست‌های نژادپرستانه و آپارتایدی صهیونیست‌ها علیه ملت‌های منطقه و اثبات کننده خطای فاحش برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی دانست که هرگز مورد پذیرش ملت‌ها نخواهد بود.
رئیس‌جمهور در ادامه سیاست امریکا در حمایت از جنایت‌گری صهیونیست‌ها در غزه را استمرار سیاست شکست خورده این دولت در لشکرکشی به عراق و افغانستان عنوان کرد و افزودیقین داریم آنچه این روز‌ها در فلسطین در حال وقوع است، به نفع فلسطینیان تمام خواهد شد.
آرارات میرزویان، نیز در این دیدار ضمن قدردانی از مواضع صریح و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه قفقاز، بر ضرورت برقراری دیدار‌ها و گفتگو میان کشور‌های منطقه در این برهه حساس با محوریت ایران تأکید کرد. وزیر خارجه ارمنستان با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در حمله به غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان غزه، موضع ارمنستان در قبال مردم مظلوم فلسطین را همسو با مواضع جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.