مخبراز ظرفيت‌هاي بالای همکاری با اعضای پیمان شانگهای سخن گفت

معاون اول رييس‌جمهور پيش از ظهر ديروز به منظور شركت در بيست‌ودومين نشست شوراي نخست‌وزيران كشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي شانگهاي تهران را به مقصد بيشكك پايتخت قرقيزستان ترك كرد. دكتر محمد مخبر پيش از سفر در گفت‌وگو با خبرنگاران با بيان اينكه كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي ديدگاه‌هاي مشتركي با جمهوري اسلامي ايران در زمينه نظم بين‌المللي چند قطبي، مقابله با تحريم‌هاي امريكا و گسترش روابط سياسي و اقتصادي در موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي دارند، گفت: اين اشتراك ديدگاه مي‌تواند نويدبخش آينده‌اي روشن براي ملت‌هاي منطقه باشد.
دكتر مخبر افزود: با توجه به اينكه سازمان يك الگوي موفق از همكاري راهبردي منطقه‌اي است در نظر داريم در فرصت اين گردهمايي جنايات رژيم صهيونيستي در رابطه با غزه و فلسطين را محكوم كرده و بر ضرورت حمايت از مردم مظلوم فلسطين و فشار بر رژيم صهيونيستي براي توقف جنگ، پايان دادن به محاصره و ارسال كمك‌هاي انسان‌دوستانه تاكيد كنيم. وي با اشاره به ظرفيت‌هاي فراوان كشورمان در حوزه‌هاي صنعت، كشاورزي، فناوري‌هاي پيشرفته و انرژي اظهار اميدواري كرد: در اين سفر در خصوص زمينه‌هاي همكاري و مشاركت دوجانبه با كشورهاي عضو نيز توافق و برنامه‌ريزي شود.
معاون اول رييس‌جمهور تصريح كرد: سياست دولت سيزدهم و جناب آقاي دكتر رييسي مبني بر ارتقاي روابط و همكاري با دولت‌هاي منطقه را در اين سفر نيز دنبال خواهيم كرد و اميدواريم برگزاري موفق اين اجلاس به توسعه همكاري‌هاي همه‌جانبه به منظور حفظ و تقويت صلح و امنيت و ثبات و توسعه اقتصادي منطقه بينجامد.
در اين سفر كه با بدرقه رسمي رييس دفتر رييس‌جمهور و جمعي از اعضاي هيات دولت آغاز شد، وزراي نفت و راه و شهرسازي و تعدادي از مسوولان دستگاه‌هاي مربوطه دكتر مخبر را همراهي مي‌كنند.


گفتني است ‌تصويب برنامه نشست شوراي سران دولت‌هاي عضو و برنامه‌ريزي براي پياده‌سازي استراتژي توسعه اقتصادي سازمان همكاري شانگهاي و برنامه همكاري‌هاي چندجانبه تجاري و اقتصادي بين دولت‌هاي عضو از جمله دستورجلسات مهم اين دوره از نشست نخست‌وزيران است. امضاي اسناد نهايي و تصويب بودجه سازمان همكاري شانگهاي در سال ۲۰۲۴ و مسائل مربوط به فعاليت‌هاي مالي و سازماني اعضاي دايمي سازمان همكاري شانگهاي از ديگر دستورجلسات اين نشست محسوب مي‌شود. علاوه بر اين پيشنهاداتي در خصوص توسعه فعاليت‌هاي ريلي، تدوين سند انرژي و همچنين پلتفرم‌هايي براي تجارت ديجيتال بين كشورهاي عضو نيز مورد بررسي قرار مي‌گيرد. همچنين معاون اول رييس‌جمهور با همراهي هيات بلندپايه ايراني علاوه بر حضور برنامه‌هاي اصلي اين اجلاس در حاشيه آن حدود ده نشست دوجانبه نيز با اعضاي حاضر پيرامون همكاري‌هاي متقابل دارد كه ديدار با نخست‌وزيران روسيه، چين، قرقيزستان و تاجيكستان از جمله آنهاست.
لازم به ذكر است شوراي نخست‌وزيران به عنوان يكي از نهادهاي اصلي سازمان همكاري‌هاي شانگهاي هر سال يك‌بار برگزار مي‌شود و اين نخستين نشست شورا به صورت حضوري پس از شيوع بحران كرونا و همچنين نخستين جلسه رسمي‌ سازمان است كه ايران به عنوان عضو اصلي پس ‌از طي فرآيند تكميل عضويت در آن شركت مي‌كند.
عمده وظيفه نشست نخست‌وزيران حول محور همكاري‌هاي اقتصادي است و از آنجا كه پيمان شانگهاي از ابتدا بر اساس همكاري‌هاي امنيتي شكل گرفته، اين نشست وظيفه راهبردي همكاري‌هاي اقتصادي را براي رسيدن به همگرايي بيشتر بين كشورهاي عضو بر عهده دارد. در دو سال گذشته دكتر محمد مخبر به عنوان معاون اول رييس‌جمهور ايران به عنوان عضو ناظر در نشست مجازي اين اجلاس حضور داشته و سخنراني كرده است.