این رسم قدردانی از بانوی ایرانی نیست

توهین و تحقیر ملی‌پوشان بانوی هاکی روی یخ ایران آخرین هنرنمایی رسانه ملی بود که متأسفانه سه‌شنبه شب شاهدش بودیم، آن‌هم به بهانه شب یلدا، شبی که خانواده‌ها را دور هم جمع می‌کند، حتی به واسطه یک دقیقه بیشتر، اما رسانه ملی در شبی که برنامه ویژه‌اش پر بود از اراجیف و خاطرات نخ‌نما شده آدم‌های تکراری به شکلی تأسف‌بار با شخصیت بانوی ایرانی بازی کرد و آن را نادیده گرفت.
تلویزیون که عمدتاً برخلاف شعار‌هایی که سر می‌دهد با سلبریتی‌زدگی گره خورده، این‌بار نیز با در پیش گرفتن رویه همیشگی خود برای پر کردن تایم برنامه‌های شب یلدایی دست به دامان سلبریتی‌ها شد. البته تنها بازیگران میهمان ویژه‌برنامه یلدایی تلویزیون نبودند و فوتبالی‌ها نیز مثل همیشه جای خود را داشتند و به مرور خاطرات تکراری و نخ‌نما شده‌ای پرداختند که دردی نه از مردم دوا می‌کند و نه از جامعه فوتبال. بماند که رسانه ملی می‌توانست از همین فوتبالیست‌های دعوت شده نیز به شکل بهتری بهره ببرد و برنامه را با حرف‌های تکراری به آخر نرساند، خصوصاً این روز‌ها که عدم رعایت اخلاق‌مداری در فوتبال به معضلی جدی تبدیل شده و چه کسی بهتر از پیشکسوتان برای مرور این مهم مهجور مانده!
این‌بار، اما مسئله‌ای تأسف‌بارتر از برنامه‌های تکراری که هیچ حرفی برای گفتن ندارند را شاهد بودیم. لا‌به‌لای تمام میهمانان دعوت شده به ویژه‌برنامه چند ساعته یلدایی صداوسیما می‌شد نام دختران هاکی روی یخ ایران را هم دید، بانوانی که ابتدای همین سال جاری شگفتی‌ساز شدند و عنوان نایب‌قهرمانی در آسیا را به ارمغان آوردند. بانوان افتخار‌آفرینی که بی‌شک شب یلدا می‌توانست بهترین فرصت برای تقدیر از آن‌ها یا حتی نشستن پای حرف‌هایشان باشد، اما مرور خاطرات تکراری و پرداختن به بحث‌های صدمن یک غازی که نه به لحاظ فنی ارزشی داشت و نه اخلاقی، فرصتی برای بانوان هاکی ایران باقی نگذاشت، به‌طوری‌که در کمال ناباوری مجری برنامه تنها چند ثانیه پایانی را به نایب‌قهرمانان آسیا اختصاص داد. فرصتی اندک که با تپق‌های مجری و تأکید او بر پایان زمان برنامه سپری شد تا بانوان هاکی ایران حتی در شبی که به یکی از برنامه‌های فرهنگی صداوسیما دعوت شده بودند در عین بی‌فرهنگی بی‌آنکه کلامی به زبان آورده باشند راه آمده را برگردند. رفتاری که نشان از شعاری بودن صحبت‌های مطرح شده در صداوسیما دارد. صداوسیمایی که تأکید به سلبریتی‌زدایی دارد و انتقاد‌های زیادی به فوتبال‌زده بودن مسئولان می‌کند، اما خود نیز همان مسیر اشتباه را می‌پیماید!
نادیده گرفتن بانوان هندبال ایران در ویژه‌برنامه شب یلدا قبل از هر چیزی شأن بانوی ایرانی را زیر سؤال برد. بانوانی که حداقل همین امسال موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌اند و بی‌تردید شایسته تکریم و تقدیر هستند، اما به نظر می‌رسد تلویزیون چنین باوری ندارد که از چهار ساعت برنامه تنها چند ثانیه را به نایب‌قهرمانان آسیا اختصاص می‌دهد، به‌طوری‌که حتی فرصت حرف زدن نیز به آن‌ها نمی‌رسد و حضورشان در صداوسیما بین چند جمله پرایراد و هول‌هولکی گم می‌شود. اتفاقی تأسف‌بار که انتظار می‌رود مسئولان صداوسیما با تأمل بیشتری آن را بازنگری کنند تا شأن بانوی ایرانی که اتفاقاً توانمندی‌های بالقوه‌ای هم دارد، حفظ شود و دیگر شاهد تکرار این اتفاق تأسف‌بار نباشیم که بی‌شک حق بانوان پرتلاش و شایسته ایران نیست.