رایزنی‌ها در قطر برای پایان جنگ


گروه سیاسی: حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که بامداد دیروز چهارشنبه به قطر سفر کرده بود، پس از دیدار با همتای قطری خود از یک خبر مهم در ارتباط با پایان جنگ در غزه پرده برداشت. به گزارش «تجارت»، امیرعبداللهیان در شرایطی عازم کشور قطر شد که از یک سو، شعله‌های جنگ در غزه همچنان برافروخته است و از سوی دیگر، تلاش‌های جامعه جهانی برای پایان جنگ و آتش‌بس ابعاد بسیاری جدی‌ای به خود گرفته است.

پایان جنگ نهایتا در 10 روز آینده!
حسین امیرعبداللهیان دیروز چهارشنبه پس از دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعات مورد توجه ما در گفت‌وگوها مساله فلسطین و تلاش‌ها برای توقف جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه باختری و ارسال گسترده کمک‌های انسان دوستانه بود. وزیر امور خارجه ادامه داد: مذاکرات دیپلماتیک نشان می‌دهد که منطقه به مرور به سمت یک آتش بس می‌رود و گفتگوهای مستقیم و غیرمستقیمی که بتواند به این وضعیت فاجعه بار در غزه پایان دهد و یا حداقل در مسیر کاهش آلام مردم فلسطین از جمله ساکنان غزه و کرانه باختری گام بر می‌دارد. امیرعبداللهیان افزود: آمریکا مدعی است که در تلاش است تا قبل از پایان سال میلادی و روزهای آینده نوعی از توافق در دسترس باشد. وی افزود: رژیم اسرائیل همچنان بر روش‌های جنگی، تداوم جنایات جنگی و وضعیت محاصره انسانی غزه پافشاری دارد، اما تلاش‌های منطقه‌ای هم در جریان است. وزیر امور خارجه گفت: طبعا مقامات حماس که طرف اصلی این ماجرا به نمایندگی از ملت فلسطین و ساکنان غزه هستند معتقدند در سایه تداوم جنگ و کشتار زنان و کودکان دستیابی به توافق یک امر واقعی نیست و اگر آمریکا و طرف‌های مقابل در این مساله جدی هستند باید بعد از برقراری نوعی آتش بس وارد گفتگو برای چگونگی تحقق یک آتش بس پایدار و رفع محاصره کامل انسانی شوند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از رایزنی‌ها با مقامات و رهبران حماس و اسماعیل هنیه متمرکز بر وضعیت مقاومت بود من از هنیه شنیدم که به‌رغم همه صحنه‌های تلخی که در غزه می‌بینیم حداکثر ۱۴ درصد امکانات دفاعی و نیروی انسانی مقاومت تاکنون درگیر صحنه مقاومت و جنگ بوده و برای ماهها سعی کردند که برنامه‌ریزی داشته که بتوانند در این جنگ نابرابر به طور مستمر هم پایداری فلسطین و غزه را نشان دهند و هم به طور شبانه روز بتوانند واکنش میدانی نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی داشته باشند. امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار امروز خود گفت: با جناب آقای شیخ محمد نخست وزیر قطر هم راجع به موضوع فلسطین و طرح‌های سیاسی گفتگو و مشورت داشتیم که جزییات آن را در زمان خود اعلام خواهیم کرد. وی افزود: در عین حال با استفاده از فرصت حضور در قطر در خصوص همکاری‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و موضوعاتی که در مناسبات دوجانبه بین دو کشور وجود دارد گفتگو کردیم برخی دیگر از مسایل در پی دیدار سران دو کشور حل و فصل شده و در مسیر خوب و به سرعت در حال پیش رفتن است و در برخی دیگر از مباحث همچنان نیازمند پیگیری بیشتر توسط سفارتخانه‌های دو کشور است. سفرای ما در پایتخت‌های دو کشور هم فعالانه موضوعات رو پیگیری می‌کنند.

طرحهای سیاسی تحمیلی بی‌نتیجه خواهند ماند!
علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر قطر، حسین امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز دیدار کرد. او در این دیدار با ادای احترام به روح شهدای فلسطین و تجلیل از مقاومت مثال‌زدنی و تاریخ ساز مردم غزه و کرانه در طول ۷۵ روز تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی، ابعاد و جزئیاتی از جدیدترین تلاش‌های دیپلماتیک کشورمان در حمایت از ملت فلسطین و توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه را برشمرد و افزود، امروز هیچکس تردید ندارد که مقاومت و ملت فلسطین برغم تحمل دردها و رنجهای فراوان و تقدیم بیش از ۲۰ هزار شهید در ۷۵ روز گذشته، برتری قدرت و اراده خود را بر ماشین کشتار رژیم صهیونیستی اثبات کرده است.



امیرعبداللهیان ضمن تقبیح حمایت‌های همه جانبه و نامحدود آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ جاری علیه غزه و تاکید بر مسئولیت حقوقی و بین‌المللی آمریکا نسبت به جنایات جنگی و نسل کشی علیه فلسطینیان، به برخی تلاش‌ها و پیام‌های سیاسی دولت آمریکا به منظور یافتن یک برون رفت از بن‌بست و شکست راهبردی نظامی اشاره کرد و گفت: این که آمریکا به این‌ نتیجه برسد که جنگ راه حل نیست، یک تحول بزرگ است و آنها بهتر است هر چه زودتر از تداوم حمایت بی حاصل و شکست خورده خود از راهبرد نظامی جنون‌آمیز رژیم اشغالگر دست بردارند. امیرعبداللهیان با اشاره به سرگردانی راهبردی کاخ سفید در خصوص بحران غزه گفت: همه در داخل کاخ سفید معتقدند که رژیم صهیونیستی باید پیروز میدان باشد، اما اکنون با درک واقعیت‌های میدان و اطمینان از قدرت ایستادگی و پایداری مقاومت و مردم فلسطین، همزمان با حمایت تمام عیار نظامی از رژیم کودک‌کُش صهیونیستی، در پی آن هستند که با یک روش سیاسی، آبرومندانه از این جنگ خارج شوند و رژیم اسرائیل را از این شکست راهبردی نجات دهند. وی با اشاره به برخی تلاش‌های دیپلماتیک کشورمان در سطوح مختلف از جمله رایزنی‌های انجام شده در سطح سران توسط رئیس‌جمهور کشورمان، افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته به تلاش‌های حداکثری دیپلماتیک خود در حمایت از ملت مظلوم اما مقتدر و صبور فلسطین به منظور خاتمه دادن به تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه، پایان کامل محاصره و ارسال فوری کمک‌های گسترده انسان‌دوستانه و نیز مقابله با طرحهای سیاسی تحمیلی و جانبدارانه از رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.