رد صلاحیت ترامپ در دادگاه عالی کلرادو


گروه جهان: در شرایطی که در چند وقت اخیر تمامی نظرسنجی‌ها از افول شدید اقبال عمومی به جو بایدن، رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید و افزایش محبوبیت دونالد ترامپ، حکایت داشت، دادگاه عالی کلرادو، حکمی را صادر کرد که از آن می‌توان به عنوان آغاز نقشه حذف ترامپ از صحنه رقابت یاد کرد.
به گزارش «تجارت»، دادگاه عالی کلرادو حکم داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نمی‌تواند در رای‌گیری مقدماتی در آن ایالت آمریکا شرکت کند. این پرونده از سوی فعالان دموکرات به جریان افتاده که استدلال می‌کنند که ترامپ فاقد صلاحیت لازم برای نامزدی دوباره برای ورود به کاخ سفید است چون او در «شورش» علیه دولت ایالات متحده دست داشته و در این زمینه آنها به بخشی از اصلاحیه چهاردهم اشاره داشتند که پس از جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۵ تصویب شد.

تمرین دموکرات‌ها برای حذف ترامپ
دموکرات‌ها از اصطلاح «شورش» برای توصیف حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره آمریکا استفاده می‌کنند، گرچه هیچکس - از جمله ترامپ - به این جرم خاص متهم نشده است. چهار قاضی دادگاه عالی کلرادو که همگی دموکرات بودند، روز سه‌شنبه موافقت کردند که ترامپ واجد شرایط شرکت در انتخابات مقدماتی در این ایالت نیست، اما حکم خود را تا ۴ ژانویه ۲۰۲۴ در انتظار تجدیدنظر باقی نگاه می‌دارند. رسانه‌های غربی از قبیل «رویترز»، حذف ترامپ از فهرست نامزدهای انتخابات در ایالت کلرادو به دلیل حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ حامیان او به کنگره را تمرینی برای کنار زدن کامل او از رقابت برای ریاست جمهوری خوانده بودند.

واکنش شدیداللحن ترامپ به تصمیم دادگاه کلرادو
رای دادگاه عالی کلرادو با واکنش شدیداللحن دونالد ترامپ و نزدیکان‌اش همراه شد. در نخستین گام، دونالد ترامپ به عنوان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان قول داد که درخواست تجدیدنظر کند. در واقع، ترامپ در رد این حکم اعلام کرد که به دیوان عالی آمریکا شکایت می‌کند. از ۹ قاضی دیوان عالی، ۶ قاضی جمهوری‌خواه و ۳ قاضی دموکرات‌ هستند. ترامپ در زمان ریاست جمهوری، سه قاضی دیوان را انتخاب کرده بود. به گفته استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، او در واکنش به این حکم تصمیم مذکور را «کاملا ناقص» و محصول «طرح یک گروه چپ‌گرا با حمایت مالی جورج سوروس برای مداخله در انتخابات به نمایندگی از جو بایدن حقه‌باز» خواند. سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ گفت: «رهبران حزب دموکرات نسبت به پیشروی فزاینده و مسلطی که رئیس‌جمهور ترامپ در نظرسنجی‌ها دارد، در حالت پارانویا هستند. آنها اعتماد خود را به ریاست جمهوری ناموفق بایدن از دست داده‌اند و اکنون هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا رای‌دهندگان آمریکایی را از اخراج آنها از قدرت در نوامبر آینده بازدارند.» این سخنگو افزود، کمپین ترامپ به دیوان عالی ایالات متحده شکایت خواهد کرد و «اطمینان کامل دارد که به سرعت به نفع ما حکم خواهد داد و در نهایت این دعاوی غیر آمریکایی پایان خواهد یافت.»

اعتـــــــــــراض نامــــــــــــــــــــزدهای جمهوری‌خواه به حذف ترامپ



علاوه بر ترامپ و وکلایش، دو نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با حذف نام ترامپ از فهرست نامزدهای این حزب در ایالت کلرادو برای انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند. «ران دسانتیس» اصلی‌ترین رقیب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ و «ویوک راماسوامی» دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به رد صلاحیت او در ایالت کلرادو واکنش نشان داد. فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا ران دسانتیس، طی پیامی در شبکه ایکس از دیوان عالی آمریکا خواست که حکم دیوان کلرادو درباره رد صلاحیت ترامپ را لغو کند. او ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد که چپگراها در آمریکا در حال «توجیه سوء استفاده از قدرت قضایی برای حذف یک نامزد از صندوق رای بر اساس زمینه‌های قانونی جعلی» هستند. «ویوک راماسوامی» یکی دیگر از رقبای جمهوری‌خواه ترامپ به حذف او از انتخابات درون حزبی در کلرادو واکنش نشان داد. این نامزد هندی تبار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار یک ویدئو اعلام کرد که اگر به ترامپ اجازه رقابت در انتخابات کلرادو داده نشود، او حضور در انتخابات این ایالت را تحریم می‌کند. راماسوامی همچنین از ران دسانتیس، نیکی هیلی و کریس کریستی دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواست که «فورا» متعهد شوند که در انتخابات کلرادو شرکت نمی‌کنند.

معنای رد صلاحیت ترامپ در انتخابات کلرادو
مطابق این حکم- که با 4 رأی موافق و 3 رأی مخالف به تصویب رسید- طبق مفاد بند 3 متمم 14 قانون اساسی آمریکا نام دونالد ترامپ به دلیل نقشی که او در شورش 6 ژانویه 2021 داشته نمی‌تواند در برگه‌های رأی قرار بگیرد و او با استناد به این قانون «صلاحیت داشتن مسئولیت‌های فدرال» را از دست داده است. یک دادگاه رده‌پایین‌تر پیش از این حکم داده بود که اقدامات ترامپ در روز 6 ژانویه 2021 که هواداران او به ساختمان کنگره حمله کردند در حد شورش محسوب می‌شود اما این دادگاه با این استدلال که بند 3 روسای جمهور را شامل نمی‌شود از رد صلاحیت او خودداری کرده بود. البته این حکم هنوز نهایی نیست و دونالد ترامپ پرونده را برای رسیدگی به دیوان عالی آمریکا ارجاع داده. حکم نهایی این دادگاه هنوز مشخص نیست اما اکثر قضات این دادگاه در حال حاضر محافظه‌کارند و سه نفر از آنها منصوب خود ترامپ هستند. برخی از قضات این دادگاه از مدت‌ها پیش از منتقدان اعطای اختیارات غیرمندرج در قانون به دادگاه‌ها بوده‌اند. خبرگزاری رویترز نوشته حتی اگر حکم دادگاه کلرادو توسط دیوان عالی تثبیت شود باز هم اثری در نتیجه انتخابات اصلی 2024 نخواهد داشت زیرا ترامپ برای پیروزی در انتخابات نیازی به رأی ایالت کلرادو که به صورت سنتی پایگاه رأی دموکرات‌ها محسوب می‌شود نخواهد داشت. از میان 270 رأی الکترال که یک نامزد انتخاباتی باید برای پیروزی در انتخابات به دست بیاورد کلرادو صاحب 9 رأی الکترال است. در انتخابات 2020 جو بایدن با اختلاف 13 درصدی نسبت به ترامپ در این ایالت برنده شد.