«ضربه قرن» به اسرائیل

جوان آنلاین: سخنگوی گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس گفته که از زمان شروع عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه، ۸۲۵ خودروی زرهی آن منهدم شده و نبرد طوفان الاقصی، «دشمن صهیونیستی را در مسیر زوال و نابودی قرار داده است.» ابوعبیده گفته که «ضربه قرن» را به اشغالگران زدیم؛ اصطلاحی که ظاهراً عامدانه در مقابل «معامله قرن» به کار رفته است. تقریباً همزمان با سخنرانی ابوعبیده، گزارشگر سازمان ملل گفته که کاری که اسرائیل در غزه می‌کند، وحشی‌گری قرن حاضر است. الجزیره روز پنج‌شنبه صوتی حدوداً ۱۰ دقیقه‌ای از ابوعبیده منتشر کرد که او در آن بخش دیگری از دستاورد‌های جنگ غزه را در روز هشتادوسوم آن تشریح کرد. ابوعبیده گفته که «نبرد طوفان الاقصی دشمن صهیونیستی را در مسیر زوال و نابودی قرار داد» و تأکید کرده که نبرد طوفان الاقصی، حاصل دهه‌ها دفاع از مردم فلسطین است: «دهه‌ها است که برای دفاع از ملت فلسطین می‌جنگیم تا اینکه در نهایت به نبرد طوفان الاقصی رسیدیم.» سخنگوی قسام گفته که در نبرد طوفان الاقصی «ما ضربه قرن را به اشغالگران زدیم و به دنیا گفتیم که ما مردمی هستیم که خواستار حق و آزادی در زندگی هستیم.» به نظر می‌رسد ابوعبیده اصطلاح «ضربه قرن» را برای توصیف عملیات طوفان الاقصی به کار برده که در مقابل طرح صلح ترامپ با عنوان «معامله قرن» قرار می‌گیرد. پیش از این برخی کارشناسان نیز تأیید کرده‌اند که طوفان الاقصی بزرگ‌ترین ضربه نظامی به اسرائیل بوده است. ییر والاچ روز ۸ اکتبر ۲۰۲۳ یک روز بعد از عملیات حماس در گاردین نوشت: «این حمله بزرگ‌ترین ضربه نظامی فلسطینیان به اسرائیل است؛ اصطلاحی که تایمز نیز چند روز بعد شبیه به آن را با کاربرد «مرگبارترین حمله به اسرائیل در نیم قرن اخیر» به کار برد. همزمان با سخنان ابوعبیده، «فرانچسکا آلبانیز» نماینده حقوق بشری سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین در سخنانی تأمل‌برانگیز گفت که اسرائیل به بهانه نابودی حماس، ارزشی برای جان مردم غزه قائل نیست. او گفت: اسرائیل به بهانه نابودی حماس بیش از ۲۰ هزار نفر را تاکنون در غزه کشته است و جنایات رژیم صهیونیستی را «وحشی‌گری قرن» توصیف کرد.
توافقی در کار نیست
ابوعبیده می‌گوید: پس از ۸۳ روز نبرد، مجاهدان ما در میدان همچنان در حال رویارویی با دشمن هستند. او گفته که اولویت ما توقف جنگ و جنایات دشمن است و هیچ چیز دیگری بر توقف جنگ در غزه اولویت ندارد. ابوعبیده گفته که فلسطینیان تنها طی دو روز منتهی به صحبت‌های او، سه بالگرد اسرائیلی را هدف قرار داده‌اند و از زمان شروع جنگ زمینی نیز، ۸۲۵خودروی زرهی دشمن منهدم شده است. منابع خبری دیروز گفتند که یک هیئت از حماس برای بررسی پیشنهاد مصر درباره آتش‌بس، راهی قاهره شده، ولی ابوعبیده گفته که «تا توقف کامل جنگ در غزه هیچ توافقی را برای مبادله اسرا نخواهیم پذیرفت.» به گفته او «در ایام جنگ مبادله اسرا بی‌معنی است و اولویت ما توقف جنگ است.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم تأیید کرده که قطر و مصر دو پیشنهاد جداگانه برای پیشبرد مذاکرات ارائه کرده‌اند.
۳۳۰ میلیون دلار هزینه در روز


گردان‌های القسام دیروز اعلام کرد که یک پهپاد جاسوسی به علاوه یک بولدوزر صهیونیستی را منهدم کرده و چند نظامی صهیونیست را به هلاکت رسانده است. بیمارستان سوروکا در بئرالسبع در سرزمین‌های اشغالی پنج‌شنبه شب اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت ۱۶ نظامی مجروح دیگر در غزه به این بیمارستان منتقل شدند. روز پنج‌شنبه، همچنین رسانه‌های صهیونیستی تأیید کردند که یک بالگرد اسرائیلی قصد انتقال کشته‌ها و مجروحانش را از غزه به بیمارستان‌های خود داشت، اما هدف حمله قرار گرفت و مجبور به فرار و بازگشت به اراضی اشغالی شد. در تازه‌ترین گزارشی که «یوسی یوشوا» خبرنگار حوزه جنگ در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» افشا کرده، هزینه‌های سنگین جنگ علیه غزه فقط برای ارتش اسرائیل، روزی ۲/۱ میلیارد شکل (۵/۳۳۱ میلیون دلار) است. «ایتی تیمکین» معاون و مسئول بودجه وزارت دارایی رژیم اشغالگر اخیراً در جلسه‌ای با اعضای کنست (پارلمان) این رژیم گفته بود که انتظار می‌رود جنگ حداقل دو ماه در سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد که ۳۰ میلیارد شکل برای امنیت و ۲۰میلیارد شکل دیگر برای هزینه‌های غیرنظامی و سایر هزینه‌ها در پی خواهد داشت. «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در موضعی که نشانه به بن‌بست رسیدن استراتژی جنگی اسرائیل است، صرفاً گفته که به جنگ در غزه ادامه خواهیم داد و راه دیگری نداریم جز اینکه از حوادثی که با آن روبه رو هستیم، درس بگیریم. با این حال او از گفتن اینکه این جنگ منجر به دستیابی اسرائیل به اهداف اعلانی خود خواهد شد یا نه، خودداری کرده است. مقام‌های رژیم صهیونیستی بار‌ها گفته‌اند که جنگ بایستی منجر به آزادی اسرای اسرائیلی در غزه شود ولی هرتزی هالوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی دیروز اعتراف کرد که ارتش در مأموریت نجات گروگان‌ها در این حادثه شکست خورده است. هالوی افزود: «کشته شدن سه نظامی در غزه یک حادثه خطرناک است و پیامد‌های بسیار وخیمی به دنبال خواهد داشت.»
لغو جلسه کابینه
ساکنان سرزمین‌های اشغالی پنج‌شنبه شب در خیابان‌های تل‌آویو در اعتراض به جنگ و کابینه افراطی رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. روزنامه هاآرتص گزارش کرد که هزاران تن در راهپیمایی ضد جنگ علیه نوار غزه در میدان «هبیما» در تل‌آویو تجمع و کردند و شعار دادند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی و در مقدمه آن‌ها جنبش «معا» خواستار توقف اعمال خصمانه، پایان اشغالگری و نیز آزادی اسیران اسرائیلی در نزد حماس شدند. با افزایش اعتراضات به تداوم جنگ، اختلافات به داخل کابینه نتانیاهو نیز کشیده شده است. بنیامین نتانیاهو جلسه کابینه جنگی را که قرار بود شامگاه پنج‌شنبه برگزار شود، لغو کرد. در این جلسه قرار بوده مسئله حکمرانی غزه بعد از اتمام جنگ به بحث و گفتگو گذاشته شود. اندکی بعد از لغو جلسه کابینه در شامگاه پنج‌شنبه حزب راست‌گرای افراطی «صهیونیسم مذهبی» اعلام کرد که قصد دارد برای اعتراض به کنار گذاشته شدن از مباحثات کابینه نتانیاهو، خودش جلسه‌ای با همین موضوع برگزار کند. مواضع نتانیاهو در این خصوص تحت تأثیر اعضای راست افراطی در کابینه‌اش قرار دارد که با دادن هرگونه نقش به تشکیلات خودگردان برای اداره غزه مخالف هستند.