مقاومت یمن ، زوال امپراتوری آمریکاست

محمد پارسا نجفی تحلیلگر سیاست خارجی

جنگ در تنگه های دریایی نقطه ضعف آمریکا است و هر چقدر این جنگ طولانی تر شود آمریکا ضرر بیشتری را متحمل می شود. حملات آمریکا به یمن برخلاف آنچه که اکثر کارشناسان غرب گرا می گفتند چیزی نبود که از آمریکا توقع می رفت. آمریکایی ها فرودگاه صنعا و حدیده را بمباران کردند که در فروردین 1394 هم بمباران شده بود به این معنا که یمن 8 سال بمباران مستمر روزانه را پشت سر گذاشته است و طبیعتا با 72 نقطه بمباران در یک شب چیزی در آن تغییر نمی کند .مجموع تلفاتی که در بمباران توسط آمریکا و انگلیس به یمن وارد شد 5 شهید و 6 زخمی بود و خساراتی هم که وارد شده بر خلاف آنچه که عنوان می شود به تاسیسات نظامی و کمیته های مردمی انصارالله نبوده است؛ مثلا مخازن سوخت فرودگاه بین المللی صنعا را زده اند که به صورت تلویحی این فرودگاه در دست سازمان ملل برای فعالیت های بشر دوستانه است و فقط پروازهای مسافرتی تحت نظر سازمان ملل از این فرودگاه انجام می شود و این فرودگاه نظامی نیست از سوی دیگر در جنگ هشت ساله این فرودگاه مستمرا بمباران شده است و انصارالله دارای جنگنده ای نیست که بخواهد از فرودگاههایی که مورد حمله قرار گرفته است ،  استفاده کند.
فرودگاه عبس در استان حجه در 8 سال جنگ در یمن کاملا توسط عربستان ویران شده بنابر این بخش مهمی از حملاتی که آمریکایی ها انجام داده اند در ابعاد تبلیغاتی قابل بررسی است و در کل آسیبی به ارتش یمن وارد نیامده است
در واقع آسیب هایی که آمریکا به یمن وارد کرده است هیچ ربطی به جنگ دریایی یمن ندارد و توانایی ارتش یمن در باب المندب به قوت خودش باقی است. برای همین هم،یمن 10 دقیقه بعد از شروع حملات به ناوشکن انگلیسی حمله کرد و موشکش هم به این ناوشکن  اصابت کرد. ارتش یمن نیز تاکید کرد که سیاست بستن تنگه باب المندب  را با قوت ادامه می دهد ارتش یمن در جنگ 8 ساله نیز توانایی خوئش را از دست نداده و این حمله نمی تواند به این ارتش خللی وارد کند ضمن اینکه اگر امریکا وجب به وجوب یمن را هر روز بمباران کند باز هم توانایی ارتش یمن برای بستن تنگه باب المندب به قوت خودش باقی است و این نقطه ضعف مهم آمریکایی ها را در جنگ دریایی آشکار می کند چرا که یمنی ها ازنقاط بسیار مخفی و خارج از شهرها اژدرها و موشک ها و اژدرها را شلیک می کنند.
 از سوی دیگر یمن دارای زهپاد یا زیر دریایی کنترل از راه دور است که تا کنون از آن استفاده نکرده و کارت برنده ای است که هنوز آن را رو نکرده است .آنها از اژدرهای برد بلند هم استفاده نکرده اند و در واقع این توانایی را دارند که ناوگانی که آمریکا در خلیج عدن مستقر کرده را مورد آسیب قرار دهند .



امریکایی ها تلاش زیادی کردند که مردم یمن را از همراهی با انصارالله دور کنند اما دیدیم که مردم بلافاصله تظاهرات کردند و حمایت خود را از دولت نجات مستقر در صنعا به رهبری انصارالله اعلام کردند . در واقع این تظاهرات نشان می دهد که آمریکایی ها در حوزه تبلیغات نیز بی مصرف بوده و نتوانستند موفق عمل کنند.
مسئله حیاتی این است که آمریکا نتوانسته است در دو ماه گذشته تنگه باب المندب را به روی رژیم صهیونیستی باز کند این به معنی شکسته شدن اراده آمریکا توسط انصارالله یمن است . یعنی قویترین قدرت مدعی جهان توسط یک گروه کوچک در یک کشور کوچک با ابزار ساده و کوچک به چالش کشیده شده است این به این معنا است که این ماجرا اگر به تنگه های دیگر مانند تنگه هرمز کشیده شود قدرت جهانی آمریکا به چالش جدی کشیده می شود و این می تواند به تجارت جهانی آمریکا و تحمیل دلار به اقتصاد جهان تاثیر گذار باشد و آن را کاهش دهد. این به معنی رو به زوال رفتن اقتدار آمریکا بر اقتصاد جهان است زیرا که می دانیم که تجارت جهانی بر اساس تجارت در دریا تعریف شده و کشتیرانی شریان حیاتی تجارت بین الملل است ونقاط حیاتی آن  تنگه های دریایی مانند تنگه باب المندب و تنگه هرمز است و به همین دلیل تنگه های دریایی اهمیت زیادی در این تجارت ها دارند. در این نقاط کاربردی آمریکایی ها قبلا قدرت خودشان را به کار می بردند اما در حال حاضر نتوانسته اند کاری از پیش ببرند و قدرتشان به چالش کشیده شده است و این نشان دهنده زوال امپراتوری آمریکا است.
می توان با قاطعیت گفت که یمنی ها این توانایی را دارند که برای هزاران سال این تنگه را ببندند نه فقط بر روی رژیم صهیونیستی بلکه بر روی تمامی کشورهای دنیا. کشوری که در نزدیکی تنگه های راهبردی است دارای پیروزی همیشگی است، این در مورد تنگه هرمز هم قابل ذکر است . اگر ایران تنگه هرمز را بر روی کشتی های تجاری ببندد هیچ قدرتی در جهان نمی تواند تنگه را باز کند . در جنگ تنگه ها همیشه برد با کشوری است که در همسایگی تنگه حضور دارد .
ما در بعد جنگ 1956 کانال سوئز نیز این مسئله را شاهد بودیم که به پیروزی مصری ها در برابر انگلیس و فرانسه منتهی شد . تا زمانی که یمن اراده کند می تواند تنگه باب المندب را بسته نگه دارد و این مسئله به ضرر آمریکا و متحدان آمریکا و شرکای اقتصادی او است در همین دو ماه گذشته تجارت دریایی و کشتیرانی در تنگه باب المندب به شدت کاهش پیدا کرده است با آنکه انصارالله یمن تنها رژیم صهیونیستی را تحریم کرده است، اما می دانیم که تنگه ها نقش استراتژیک دارند و حتی می توانند مسیر دریایی را برای تجارت جهانی تغییر دهند. در حال حاضر بخش اعظم کشتیرانی که از تنگه باب المندب انجام می شد متوقف شده است. تنگه های راهبردی مانند باب المندب و هرمز برگ برنده محور مقاومت بوده، هستند و خواهند بود. اگر ایران نیز تنگه هرمز را مسدود کند می تواند امنیت صد ساله او تضمین کند  و تمام تحریم های ایران لغو می شود و امتیاز اقتصادی و مالی زیادی با خود به همراه خواهد داشت.
 نکته مهم اینکه آمریکایی ها در کمترین فاصله تنگه مندب یعنی در طول 350 متری حضور دارند شمال و جنوب تنگه در اختیار آمریکایی ها است آمریکایی ها در جیبوتی دارای پایگاه هستند و در شمال تنگه باب المندب نیروهای متحد آمریکایی یعنی اماراتی ها و عربستانی ها حضور دارند . در جزیره پریم در میانه تنگه باب المندب هم آمریکایی ها دارای پایگاه هستند و در شرق و غرب تنگه نیز ناوگان دریایی مستقر کردند اما انصارالله یمن در دو ماه گذشته توانسته این تنگه را بر روی کشتی های دریایی مسدود کند این اثبات می کند امریکایی در بازگشایی تنگه مسدود شده فاقد کارایی هستند و پیروزی با انصارالله است.