عملیات 14تیم تخصصی هلال در دره «رندوله»

  [ مرضیه موسوی]  پنجشنبه 21دی ماه بود که تیم 5نفره‌ای از کوهنوردان شهرستان نقده برای شب‌مانی در منطقه کوهستانی، راهی منطقه کوهستانی «رندوله» شدند. صبح روز بعد، وقتی این تیم به سمت پایین بازمی‌گشتند، دچار بهمن‌زدگی و همانجا گرفتار شدند. حوالی ساعت 12ظهر جمعه بود که خبر مفقودی این گروه و بهمن‌زدگی به هلال‌احمر آذربایجان غربی رسید. تیم‌های امدادی و عملیاتی کوهستان از همان ساعت وارد منطقه شدند و جست‌وجو برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد. تا‌کنون دو نفر از این کوهنوردان پیدا و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. «یحیی خلیلی»، معاون امدادونجات آذربایجان غربی به «شهروند» می‌گوید: «بارش برف سنگین در این منطقه و نامساعد بودن شرایط جوی، مانع بزرگی برای ادامه عملیات توسط تیم‌هاست. با این حال با رعایت تمام جوانب ایمنی، به محض آرام شدن کولاک، تیم‌های تخصصی، جست‌و‌جو را ادامه می‌دهند.» هم‌اکنون 14تیم عملیاتی تخصصی در منطقه رندوله حاضر هستند و رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر هم از اعزام تیم‌های این سازمان از تهران به اشنویه خبر داده است.

برف بی‌امان می‌بارد. کولاک شدید، وسعت دید را در مناطق کوهستانی اشنویه به کمتر از یک متر رسانده است. برف روی برف می‌نشیند و احتمال وقوع بهمن در گردنه‌ها را چند برابر افزایش داده است. بیش از 5روز از مفقود شدن کوهنوردانی که به رندوله رفته بودند، می‌گذرد و تنها 2نفر از این تیم 5نفره پیدا شده‌اند. «یحیی خلیلی»، معاون امداد آذربایجان غربی به «شهروند» می‌گوید: «حوالی ساعت 10جمعه گذشته، تیم کوهنورد گرفتار بهمن می‌شوند. یکی از این افراد توانسته بود خودش را به منطقه‌ای امن برساند و با ندای امداد تماس بگیرد. او لوکیشن خود را در اختیار ما گذاشت و از همان نخستین تماس، عملیات آغاز شد.»
هشدارهای هواشناسی و اعلام وضعیت قرمز در منطقه، باعث کندی عملیات شده است. با این حال بیش از 14تیم متخصص کوهستان، با تجهیزات و امکانات لازم در منطقه حضور دارند تا با بهتر شدن وضعیت هوا، عملیات را از سر بگیرند. خلیلی می‌گوید: «وقتی بارش سنگینی در مناطق کوهستانی داشته باشیم، به‌گفته استادان کوهنوردی تا 72ساعت بعد از این بارش‌ها، احتمال وقوع بهمن وجود دارد و نباید وارد این منطقه شد. با این حال ما با رعایت تمام نکات ایمنی و سنجیدن تمام جوانب، تیم‌های تخصصی را به منطقه اعزام کردیم. در روزهای گذشته بیش از یک‌ونیم متر برف در این منطقه باریده است.»

2نفر نجات پیدا کردند
تا‌کنون 2نفر از 5مفقودی این حادثه توانسته‌اند خودشان را به منطقه‌ای امن برسانند و توسط تیم‌های جست‌و‌جو پیدا شوند، اما هنوز خبری از 3مفقودی دیگر نیست و با توجه به وسعت منطقه، تیم‌های مختلفی جست‌و‌جو را ادامه می‌دهند. خلیلی می‌گوید: «3مفقودی در دره‌ای که در ارتفاع 2هزار و 376متری قرار دارد مفقود شده‌اند. با توجه به بارش‌های متعدد و وقوع بهمن، کار جست‌و‌جو بسیار سخت‌تر از قبل شده.»او درباره چالش‌هایی که این روزها با آن سروکار دارند می‌گوید: «یکی از مشکلات مهم ما، افراد و تیم‌هایی است که به‌صورت خودجوش و بنابر دلایل هیجانی تصمیم می‌گیرند به منطقه بیایند و به جست‌و‌جو بپردازند. دیروز تیم‌های اعزامی ما در مسیر، با گروهی برخورده بودند که بدون داشتن تجهیزات کافی، برای جست‌و‌جو می‌رفتند. با وجود هشدارهای امدادگران ما، این تیم به مسیر خود ادامه داد اما ساعتی بعد با 112تماس گرفته بودند تا برای بازگشت آنها، مسیر را هموار کنیم. تیم‌های عملیاتی باید همه تمرکز خود را روی عملیات اصلی بگذارند، اما وقوع این حوادث فرعی توان امدادی را کمتر می‌کند. توصیه ما این است که در روزهایی که هشدارهای هواشناسی داریم، یا عملیات‌های مهمی در جریان است، تیم‌ها بدون هماهنگی به‌صورت خودجوش وارد عمل نشوند.»
استقرار خودروی ارتباطات در نزدیکی منطقه کوهستانی برای برقراری ارتباط رادیویی سریع‌تر با تیم‌های امدادی، از دیگر اقداماتی است که برای پیش بردن هرچه سریع‌تر عملیات، به‌کار رفته است.

اعزام تیم‌های سازمان امداد از تهران



رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر کشور می‌گوید: «تیم‌های زبده هلال‌احمر از تهران با تجهیزات پیشرفته برای عملیات جست‌وجوی کوهنوردان مفقودشده در بهمن کوهستان رندوله به اشنویه اعزام شدند.» محمودی که خود را به محل عملیات تیم‌های امدادی در پایگاه کوهستانی رندوله رسانده است، از مشارکت مردم منطقه به‌ویژه کوهنوردان برای پیدا کردن کوهنوردان گرفتارشده در بهمن کوهستان «رندوله» اشنویه قدردانی کرد. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر کشور می‌گوید: «اما شرایط در این منطقه بسیار نامساعد است و در شبانه‌روز گذشته بیش از یک متر برف در این منطقه ثبت شده و بارش همچنان ادامه دارد و تیم‌های جست‌وجو باید تا زمان مناسب برای عملیات صبر کنند.»
علاوه بر نیروهای هلال‌احمر در این منطقه، کوهنوردان باسابقه و هیمالیانوردی هم که در شهرهای مختلف ازجمله اشنویه، نقده، مهاباد و پیرانشهر حضور دارند، به همراه خودروهای آفرود که در عملیات در شرایط برف و کوهستان تجربه کافی دارند، در این عملیات جست‌وجو شرکت کردند. محمودی به خانواده کوهنوردان مفقودشده در کوهستان «رندوله» اشنویه اطمینان داد که جمعیت هلال‌احمر به همراه نیروهای مردمی تمام توان خود را برای یافتن کوهنوردان به‌کار می‌گیرد و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. محمودی می‌گوید: «شهروندان باید به هشدارهای هواشناسی توجه کنند و موقعی که هواشناسی هشدار قرمز بارش برف را اعلام می‌کند، مردم نیز باید از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند.»

سایر اخبار این روزنامه
‌نفتکش آمریکایی طبق قانون بین‌الملل توقیف شد‌‌ معدل واقعی دانش‌آموزان کشور اعلام شد نگاه دریاچه ارومیه به آسمان روزی که «شاه با فرح فرار کرد» اجازه لانه‌گزینی به فساد را نمی‌دهیم به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهیم جنگ علیه یمن را متوقف کنند برای رسیدن به قهرمانی مسیر سختی در انتظارمان است تجارت 3700میلیون یورویی ایران و اروپا در 10 ماه عملیات 14تیم تخصصی هلال در دره «رندوله» شروع ترامپ از آیووا طوفانی خواهد بود؟ نرخ خرید تضمینی گندم 27 دی اعلام می‌شود ۱۰۰ روز جنایت؛ ۱۰۰ روز مقاومت نرخ دلار به قیمت تعادلی قبلی بازمی‌گردد سکوت پلیس در برابر تخلفات پارکینگ‌داران! وقتی زمین بازی تغییر می‌کند آخرین اقدامات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات تشریح شد رئیس‌جمهور ۲۸ دی به فیروزکوه و دماوند سفر می‌کند واکنش‌ها به بازی تیم ملی مقابل فلسطین و حرکت شجاع خلیل‌زاده اقدامات وزارت اقتصاد برای ارتقای کیفی نظام گزارشگری مالی مصوبه ناعادلانه مجلس برای افزایش حقوق