شوک اقتصادی محور مقاومت به رژیم موقت‌صهیونیستی

جوان آنلاین: حماسه «طوفان‌الاقصی» رژیم موقت صهیونیستی را در سراشیبی سقوط قرار داده است و فروپاشی آن برای تحلیلگران و کارشناسان جای تردیدی باقی نمی‌گذارد. فارغ از ضربه شدید محور مقاومت به حیثیت ساختگی رژیم موقت، رشد فزاینده هزینه‌های نظامی و پیامد‌های کوتاه‌مدت اقتصادی رژیم موقت صهیونیستی نیز مورد توجه قرار گرفته، به طوری که اداره تحقیقات بانک رژیم‌صهیونیستی هزینه جنگ غزه را بیش از ۵۵میلیارد دلار برآورد کرده است. کنشگران معتقدند بحران در پس این ماجرا را می‌توان بیش از این اعداد و ارقام قلمداد کرد.

بر اساس گزارش آژانس رتبه‌بندی جهانی «مودیز» و بر اساس گزارش اولیه، جنگ صهیونیست‌ها با مبارزان حماس روزانه حداقل ۳۰۰‌میلیون دلار برای رژیم اشغالگر کشور فلسطین هزینه دارد و خسارت‌های بیشتری نسبت به درگیری‌های قبلی بر اقتصاد این رژیم وارد کرده است.
به گفته کاترین موهلبرونر، معاون ارشد مودیز «شدت هر گونه آسیب به اقتصاد تا حد زیادی به طول مدت درگیری نظامی و همچنین به دورنمای بلندمدت وضعیت امنیت داخلی اسرائیل بستگی دارد. در حالی که بی‌اعتمادی و شدت بحران بسیار بالاست، ما معتقدیم تأثیر آن بر اقتصاد می‌تواند شدیدتر از دوره‌های قبلی درگیری نظامی و نزاع داخلی باشد.»


با این توضیح عمده هزینه‌های رژیم‌صهیونیستی شامل هزینه تولید و خرید تسلیحات و ادوات نظامی، پرداخت دستمزد صد‌ها هزار سرباز ذخیره‌شده، پرداخت غرامت برای مشاغل آسیب‌دیده از جنگ و بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های ویران‌شده در این دوره از جنگ نیز می‌شود.
درآمد‌های دولت رژیم نامشروع صهیونیستی به دلیل حضور نیروی کار در صحنه جنگ، کاهش یافته است و باید به این موارد ضرر و زیان‌های هنگفت کاهش گردشگری، کاهش سرمایه‌گذاری و جریان سرمایه و بخش درآمد مالیاتی را نیز اضافه کرد که یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های آن مربوط به بخش فناوری است چراکه ۱۸‌درصد از تولید ناخالص داخلی و حدود ۵۰‌درصد از کل صادرات صهیونیست‌ها را مواردی که بیان شد، تشکیل می‌دهد و این بخش‌ها با روند شدید کاهشی روبه‌رو شده‌اند و به همین علل رژیم‌صهیونیستی با کسری شدید بودجه مواجه شده است و گواه این ادعا حرف‌های مقامات بالادستی آنهاست، کنست (پارلمان) رژیم‌صهیونیستی ماه گذشته متمم بودجه ۳۰میلیارد شِکل (۸میلیارد دلاری) را برای تأمین هزینه‌های جنگ در سال۲۰۲۳ تصویب کرده بود و حالا وزارت دارایی این رژیم پیش‌بینی کرده است اگر جنگ تا فوریه ادامه یابد، ۵۰میلیارد دلار دیگر هزینه خواهد داشت و کسری بودجه را به ۶درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رساند.
همچنین بر اساس گزارش بانک صهیونیست‌ها، هزینه‌های جاری جنگ در مجموع ۲۰۰میلیارد شِکل، تقریباً ۵۵میلیارد دلار که حدود ۲۰‌درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل را شامل می‌شود، به اقتصاد این رژیم جعلی خسارت وارد کرده است.
به گفته الکس زابژینسکی، اقتصاددان ارشد خانه سرمایه‌گذاری می‌تاو (Meitav)، خسارات وارده را می‌توان به چهار دسته تقسیم‌بندی کرد:
دسته نخست هزینه مستقیم جنگ که بیشتر معطوف به خرید یا ساخت تسلیحات نظامی و حقوق سربازان می‌شود.
دسته دوم جبران خسارات مالی است که عموماً هزینه‌هایی است که دولت بابت تخلیه شهرک‌نشینان یا بازسازی مناطق ویران‌شده، باید بپردازد.
دسته سوم کمک اقتصادی است که برای تداوم کسب‌وکار و حمایت خانوار‌ها ارائه می‌شود؛ و دسته چهارم از دست دادن درآمد دولت به دلیل اختلالات اقتصادی است.
اما به باور زابژینسکی، خسارت‌های جاری جنگ تنها ۱۰‌درصد پیامد‌های اقتصادی این جنگ است و ۹۰‌درصد شوک اقتصادی برای اسرائیل ناشی از اثرات غیرمستقیم این جنگ از جمله کاهش سرمایه‌گذاری، اختلال در بازار کار، جابه‌جایی بازار کار و کاهش رشد بهره‌وری است.
به باور این اقتصاددان، اوج شوک اقتصادی برای صهیونیست‌ها را باید در جای دیگری سراغ گرفت و آن همانا بحران «مهاجرت معکوس» شهروندان از سرزمین‌های اشغالی به سمت کشور‌های مبدأ خود یا اخذ تابعیت مضاعف است. این ادعا را هم گوگل ثابت می‌کند چراکه طبق داده‌کاوی‌ها مشخص شده است رایج‌ترین کلمه در جست‌وجو‌های گوگل در اسرائیل «حرکت کردن» یا همان مهاجرت است، حتی به تازگی در فیس‌بوک گروهی به نام «ترک کشور باهم» تشکیل شده و اعلام کرده است باید گروه‌هایی را برای تشویق شهروندان برای ترک اسرائیل سازماندهی کرد و این دلیلی دیگر بر ادعای مطرح شده است، البته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران پدیده مهاجرت معکوس را که یکی از مهم‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین تبعات نبرد طوفان‌الاقصی به شمار می‌رود، نتیجه این جنگ نمی‌دانند، اما جنگ این تنور را داغ کرده و این بحران آنچنان جدی و وخیم است که به اذعان خود مقامات صهیونیست باعث فروپاشی قریب‌الوقوع اسرائیل خواهد شد، چراکه پاشنه آشیل صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی جمعیت آن‌ها محسوب می‌شود و اگر میزان جمعیت اسرائیلی‌ها ثابت یا کاهشی شود، عملاً فروپاشی این رژیم جعلی پیش از ۲۵سالی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، رقم خواهد خورد.
شهروندان اسرائیلی به دلیل نداشتن حس تعلق و احساس وابستگی به این سرزمین از آنچه در حال رخ‌دادن در سرزمین‌های اشغالی است، به شدت هراس دارند و درصدد فرار از این سرزمین هستند. گرفتن پاسپورت خارجی برای صهیونیست‌ها بسیار مهم شده است، زیرا اسرائیل دیگر مکان مناسبی برای زندگی آن‌ها نیست.
اسرائیلی‌ها به دنبال مکان‌های خوب برای خرید املاک و انتقال پول خود برای سرمایه‌گذاری هستند، البته بسیاری گمان می‌کنند این بخش از مهاجرت معکوس الزاماً در سطح نخبگان و سرمایه‌داران در حال وقوع است، اما دیگر هیچ اسرائیلی‌ای در سرزمین‌های اشغالی احساس امنیت نمی‌کند. گواه این مطلب هم گفته گیورا شالگه، رئیس سابق سیستم دفاعی رافائل وابسته به وزارت امنیت اسرائیل است. او فاش کرد که با نوه‌هایش دیگر مشتاق ماندن در اسرائیل نیستند.
اگر تا همین اواخر مهاجرت از اسرائیل خیانت به حساب می‌آمد، اکنون این امر تغییر کرده و نتیجه این است که اخذ پاسپورت دوم در این مرحله از سوی اکثر اسرائیلی‌ها نوعی بیمه برای روز‌های آینده محسوب می‌شود.
پروفسور یووال هراری، مدرس دانشکده تاریخ دانشگاه عبری، تشدید پدیده مهاجرت معکوس یهودیان را به «نفوذ فزاینده جنبش مذهبی راستگرای افراطی در جامعه اسرائیل، نفوذ آن به وزارتخانه‌های دولتی و کنترل آن بر افسار قدرت نسبت داد.»
در همین حال، آدام کلر، سخنگوی جنبش صلح اکنون معتقد است: «رشد اخیر این پدیده به دلیل درگیری‌های داخلی یهودیان درباره هویت اسرائیل و همچنین ترویج ترس و احساس ناامنی با تشدید درگیری با فلسطینی‌ها و بن‌بست هرگونه حل‌وفصل سیاسی آینده اسرائیل است»، البته مقامات دولت تلاش می‌کنند با ایجاد محدودیت در پرواز‌ها، تصویب برخی قوانین بازدارنده برای مهاجرت معکوس و دادن امتیازات گسترده سرعت این روند را کاهش دهند، اما این روند آنچنان سرعت فزاینده‌ای دارد که دولت و مقامات رژیم‌صهیونیستی تا به امروز ناموفق بوده‌اند، از این رو می‌توان ادعا کرد خسارت‌های وارده به این رژیم کودک‌کش فراتر از اعداد و ارقامی است که اعلام می‌شود و در آینده خسارت‌های بیشتری گریبان این قوم ظالم را خواهد گرفت.