استراتژی بعد از جنگ نداریم

جوان‌آنلاین: بی‌برنامگی مقامات صهیونیست درباره اینکه پس از جنگ غزه، چه رویکردی باید داشته باشند از دل تحلیل‌ها، در اظهارات رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی خود را نشان داد. هرتزی‌هالوی با اعلام اینکه دستاورد‌های این رژیم در معرض تهدید است و هیچ راهبردی برای روز پس از جنگ متصور نیست به صراحت از نخست‌وزیر به عنوان عامل اصلی این بی‌ثباتی یاد کرد. طی روز‌ها و هفته‌های پس از آغاز جنگ غزه، زمزمه‌هایی درباره شکاف میان اعضای کابینه نتانیاهو داغ شده بود و در این بین تحلیل‌ها حاکی از این بود که بخشی از تنش حاکم بر بدنه سیاسی و نظامی- امنیتی رژیم صهیونیستی ناشی از ابهام در آینده پیش روی این رژیم پس از جنگ غزه است. حالا هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش رژیم‌صهیونیستی در جریان نشستی با سران سیاسی این رژیم نه تنها درباره تسلط دوباره جنبش حماس بر شمال نوار غزه هشدار داد، بلکه گفت: «ما با فرسایش دستاورد‌هایی که تاکنون در جنگ به دست آورده‌ایم مواجه هستیم، چراکه هیچ استراتژی برای روز بعد تدوین نشده است.» وی در ادامه این اظهارات که سردرگمی در چشم‌انداز مدنظر صهیونیست‌ها در آن کاملاً مشهود است، گفت: «ممکن است ارتش به مناطقی که عملیات را در آن‌ها به پایان رسانده‌ایم بازگردد و بار دیگر اقدام به نبرد کند.» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی همچنین تصریح کرد که این اقدام به دلیل تعلل بنیامین نتانیاهو برای تدوین یک استراتژی برای «روز بعد» از جنگ است. هالوی اذعان کرد که جنگ در غزه بسیار پیچیده است و ارتش با دشمنی روبه‌رو است که از مدت‌ها پیش به شیوه‌ای منظم و سازماندهی شده برای جنگ آماده شده است و ناتوانی نتانیاهو در وادار کردن حماس برای تسلیم شدن به این وضع دامن می‌زند و بعید است که در سایه در قدرت بودن نتانیاهو، رهبران حماس در خارج تحت تعقیب قرار گیرند. وی به صراحت گفت: «مبارزان حماس روحیه مبارزه را از دست نداده‌اند و ما متحمل تلفات و خساراتی سخت و دردناک شدیم.»
سنوار همچنان روحیه خوبی دارد
افرام هالوی، رئیس سابق موساد هم در گفتگو با روزنامه تایمز انگلیس تأکید کرد که نتانیاهو در شکست حماس ناکام ماند و باید همین الان کنار برود. هالوی اظهار داشت: «چند بار خواستار دیدار با رئیس کنونی موساد شدم و معتقدم که تلفات و خسارت‌های ما بسیار دردناک است.» وی گفت که سنوار و مبارزان حماس روحیه و اراده مبارزاتی خود را از دست نداده‌اند، برای همین حاضر به مذاکره نیستند. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به طور ویژه شخص نخست وزیر را هدف انتقاد قرار داد: «بنیامین نتانیاهو صلاحیت اداره اسرائیل و همچنین صلاحیت مدیریت جنگ را ندارد.» لاپید افزود: «نتانیاهو ما را درگیر دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه کرده و ما را به سوی فروپاشی اقتصادی سوق می‌دهد.» وی در ادامه تأکید کرد که اکنون کابینه باید تغییر یابد و این موضوع نباید به تعویق بیفتد. بیش از ۱۰۰ نفر از مقامات ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی، شاباک، موساد و پلیس در نامه‌ای به هرتزی هالوی تأکید کردند: «ما با تأسف هشتمین جبهه‌ای را که برای ارتش اسرائیل گشوده شد، دنبال می‌کنیم. با اندوه و نگرانی شدید شاهد هستیم که چگونه وزرایی در کابینه سیاسی و امنیتی وجود دارند که از شما و ارتش اسرائیل به عنوان یک اقدام متقابل برای درگیری‌های سیاسی استفاده می‌کنند در حالی که سربازان شما جان خود را در برابر دشمن برای دفاع از کشور می‌دهند.»
فلسطینیان بر غزه حکمرانی خواهند کرد
به‌رغم اعتراف چهره‌های نظامی و امنیتی صهیونیست‌ها به خالی بودن دست آن‌ها در میدان جنگ، یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنان تلاش می‌کند با دفاع از آنچه تاکنون رخ داده، برای ارتش دستاوردسازی کند. او با اشاره به «فاز شدید» عملیات زمینی، مدعی شد که این «فاز» در شمال غزه به پایان رسیده و به زودی در منطقه خان‌یونس در جنوب نوار غزه نیز به پایان خواهد رسید. تایمزآواسرائیل درباره این اظهارات که در واقع استفاده از ادبیاتی متفاوت برای سرپوش گذاشتن بر بی‌برنامگی صهیونیست‌هاست، نوشت که نظامیان به دلیل شکست حماس در شمال غزه، عملیات‌های خود را در این منطقه با شدت کمتری انجام می‌دهند. وی همچنین مدعی شد: «نیرو‌های ما در جنوب غزه به‌دنبال فرماندهان حماس هستند. گردان‌های خان‌یونس نیز به عنوان بخشی از این عملیات، به‌تدریج فروپاشیده می‌شود. ما همچنین جاده‌های رو و زیرزمینی منتهی به رفح را قطع کرده‌ایم. تردید و تأمل سیاسی، به پیشرفت عملیات نظامی ضربه وارد می‌کند.» گالانت این را هم گفت که دولت آینده غزه باید از دل نوار غزه رشد کند و فلسطینیان بر غزه حکمرانی خواهند کرد. پایان عملیات نظامی باید با اقدام سیاسی تثبیت شود. او به طور ضمنی ناچار شد به تنش‌های داخل این رژیم اعتراف کند: «مردم اسرائیل در طول یک جنگ دشوار، رئیس ستاد شجاع و متعادلی را به دست آوردند. من از همه می‌خواهم که استفاده غیرمسئولانه از ارتش و فرماندهان آن را برای منافع سیاسی متوقف کنند.»