پاورقی پربیننده است، چون صریح است

جوان آنلاین: پاورقی و سیدخندان خیلی زود جای خود را در میان مخاطب رسانه ملی پیدا کردند. دو برنامه‌ای که حول نام مجری طناز آن، یعنی محمدرضا شهبازی معرفی و به یک برند در رسانه ملی تبدیل شد. برخی جریانات رسانه‌ای سعی کردند این دو برنامه را زیر ذره‌بین قرار دهند و برای آن حاشیه درست کنند تا کار آن را به تعطیلی بکشانند، اما مجری این برنامه معتقد است اخلاص عوامل اجازه چنین هدفی را از بدخواهان سلب کرده است. حالا در سومین روز از جشنواره مردمی فیلم عمار، محمدرضا شهبازی، مرد طناز بچه حزب‌اللهی‌ها در کارگاه تجربه کاری تولید برنامه تلویزیونی که در سینما فلسطین برگزار شد به نکات جالبی درباره این دو برنامه اشاره کرده است. او می‌گوید: پاورقی برای من یک تجربه ویژه، عجیب و آموزنده در مسیر کاری بود. از این جهت که بسیاری از تصورات مختلف مرا به‌هم ریخت. اخلاص رمز موفقیت در رسانه است
شهبازی با بیان اینکه خداوند برکت داد و کار پاورقی آغاز شد و بازخورد‌هایی که بنده می‌گرفتم بسیار عجیب بود، گفت: در شرایطی که برای کار فیلمبردار نداشتیم، چون فضا بسیار سنگین بود، از نویسنده و تهیه‌کننده همه با این دید وارد کار شدند که خود را آماده انتقادات شدید کنند. از این جهت کار بسیار ویژه‌ای بود که با اخلاص آغاز شد. به نظرم اخلاص در کار هنری را باید از مرحوم سلحشور یاد بگیریم. در فیلم یوسف پیامبر (ص) چیزی جز اخلاص در آقای سلحشور دیده نمی‌شود، به همین دلیل سریال یوسف پیامبر این همه بازدید جهانی داشت. امثال سلحشور تلاش می‌کنند کار خود را شرافتمندانه انجام دهند. بهتر است که کار فرم خوبی داشته باشد، اما الزاماً فرم کافی نیست، حتی محتوای خوب هم کافی نیست، چراکه کار باید همراه با اخلاص باشد. خوشحال هستم که پاورقی اینگونه است که وقتی یک مادر شهید مرا می‌بیند، می‌گوید وقتی آن را می‌بینیم، دلمان خنک می‌شود. می‌گویند بچه حزب‌اللهی نباید رشد کند!
شهبازی با بیان اینکه برخی عامدانه به دنبال حذف جریان حزب‌الله از فرهنگ هستند، گفت: هر جا بچه حزب‌اللهی‌ها رشد کردند و سرشان را بالا گرفتند ضدانقلاب داخلی و خارجی به یکدیگر گرا دادند تا نابودشان کنند، مثل حامد زمانی که در موسیقی بالا آمد و همه کاری کردند تا بزنند جوری این بنده خدا را که دیگر نتوانست بلند شود. در ورزش فلان مدیر و فلان بازیکن حزب‌اللهی را می‌زنند تا نتوانند ابراز عقیده کنند، حالا اگر ما در زمینه طنز بالا بیاییم، سعی می‌کنند زمینمان بزنند. دیده‌بان‌هایشان چنان دیده‌بانی می‌کنند و سوتی می‌گیرند و دائم در تلاشند اعتماد به نفس را از بچه حزب‌اللهی بگیرند که حیرت می‌کنید. خب اشتباه کند یا سوتی بدهد، مگر چه اتفاقی می‌ا‌فتد؟ اجازه بال و پر نداشتند، حالا باید تجربه کنند تا بتوانند خودشان را بالا بکشند. تمام بازیگران و کارگردان‌های معروف هم کار‌هایی داشتند که شکست خوردند، مگر می‌شود شکست نباشد؟ تلویزیون باید برای همه سلایق کالا داشته باشد
این مجری تلویزیون در پاسخ به اظهارات در مورد میزان بیننده پاورقی و سیدخندان به این نکته اشاره می‌کند که تلویزیون اول از همه یک مارکت و مثل این است که ذائقه بیشتر مردم به کباب کوبیده و جوجه‌کباب و قیمه و قورمه سازگار است و ۶۰ یا ۷۰ درصد فروش رستوران‌ها از همین مدل غذاهاست، اما برای ۳۰،۴۰ درصد دیگر مردم ته‌چین، کرفس و فلان هم گذاشتند. تلویزیون هم همین است. اگر شما معتقدید پاورقی و سیدخندان بیننده ندارد پس باید تعطیل شود، مثل این است که گیر بدهیم پس همه باید جوجه‌کباب و کوبیده بخورند و حق ندارند به برنامه‌های دیگری تمایل نشان دهند. به فرض این گزاره درست باشد که پاورقی و سیدخندان مخاطب ندارند که اتفاقاً گزاره نادرستی است، اما فرض کنیم که درست است، با این حال این همه برنامه ساخته می‌شود. خب برنامه این‌چنینی هم لازم است، چون مخاطب دارد، چرا حق بقیه مخاطبین را نادیده می‌گیرند؟! اتفاقاً اگر برنامه‌ها متنوع باشد، مخاطب تلویزیون هم بیشتر می‌شود و هر کس برنامه مورد علاقه خودش را نگاه می‌کند.


به گفته او برخی می‌گویند در سیدخندان چرا اینقدر چادری حاضر است؛ ما از شما سؤال داریم چرا در دیگر برنامه‌ها چادری‌ها سانسور شدند؟ ما برای یک قشر خاص برنامه می‌سازیم یا شما که عملاً می‌گویید مذهبی‌ها و چادری‌ها چرا اینقدر زیادند؟ پاورقی و سیدخندان نشان دادند می‌توان مذهبی بود و سلبریتی نداشت، اما جذاب بود و بیننده داشت. پاورقی پربیننده‌ترین برنامه در حوزه فلسطین
شهبازی با بیان اینکه پاورقی در آخرین نظرسنجی صداوسیما، پربیننده‌ترین برنامه‌ای بوده که به موضوع فلسطین پرداخته است، اظهار کرد: پاورقی تحلیل عجیب و غریبی ارائه نمی‌دهد، بلکه بسیار ساده با تعداد کم و بودجه محدود پربیننده‌ترین برنامه رسانه ملی شده است. یکی از دلایل آن این است که صریح هستیم و خود را سانسور نمی‌کنیم. ما هیچ مشکلی نداریم که به بینندگان خود بگوییم در اول ماه رجب ما را دعا کنید. ما در استودیو برنامه روضه برگزار و پس از آن طنز اجرا می‌کنیم. دوقطبی‌سازی کجا معنا پیدا می‌کند؟
این مجری گفت: برخی دوقطبی بودن را برای برنامه مطرح می‌کنند و آن را نکته‌ای منفی می‌دانند، اما دوقطبی زمانی معنی می‌دهد که در میان جامعه و در داخل باشد. در‌حالی‌که دوقطبی‌سازترین شخص انقلاب اسلامی مرحوم امام راحل بودند. وقتی امام از اسلام محمدی صحبت می‌کند، اسلام امریکایی را هم نقد می‌کنند. مسئله دوقطبی امری واقعی است. دوقطبی میان کفر و نفاق با اسلام ناب همیشه وجود داشته است. اینکه برخی تجزیه‌طلب هستند و هشتگ می‌زنند من بی‌ناموس هستم را انکار نکنید. این‌ها جزو ملت ایران نیستند. به آن‌ها که انتقاد می‌کنند، می‌گویم که به این‌ها نباید تعصب داشته باشید. در ماجرای کرمان انکار نکنید که برخی ابراز خوشحالی می‌کردند. وقتی شما چنین مسائلی را مطرح نمی‌کنید، آن‌ها اکثریت نشان داده می‌شوند. عامه مردم از طنز استقبال می‌کنند
شهبازی در ادامه این نشست گفت: همان کسانی که رفتند اخراجی‌ها را دیدند و آن را فیلم اول سینما از نظر فروش و دیده شدن کردند، همان کسانی هستند که فیلم فسیل را پربیننده کردند. عامه مردم برایشان فرقی نمی‌کند هر جا بتوانند بخندند از آن فیلم، برنامه یا مکان استقبال می‌کنند، این سیاسی‌بازی‌ها در کف جامعه وجود ندارد. در تمام مدت ۱۵ ماهی که برنامه پاورقی ساخته شد با مترو و موتور در رفت و آمد بودم و جز احترام و استقبال چیزی از مردم ندیدم. تعداد ناسزاگو‌ها هم به قدری پایین بود که شاید به اندازه انگشتان دو دست هم نرسد، اکثریت مردم با انتقادات و پیشنهاداتشان از برنامه استقبال می‌کردند. همه باید بدانند که فضای حقیقی متفاوت‌تر از فضای مجازی است.