خط‌کشی‌هایتان غیر واقعی است

جوان آنلاین: در حالی که تا ۱۱ اسفند روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، کمتر از ۴۰ روز باقی است، تحرکات احزاب و گروه‌ها برای مشارکت و رقابت در یک آوردگاه سیاسی روز به روز در حال افزایش است. این آرایش سیاسی را می‌توان در برگزاری نشست‌ها و مناظره‌های انتخاباتی در تریبون‌های مختلف مشاهده کرد. بدیهی است که با توجه به نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی به عنوان خانه ملت که به تعبیر بنیانگذار انقلاب اسلامی «در رأس امور است» مردم نقشی تعیین‌کننده و بلافصل در ترکیب خانه ملت دارند. رقابت هم زمانی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که گرایش‌های مختلف در این رقابت نماینده داشته باشند که این مهم با اعلام مسئولان برگزاری انتخابات محقق شده و از بیش از ۱۲ هزار نامزدی که تاکنون صلاحیت آن‌ها تأیید شده است، همه جریان‌های سیاسی، اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا، مستقل و معتدل نماینده دارند.
جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته به صورت میانگین هر دو سال یک انتخابات و مراجعه به آرای عمومی داشته که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید. در همه این سال‌ها، اما دشمن کوشیده است به اشکال مختلف از جمله جنگ، تحریم، تفرقه و مواردی از این قبیل ملت را به عنوان پشتوانه اصلی نظام از حاکمیت جدا کند و بعضاً با دامن زدن به اختلافات سیاسی از طریق نفوذ یا غفلت برخی جریان‌ها اهداف تفرقه‌افکنانه خود را دنبال کند، اما آنچه مانع از این اختلاف‌افکنی‌ها شده، وحدت ملی حول انقلاب، رهبری و قانون اساسی بوده است. موضوعی که روز گذشته مورد تأکید وزیر کشور در نشست همدلی با مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب هم قرار گرفت و گفت: «خط‌کشی‌های غیرواقعی که سم مهلکی برای کشور است، عقب رانده شود.» تلاش کردیم احراز صلاحیت‌ها افزایش یابد
احمد وحیدی، وزیر کشور در دیدار جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های اصلاح‌طلب، بر فعال‌تر شدن گفتگو با احزاب و حوزه‌های دیگر تأکید کرد و افزود: به نشست و گفتگو با همه گروه‌هایی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند، اعتقاد دارم و باعث می‌شود خط‌کشی‌های غیرواقعی که سم مهلکی برای کشور است، عقب رانده شود.
وحیدی به انتخابات و قانون جدید آن اشاره کرد و گفت: وزارت کشور با توجه به قانون جدید و فرصت کم، توانست زمینه اجرایی شدن آن را فراهم سازد و تلاش کردیم همه تفکر‌ها و سلایق در انتخابات نام‌نویسی کنند. وزیر کشور همچنین در این نشست درباره احراز صلاحیت‌ها که سؤال نمایندگان رسانه‌های اصلاح‌طلب بود، گفت: ما هم علاقه‌مند بودیم تا حد امکان احراز صلاحیت‌ها افزایش یابد و برای این کار تلاش شد که البته بی‌نتیجه هم نبود. ما به داوطلبان احراز صلاحیت نشده، توصیه کردیم که از فرصت اعتراض در مرحله بعدی استفاده کنند. از این رو، تلاش ما در مرحله پیش ثبت نام و ثبت‌نام قطعی این بود که حداکثر افراد، احراز صلاحیت شوند، مگر آن‌هایی که واقعاً براساس مواد قانونی مشکل داشته باشند. وی با اشاره به توالی دولت‌های پس از انقلاب اسلامی و همچنین حضور نمایندگان با سلایق مختلف سیاسی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در همه دوره‌ها انتخابات به سلامت برگزار شده است و این واقعیات باید به مردم منعکس شود. وزیر کشور مسیر پیشرفت و تعالی کشور را برای همه احزاب و گروه‌های سیاسی مهم دانست و اظهار کرد: ممکن است در برخی شیوه‌ها اختلاف نظر‌هایی وجود داشته باشد، اما همه به اعتلا و سربلندی ایران اعتقاد داریم. وحیدی با تأکید بر امیدآفرینی در جامعه ادامه داد: بخشی از این کار برعهده رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی، به عنوان حلقه‌های واسط جامعه است. وی با بیان اینکه انتخابات نقطه عضوگیری احزاب است، اظهار کرد: انتخابات، مشارکت، امنیت و وحدت ملی مربوط به یک دولت نیست و همه در آن سهیم هستند. وزیر کشور گفت: وظیفه ملی، دینی، انقلابی ما این است که مردم را به مشارکت دعوت کنیم. وحیدی با بیان اینکه دشمنان برای کاهش مشارکت طراحی‌های زیادی انجام داده‌اند، گفت: آن‌ها هویت جوانان را نشانه گرفته‌اند و از توطئه‌های مختلف حتی اقدامات تروریستی برای زدودن آرامش در جامعه استفاده می‌کنند. تأکید بر تداوم و تکرار جلسات مشابه


مدیران مسئول و سردبیران چندین رسانه کشور نیز در این دیدار نظرات خود را درباره مسائل مرتبط با حضور مردم در انتخابات پیش رو (مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری) مطرح کردند. رهنمود‌های انتخاباتی رهبر معظم انقلاب، ضرورت طرح ایده‌های جدید از سوی نامزد‌ها و نیز برگزار کنندگان انتخابات، تأثیر مسائل اقتصادی، تحولات امنیتی، اجتماعی و بین‌المللی، مسئله رد صلاحیت‌ها، بررسی موانع و راهکار‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات و امیدآفرینی از جمله موارد مطرح شده از سوی مدیران رسانه‌ها بود. تکرار این جلسات، دیدار‌ها و تبادل اخبار و اطلاعات برای ایجاد امید و انگیزه، تقویت روند نشاط اجتماعی و امیدوار کردن مردم، پرهیز از نفرت‌افکنی در جامعه از دیگر مواردی بود که مدیران رسانه‌ای به آن‌ها اشاره کردند.
نمای نزدیک
تعداد نامزد‌های انتخابات از ۱۲ هزار نفر گذشت
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه طبق اعلام شورای نگهبان، صلاحیت ۱۰۱۴ نفر دیگر در شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد، گفت: با احتساب این ۱۰۱۴ نفر به اضافه ۱۱ هزار و ۱۹ نفری که هیئت نظارت مرکزی درباره آنان اعلام کرده بود، مجموعاً تاکنون ۱۲هزار و ۳۳ نفر تأیید صلاحیت شدند.
محسن اسلامی در گفتگو با ایرنا، با اشاره به تأیید صلاحیت بیش از هزار نفر از داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی، گفت: لیست شورای نگهبان شب گذشته به وزارت کشور ابلاغ شد. طبق اعلام شورای نگهبان، صلاحیت ۱۰۱۴ نفر که در هیئت‌های اجرایی احراز نشده بودند، تأیید شد. ما با سرشماره ستاد انتخابات به سرعت برای این افراد پیامک ارسال کرده و اطلاع‌رسانی را انجام دادیم. سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: با احتساب این ۱۰۱۴ نفر به اضافه ۱۱ هزار و ۱۹ نفری که هیئت نظارت مرکزی درباره آنان اعلام کرده بود، مجموعاً تاکنون ۱۲هزار و ۳۳ نفر تأیید صلاحیت شدند. این ۱۰۱۴ نفر، هم از ردصلاحیت‌شدگان و هم عدم احرازصلاحیت‌شدگان بوده‌اند. هم‌چنین در این ۱۰۱۴ نفر، هیچ‌یک از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس حضور ندارند و اسامی آن‌ها در فهرست دیگری منتشر می‌شود.