هنر جذب بازیکن بدون سرمربی!

در خبر‌ها آمده بود که پرسپولیس با قدرت تمام در حال جذب بازیکن برای تقویت تیمش برای شروع نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر است. سرخ‌ها که مدعی هستند بنا به تمکین از قانون سقف قرارداد با بازیکنان در نیم‌فصل اول نتوانستند بازیکنان مورد نظر خود را جذب کنند، حالا با برداشته شدن این قانون با خیال راحت در حال جذب بازیکن هستند، اما یک مشکل اساسی در این میان وجود دارد.
مشکل این است که پرسپولیس، سرمربی ندارد. با کناره‌گیری گل‌محمدی از سرمربیگری پرسپولیس مسئولان باشگاه امیدوار بودند که بتوانند برانکو، سرمربی محبوب سرخ‌ها را به ایران برگردانند، اما آب سردی که پاسخ منفی مرد کروات روی سر آن‌ها ریخت، هنوز اثراتش باقیست.
درویش به عنوان مدیرعامل از هیئت مدیره این مجوز را گرفت تا به قطر برود و برانکو را متقاعد کند، اما حاصل دیدار او با سرمربی سابق پرسپولیس فقط خوردن همان یک فنجان قهوه بود و بس.
در چنین شرایطی سرخ‌ها وارد مذاکره با گزینه‌های دیگر شدند. گزینه‌هایی که نام‌هایشان اینقدر مطرح بود که بتوان خیلی راحت و زود پاسخ منفی آن‌ها را پیش‌بینی کرد. ولادیمیر پتکوویچ بوسنیایی، خوسه پسیرو پرتغالی و جیووانی دی‌بیاسی ایتالیایی گزینه‌های پرسپولیس بودند و همانطور که گفته شد خیلی زود پاسخ منفی آن‌ها به تهران رسید. حالا سؤال اصلی همچنان مطرح است؛ تیمی که سرمربی ندارد و حتی سرپرست آن طی تمرینات روز‌های گذشته بالای سر تیم نبوده، چگونه اقدام به جذب بازیکن می‌کند؟!


پرسپولیس بازیکن می‌گیرد؛ چه داخلی و چه خارجی و با آن‌ها قرارداد یا پیش‌قرارداد هم امضا می‌کند، این یعنی اوج بی‌برنامگی. یعنی اوج سوءمدیریت. یعنی بدهی روی بدهی‌های قبلی. جذب بازیکن بدون در نظر گرفتن رأی سرمربی (که البته پرسپولیس ندارد) در هیچ کجای فوتبال حرفه‌ای دنیا مورد تأیید نیست (البته اگر بتوان پسوند حرفه‌ای را به فوتبال ایران چسباند). حالا تصور کنید تیمی سرمربی هم نداشته باشد و بعد از جذب تمام بازیکنان و بستن تیم اقدام به انتخاب سرمربی کند و بعد سرمربی با جذب برخی از آن‌ها مخالفت کند که حتماً هم همین‌طور خواهد شد، آن وقت این بازیکنان بروند، شکایت کنند و خواستار دریافت تمام حق و حقوقشان شوند.
پرسپولیس به عنوان یکی از باشگاه‌های همیشه بدهکار فوتبال ایران دقیقاً در همین مسیر قرار دارد. عقد قرارداد با چند بازیکن خارجی و داخلی هرچند ظاهر بسیار خوبی دارد و با استقبال هواداران هم روبه‌رو می‌شود، اما مسئله این است که صرفاً کارنامه مدیران این باشگاه را در جذب بازیکن پر می‌کند، ولی هیچ فایده‌ای ندارد، چون به‌طور قطع تمام این انتخاب‌ها مورد موافقت سرمربی آینده سرخ‌ها (حالا هر که می‌خواهد باشد) قرار نخواهد گرفت و همین مسئله مشکلات زیادی را برای پرسپولیس در ماه‌های آینده رقم خواهد زد.
اینکه برای خودنمایی کاری انجام شود و بدون پشتوانه لازم از بیت‌المال برای پر کردن کارنامه برخی مدیران خرج شود، نمونه کامل و واضح بی‌برنامگی است. مسئله‌ای که تمام ضرر و زیان آن متوجه بیت‌المال خواهد شد و آقایان با خیال راحت طی سال‌های آینده پز آوردن فلان بازیکن را خواهند داد، بدون اینکه این بازیکنان، آورده‌ای برای تیم و باشگاه داشته باشند.