مصاف ایران با امارات همیشه بازنده

جوان آنلاین: تیم ملی فوتبال ایران ساعت ۱۸:۳۰ امشب در سومین و آخرین دیدار خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به مصاف امارات می‌رود. تیم پنجم آسیا که یازدهمین حضور خود در جام ملت‌ها را تجربه می‌کند و برتری مقابل آن، صعود ایران به عنوان صدرنشین گروه را به دنبال دارد.
صعود یاران قلعه‌نویی به مرحله حذفی در مصاف با هنگ‌کنگ قطعی شد، دیداری که به دلیل نمایش ضعیف تیم ملی ایران انتقاد‌های زیادی را به دنبال داشت. با وجود این تیم ملی ایران همچنان یکی از مدعیان قهرمانی در این دوره است که اکثر مربیان در کنفرانس‌های قبل از بازی به آن اشاره دارند. مربیانی، چون مانچینی و برانکو که ابایی ندارند ایران را به عنوان یکی از تیم‌های خوب و البته مدعی این تورنمنت بخوانند، اما یاران قلعه‌نویی باید این خوب و مدعی بودن را در زمین بازی به نمایش بگذارند، چراکه تمجید سایر تیم‌ها، مربیان و حتی رسانه‌ها امتیازی برای تیم‌ملی فوتبال ایران به دنبال نخواهد داشت و طی کردن مسیر موفقیت نیازمند کسب امتیاز و برد در زمین بازی است، خصوصاً حالا که مهدی ترابی، شجاع خلیل‌زاده و مجید حسینی سه مصدوم تیم، مشکلی برای بازی با امارات ندارند.

شاگردان قلعه‌نویی بعد از کسب دو برد متوالی مقابل فلسطین و هنگ‌کنگ، عصر امروز در سومین و البته آخرین دیدار خود در مرحله گروهی برابر امارات به میدان می‌روند، تیم همیشه بازنده‌ای که تاکنون هیچ بردی مقابل ایران نداشته و تنها یک بار موفق به باز کردن دروازه یوز‌ها شده، درحالی که ۱۹ مرتبه دروازه‌اش مقابل یاران ایران فرو ریخته است. ایران و امارات پنج مرتبه در خلال جام ملت‌ها به مصاف هم رفته‌اند که چهار بازی به سود ایران خاتمه یافته و یک بازی هم (سال ۱۹۹۲) با تساوی به پایان رسیده است. در انتخابی‌های جام‌جهانی نیز دو تیم هفت مرتبه با هم دیدار کرده‌اند که پنج بازی با شکست امارات همراه بوده و دو دیدار نیز با تساوی به پایان رسیده تا حسرت برتری مقابل ایران همچنان بر دل امارات بماند. بر همین اساس، سایت کوره با تیتر «طلسم‌شکنی روی بازیکنان امارات قبل از دیدار با ایران فشار می‌آورد» به کار سخت امارات برابر یاران قلعه‌نویی در آخرین دیدار مرحله گروهی اشاره می‌کند.


امارات با کسب چهار امتیاز از یک برد و یک مساوی، یک پله پایین‌تر از شاگردان امیر قلعه‌نویی در رده دوم جدول گروه C قرار دارد. این تیم کار خود را با برتری مقابل هنگ‌کنگ آغاز کرد، اما به واسطه تساوی مقابل فلسطین حالا تنها با برتری مقابل ایران می‌تواند به عنوان صدرنشین از گروه صعود کند، در غیر این صورت به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد می‌شود. البته به شرطی که فلسطین موفق به برتری پرگل مقابل هنگ‌کنگ نشود که در آن صورت، امارات باید امیدوار به صعود تحت عنوان یکی از تیم‌های برتر سوم این رقابت‌ها باشد، درست برخلاف ایران که فارغ از دغدغه‌هایی که امارات و فلسطین دارند، می‌تواند به سادگی با عنوان صدرنشین گروه C راهی مرحله حذفی شود و برابر یکی از تیم‌های سوم برتر گروه‌های A، B یا F به میدان برود. البته به شرط آنکه اشکالات و ایراد‌های بازی با هنگ‌کنگ در بازی با امارات تکرار نشود.

۶۰ دقیقه اصرار به بازی با ترکیب اولیه اشتباه و تعویض‌هایی که باعث ایجاد سردرگمی بیشتر تیم شد! به جای وینگر، هافبک میانی راهی میدان شد و جای وینگر، فول‌بک! در واقع تعویض ابراهیمی با طارمی و جهانبخش با حاج‌صفی همه چیز را به‌هم ریخت، چراکه چیدمان و جابه‌جایی نامتقارن در کنار استفاده از بازیکنان در پست‌های غیرتخصصی باعث تخریب روحیه برخی بازیکنان شد و نتیجه آن، عصبی شدن تعدادی از ملی‌پوشان بود. در چنین شرایطی کادر فنی به جای تغییر شرایط بازی چنان غرق این شرایط شده بود که رفتار و قیافه قلعه‌نویی برافروخته‌تر از بازیکنان بود که همین مسئله و فریاد‌های عصبی او باعث افزایش تنش حاکم بر میدان شده بود. بی‌تردید لازمه عدم تکرار اشتباه، پذیرش آن است، درحالی‌که از صحبت‌های قلعه‌نویی قبل از مصاف با امارات چنین برداشتی نمی‌توان داشت: «دو ایراد در بازی با هنگ‌کنگ داشتیم؛ اول اینکه پاس‌های ساده را لو می‌دادیم و نکته دوم هم اشتباه در دو موقعیت بود. برخلاف خیلی‌ها که اعتقاد داشتند ایران در گروه آسانی قرار داشت باید بگویم اگر فلسطین و هنگ‌کنگ در هر گروه دیگر بودند حداقل به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم صعود می‌کردند. آمار می‌گوید گروه ما سخت بود.»، اما بدتر اینکه قلعه‌نویی به جای آنکه تمام تمرکزش روی بازی با امارات باشد تا ایران به عنوان تیم نخست به مرحله حذفی راه یابد، ترجیح می‌دهد به مسائل حاشیه‌ای بپردازد: «تعریف «مانچینی» از من باعث شد در ایران دشمن پیدا کند!»