صدای تعظیم تختی به مردم ایران شنیده شد

جوان آنلاین: دیدن همـزمان مــدال‌آوران پیشـکسوت و جوان ورزش ایران در سالن اجلاس سران، حس و حال عجیبی داشت. ۶۱ چهره ماندگار ورزش کشور روز گذشته و در یک هوای بارانی در شمال تهران گردهم آمدند تا همه ما به خاطر داشتن چنین سرمایه‌هایی به خود ببالیم.
«جشن سده المپیک ایران» به همت کمیته ملی المپیک برگزار شد و مدال‌آوران تاریخ ورزش کشور در بازی‌های المپیک (۱۹۴۸ لندن تا ۲۰۲۰ توکیو) در سالن اجلاس سران گردهم آمدند و دیداری تازه کردند. البته از بین ۶۱ چهره مدال‌آور، برخی به رحمت خدا رفته بودند و چند نفری هم در مراسم حضور نداشتند. دیروز درحالی‌که مراسم با تأخیر زیاد آغاز شد، رونمایی از تنها صدای ماندگار جهان‌پهلوان تختی اصلی‌ترین بخش برنامه بود. همچنین پهلوان رزاز، غلامرضا تختی، امامعلی حبیبی، عبدالله موحد و محمد نصیری به عنوان چهره‌های ماندگار ورزش انتخاب شدند. برای ۶۱ مدال‌آور در ادوار المپیک نشان افتخار به همراه شناسنامه‌ای از افتخارات، بیوگرافی و عکس هر ورزشکار در نظر گرفته شده بود.

جشن سده المپیک به منظور تجلیل از مدال‌آوران این بازی‌ها برگزار شد و وزیر ورزش، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک، غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک، رؤسای فدراسیون‌ها و چهره‌های ورزش در آن حضور داشتند. خسروی‌وفا در ابتدای مراسم بر نقش ایثارگری شهدا در حفظ امنیت اشاره کرد: «جمع ما ورزشی است و غیرورزشی نداریم. از همه عزیزان رخصت می‌گیرم. این ضیافت برای اولین بار به همت هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک شکل گرفت تا همه دور هم جمع شویم. رونمایی از صدای تختی بهانه‌ای برای این دورهمی است. شش ماه برای برگزاری این مراسم تلاش شده است. ۲۰۰هزار شهید برای حفظ امنیت ورزش کشور دادیم که ۵هزار نفر از آن‌ها ورزشکار بودند. در واقع آرامش‌مان را مدیون آن‌ها هستیم.»



پیام ویژه توماس باخ هم در سالن اجلاس پخش شد. رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در پیام خود تأکید کرد: «المپین‌های عزیز تبریک صمیمانه خود را ابراز می‌کنم. این مراسم فرصتی برای الهام گرفتن و تجلیل از دستاورد‌های بزرگ ورزشی شماست. این مراسم فرصت فوق‌العاده برای دستاورد‌های ورزشی شما بوده و موفقیت‌هایی که افتخار و شادی را برای مردم ایران به ارمغان آورده است. از کمیته ملی المپیک ایران برای برگزاری چنین مراسم خاطره‌انگیزی که فرصت فوق‌العاده‌ای برای گردهمایی المپین‌ها و بزرگداشت افتخارات المپین‌هاست، تشکر و قدردانی می‌کنم.»

المپیک رویدادی است که گرفتن مدال در آن افتخاری بزرگ محسوب می‌شود، به‌ویژه اگر برای رسیدن به آن سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته باشید. محمد نصیری ریزنقش یک‌تنه برای ورزش ایران سه مدال ارزشمند المپیک (یک طلا ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی، یک نقره ۱۹۷۲ مونیخ و یک برنز ۱۹۷۶ مونترال) به ارمغان آورده است. پیشکسوت وزنه‌برداری برای رسیدن به این افتخارات روز‌های سخت زیادی را از سرگذرانده است. نصیری در مراسم سده المپیک از روز‌هایی گفت که در پرورشگاه به همراه دیگر کودکان با آجر و چوب، هالتر درست می‌کردند: «در پرورشگاه بزرگ شدم و در آن سال‌ها خانم بهار جای مادرمان بود. به سختی آجر را سوراخ می‌کردیم و چوب درخت را از آن عبور می‌دادیم تا شبیه میله وزنه‌برداری شود.» شنیدن این صحبت‌ها حاضران در سالن را به وجد آورده بود.
قهرمان کشتی آزاد در بازی‌های ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی از مربی‌اش به نیکی یاد کرد. عبدالله موحد که برای حضور در این مراسم به ایران سفر کرده است در پاسخ به این سؤال که با شنیدن کلمه «رحمت» یاد چه چیزی می‌افتد، بلافاصله از مرحوم رحمت‌الله غفوریان و نقش این مربی بزرگ در موفقیت‌هایش گفت.

از صدای غلامرضا تختی رونمایی شد. صدای ماندگار جهان‌پهلوان حاصل گفت‌وگوی استاد عطاالله بهمنش با تختی در المپیک ۱۹۶۴ توکیو بود، صدایی که چند ثانیه‌ای بیشتر نیست و جمله معروف تختی در آن به گوش می‌رسد: «من تعظیم عرض می‌کنم به مردم ایران.» در ادامه از خانواده برخی از مدال‌آوران تقدیر شد. از قطعه موسیقی که توسط مجید انتظامی برای المپیک ساخته شده نیز در این مراسم رونمایی شد.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک تقدیر از بزرگان ورزش را ارزشمند خواند. غفور کارگری که یکی از حاضران در مراسم دیروز بود با تأکید بر این موضوع گفت: «به نظرم برگزاری چنین مراسمی از آن دست مجالسی است که جای آن در ورزش کشور ما خالی بود. یادآوری پیشکسوتان و قهرمانان وظیفه ماست. کمیته ملی المپیک در این رابطه حس‌نیت و تدبیر خوبی را انجام داد. این موضوع باعث شد این قهرمانان کهن ما در کنار هم جمع و تجدید خاطره‌ای شود. از طرفی نیز درسی بود که ما باید از بزرگان ورزش کشور تقدیر و تشکر کنیم و مقام آن‌ها را ارج نهیم. مطالبی که در این همایش مطرح شد آموزش‌دهنده و خط‌دهنده بود تا بفهمیم چه کسانی با چه سختی‌هایی و بدون هیچ چشمداشتی برای ورزش ایران زحمت کشیدند و تلاش کردند. در بخشی از این همایش خود من متأثر شدم. تختی به معنای واقعی کلمه و بدون اغراق پهلوان است. او در زمینه مردمداری، اخلاق و تواضع الگو و اسطوره است. همه ورزشکاران باید به او اقتدا کنند.»