صعود 9 امتيازي ايران با درخشش طارمي و بيرو

گروه ورزش
تيم ملي ايران در دور سوم مرحله گروهي جام ملت‌هاي آسيا از ساعت 30: 18 به مصاف امارات رفت و در نهايت موفق شد با نتيجه2 بر یک از سد حريف خود عبور كند. ايران با اين برد 9 امتيازي شد و با امتياز كامل به دور حذفي رسيد. 
ملي‌پوشان فوتبال ايران بعد از دو برد 4 بر يك مقابل فلسطين و برد يك گله برابر هنگ‌كنگ كه انتقاداتي را از كادرفني برانگيخت به مصاف امارات قوي‌ترين رقيب خود در اين گروه رفت. اين بازي در شرايطي آغاز شد كه شاگردان قلعه‌نويي 6 امتيازي بودند و صعودشان به دور بعد مسجل شده بود و امارات با 4 امتياز در رده دوم قرار داشت و براي صعود به عنوان صدرنشين نياز به پيروزي در اين مسابقه داشت. بنتو سرمربي امارات اميدوار بود اگر نمي‌تواند برنده بازي باشد لااقل با كسب يك تساوي جايگاه دومش را تثبيت كند. 
ملي‌پوشان ايران كه بعد از دو بازي با يك تركيب نسبتا كامل، شامل طارمي و آزمون در خط حمله به مصاف حريف رفته بود به سرعت كنترل بازي را به دست آورد و بعد از گذشت 26 دقيقه به گل نخست دست پيدا كرد. يك توپ‌گيري در مركز زمين و يك پاس زيبا از سردار آزمون، طارمي را در موقعيت تك به تك قرار داد و مهاجم بوشهري فوتبال ايران گل نخست را وارد دروازه حريف كرد. اين نخستين گل طارمي در اين تورنمنت بود. در ابتداي مسابقات انتظار مي‌رفت طارمي با توجه به دو بازي آسان اول برابر فلسطين و هنگ‌كنگ براي كسب كفش طلا خيز بردارد اما طارمي در اين دو بازي در گل زدن ناموفق بود تا اينكه برابر امارات طلسم گل نزدن را شكست. 
اتفاق بد اين نيمه مصدوميت صادق محرمي بود كه با برانكارد از زمين بيرون رفت و جاي خودش را به رامين رضاييان داد. در حين بازي از دوحه خبر رسيد مصدوميت محرمي جدي است. 
در نيمه دوم امارات شرايط بهتري پيدا كرد هرچند در ايجاد موقعيت روي دروازه بيرو ناموفق بود. با اين حال يك برخورد عجيب در محوطه جريمه ايران بين كنعاني‌زادگان و مهاجم اماراتي داور را بعد از بازبيني صحنه در var متقاعد به اعلام ضربه پنالتي به نفع رقيب كرد! اين نقطه عطف بازي بود. 
بيرانوند كه در ليگ ايران به پنالتي‌گير بودن مشهور شده در اين بازي هم موفق شد پنالتي يحيي القساني را مهار كند تا جمله معروفي كه قلعه‌نويي در ابتداي مسابقات گفته بود «دروازه‌بان خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است» را عينيت بخشيده باشد. 
گرفتن آن پنالتي امارات را از لحاظ روحي نابود كرد و همين باعث شد درست دو دقيقه بعد طارمي براي بار دوم دروازه حريف را باز كند. طارمي اين بار هم روي پاس آزمون موفق به گلزني شد تا همه متوجه شوند زوج طارمي-آزمون چقدر براي تيم ملي ايران اهميت دارند. 
فشار ايران بعد از اين گل هم ادامه داشت و در دقيقه 81 محمد محبي كه به عنوان بازيكن ذخيره به زمين بازي رفته بود گل سوم را وارد دروازه حريف كرد ولي اين گل در بازبيني صحنه به دليل خطاي محبي قبل از گل مردود اعلام شد. 
اتفاقات زياد نيمه دوم كه باعث شد داور بارها براي چك كردن صحنه‌هاي حساس سراغ مونيتور كنار زمين برود 13 دقيقه وقت اضافه به بازي تحميل كرد. در دقيقه 93 شل گرفتن بازي توسط بچه‌ها فرصت را در اختيار مهاجم اماراتي قرار داد و او با فرار از سمت رامين رضاييان موفق شد يكي از گل‌هاي خورده را جبران كند. بيرانوند كه براي ثبت كلين شيت هر كاري كرده بود، حتي گرفتن پنالتي، خيلي از خوردن اين گل عصباني شد. 
به هر ترتيب بازي سوم ايران در مرحله گروهي جام ملت‌هاي آسيا با برتري دو بر يك يوزها به پايان رسيد. اين برد از يك منظر ديگر هم جذابيت داشت و دليلش كري‌خواني‌هاي عجيب اماراتي‌ها در قطر روز قبل از بازي بود كه شعار مي‌دادند «اشك ايراني‌ها را در مي‌آوريم». اين كري خواني‌ اماراتي‌ها در شادي گل بچه‌هاي ايران هم نمود پيدا كرد و برخي بازيكنان بعد از گلزني اداي گريه كردن درآوردند كه با واكنش بازيكنان امارات هم روبه‌رو شد. 
ايران اين بازي را برد و با 9 امتياز صعود كرد. نمايش خوبي هم داشت و موقعيت‌هاي زيادي خلق كرد. اما خوردن يك گل روي غفلت خط دفاع و دادن يك پنالتي عجيب باز هم تا حدودي زنگ خطر را براي ايران به صدا درآورد. هواداران اميدوارند بالاخره اين مشكلات خط دفاعي ايران حل شود تا در دور حذفي شرايط براي تيم ملي سخت نشود.