هراس يونان از لرزه‌هاي اقتصادي جنگ غزه

يكي از گروه‎هايي كه از آغاز بحران غزه در كنار مردم فلسطين قرار گرفته و به طرق مختلف حملات وحشيانه اسراييل به غزه را محكوم كرده، حزب كمونيست يونان (KKE) است. اين حزب با پيشينه سياسي قوي در اين كشور عضو اتحاديه اروپا برخلاف مواضع رسمي دولت محافظه‌كار اين كشور در مواضع ثابت خود و در سطوح مختلف حزبي پشتيبان مردم فلسطين بوده و از رژيم اسراييل به‎ عنوان قاتل مردم فلسطين ياد كرده است.
آقاي كوتسوباس، دبيركل حزب كمونيست يونان اخيرا در پاسخ به اين سوال كه با توجه به ادامه نسل‌كشي اسراييل عليه فلسطينيان در غزه آيا نگران خطر آتش‌‌افروزي در خاورميانه نيست، پاسخ مي‎دهد: منافع در تضاد دولت‎هاي شهري منطقه و همچنين تقابل عمومي‎تر براي برتري در نظام جهاني امپرياليستي بين قوي‎ترين قدرت‎هاي بين‎المللي، امريكا و چين و اتحادهاي آنها در اين موضوع دخيل است. ما در مورد منطقه‎اي غني از مواد انرژي و يك «قطب» براي حمل و نقل كالا صحبت مي‎كنيم كه در آن مسيرهاي تجاري «تقاطع» منافع بزرگ و متضاد را دارند. به همين دليل ما علاوه بر حمايت قاطع و صميمانه از مردم فلسطين، با دخالت و مشاركت يونان در اين جنگ نيز مبارزه مي‎كنيم. وي از آغاز حملات وحشيانه اسراييل به غزه، بارها همبستگي حزب خود را با مردم فلسطيني ابراز كرده و تندترين حملات را به رژيم صهيونيستي داشته است. او ضمن حمايت از واكنش‎هاي مردمي در يونان در حمايت از مردم غزه، جنگ در منطقه را با مسووليت امريكا و رضايت ساير كشورهاي قدرتمند سرمايه‌داري اتحاديه اروپا دانسته است. به اعتقاد او «قتل‌عام در غزه و كرانه باختري بايد متوقف شود، جايي كه ما هر روز در سوگ كودكان بي‎گناه، زنان، افراد مسن، غيرنظاميان، قرباني بمباران‎ها و هولوكاست ايجاد شده توسط دولت اسراييل، به سر مي‎بريم.»  آقاي كوتسوباس، دبيركل حزب كمونيست در مقاله خود در روزنامه ريزوسپاستيس، با عنوان «درباره جنگ اسراييل و فلسطين و تحولات منطقه» معتقد است: اين جنگي است كه قدرت‌هاي منطقه‌اي و بين‎المللي و دولت‌هاي سرمايه‌داري درگير در منازعه خاورميانه راه انداخته‌اند. او حاميان آشكار اسراييل را عمدتا امريكا، انگليس و قدرت‎هاي اصلي اروپايي همچون فرانسه و آلمان و اعضاي ناتو جز تركيه مي‎داند. او مواضع اروپا را در رويدادهاي اخير درجه‌بندي مي‎كند و مثلا كشورهاي اسپانيا، دانمارك و... را در يك گروه قرار داده است. وي احتمال گسترش درگيري‎ها و عمليات نظامي در خاورميانه را بسيار زياد مي‎داند. به‎ويژه وقوع هرگونه تنش در منطقه براي مردم يونان و تاثيرات آن را مهم ارزيابي مي‎كند. علاوه بر دخالت نظامي يونان كه مسووليت‌هاي آن برعهده حزب حاكم محافظه‌كار نئودموكراسي خواهد بود، او تلويحا حمايت بعضي از احزاب اپوزيسيون در اين زمينه را مهم مي‌داند. دخالت يونان همراه با حمايت سياسي و ديپلماتيك از نخست وزير قاتل اسراييل و اعزام ناوچه يونان به منطقه و همچنين بهره‌گيري احتمالي از پايگاه‌هاي امريكا در يونان را مورد انتقاد قرار داده است.
او معتقد است اين رويدادها مي‎تواند موجب ايجاد بحران مهاجران غيرقانوني در منطقه شود يا قيمت انرژي در منطقه افزايش يابد. او بر اين باور است كه اين جنگ مي‎تواند منجر به درگير شدن اين كشور در جنگ اقتصادي انرژي شود كه اثرات منفي آن در قيمت نفت و گاز طبيعي و گردشگري در ميان عموم مردم خواهد شد. به باور او، همكاري نظامي يونان با اسراييل و همكاري در ساخت سامانه‎هاي نظامي ادامه دارد. 
دبيركل بر اين باور است مداخله ايدئولوژيك و سياسي يونان به معناي پذيرش مستقيم به ايدئولوژي‎هاي مختلف و اقدامات خطرناكي است كه توسط تبليغات جنگ امپرياليست ابداع شده است. ما به نگرش يونان و آنچه مردم يونان بايد در مواجهه با اين درگيري جنگي انجام ‌دهند، اهميت مي‎دهيم و ضرورت دارد خطرات اين موضوع در ميان توده‎هاي مردم، محيط‌هاي كارگري و دانشگاه‌ها مطرح شود.  او اعتقاد دارد دولت اسراييل دهه‎هاست كه با نسل‌كشي واقعي، اشغال سرزمين‎هاي فلسطين، به‌كارگيري آپارتايد و محاصره غزه عملا موجب نابودي مردم اين منطقه شده است. دبيركل همچنين همبستگي خود با مردم اسراييل كه از دولت مرتجع خود در رنج هستند و دايما آنها را به كشتار مردم همسايه مي‎كشاند و در نتيجه خود قرباني يك جنگ مي‎شوند، اعلام كرد. وي بر حق مردم فلسطين براي داشتن كشوري آزاد و مستقل طبق مرزهاي 1967 با پايتختي بيت‎المقدس شرقي و بازگشت همه آوارگان فلسطيني به خانه‎هاي‌شان براساس قطعنامه‎هاي سازمان ملل و همچنين آزادي تمامي زندانيان سياسي فلسطيني در اسراييل تاكيد كرد. دبيركل اين حزب خواستار توقف هرگونه همكاري اقتصادي، سياسي و نظامي با كشور جنايتكار اسراييل و شناسايي كشور مستقل فلسطيني در پارلمان يونان است. او نتيجه‌گيري مي‎كند شطرنج ژئوپليتيكي در حال بازي جديدي است كه مي‎تواند منجر به افزايش بحران شود، چراكه طبقات بورژوازي منطقه براي ارتقاي جايگاه خود در هرم امپرياليستي عملا به‎ دنبال ايجاد چنين تنش‎هايي بوده‌اند. او درخواست سفارت فلسطين در آتن براي جمع‎آوري مواد غذايي، پوشاك، مايحتاج اوليه و دارو و همكاري عموم مردم يونان را تکرار کرد. كوتسوباس پس از آغاز بحران غزه مواضع بسيار مثبتي در حمايت از مردم فلسطين اتخاذ كرده است.  حزب كمونيست يونان قطعنامه پارلمان اروپا در خصوص غزه را اسفبار و حمايت تحريك‌آميز از دولت اشغالگر اسراييل كه به سلاخي مردم فلسطين مي‎پردازد، دانست. اين حزب تاكيد كرد: «نمايندگان اين حزب به اين قطعنامه راي منفي داده‎اند.» به گفته اين حزب قطعنامه پيشنهادي گروه‎هاي سوسيال دموكرات، ليبرال و سبزها از هر گونه رياكاري پيشي گرفت و اين به اين دليل است كه ماموريت اصلي اين قطعنامه اين بود كه اتحاديه اروپا را به ‎عنوان مدافع آتش‌بس و صلح معرفي كند.
 كارشناس مسائل بين‌الملل