دستگاه‌ها امکانات خود را برای اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت بسیج کنند

رئیس‌جمهور در ششمین جلسه ستاد ملی جمعیت، از دستگاه‌های مسئول خواست با ارزیابی میزان اثربخشی اقدامات انجام‌شده و ترسیم دقیق مسیر پیش ‌رو، امکانات و ظرفیت‌های سازمانی خود را برای اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت بسیج کنند.
سید ابراهیم رئیسی با قدردانی از تلاش‌های دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت، اجرای این قانون را از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر برشمرد و بر بازنگری آسیب‌شناسانه در اقدامات انجام‌شده و تداوم تلاش دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مربوط برای عمل به وظایف خود در این زمینه تأکید کرد. وی با تأکید بر نقش مهم و بسزای فرهنگسازی در موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت، فرهنگسازی غلط در دهه‌های گذشته را از مهم‌ترین دلایل کاهش رشد جمعیت کشور دانست و افزود: برای جبران این آسیب فرهنگی لازم است رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و دیجیتال، آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی و همچنین دستگاه‌های متولی تبلیغات محیطی با تمام ظرفیت خود وارد عمل شوند. «رفع موانع و مشکلات درمان ناباروری»، «تسهیل امر ازدواج با پرداخت به‌موقع وام ازدواج، اشتغال و مسکن»، «توجه ویژه به ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها» و «ایجاد دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی در آموزش و پرورش و آموزش عالی با هدف کاستن از آمار طلاق» از دیگر نکات و اقدامات مؤثر در راستای جوانی جمعیت بود که رئیس‌جمهور در این جلسه به آنها اشاره کرد.
رئیسی در ادامه مقابله جدی و بدون مسامحه با پدیده زشت سقط جنین غیرمجاز را ازجمله راهکارهای مؤثر در جلوگیری از کاهش رشد جمعیت عنوان کرد و انجام اقدامات تبیینی و آگاه‌سازی نسل جوان با استفاده از تعالیم دینی و ساخت تولیدات هنری را در این زمینه بسیار مؤثر دانست.
 



قدردانی رئیسی از دست‌اندرکاران یازدهمین پرتاب فضایی در دولت مردمی
همچنین سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیأت دولت با اشاره به اقدام اقتدارآفرین جوانان و نخبگان کشور در یازدهمین پرتاب فضایی در دولت مردمی، این رویداد افتخارآمیز را برگ دیگری از افتخارات نظام اسلامی دانست و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فضایی و وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح که در تعامل نزدیک با یکدیگر توانستند صنعت فضایی کشور را ارتقا دهند، تشکر کرد.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه و تلاش دولت برای برگزاری پرشور این انتخابات، امیدآفرینی و جلوگیری از ایجاد یأس در جامعه را از مهمترین راه‌های رونق انتخابات دانست و افزود: همت همه دست‌اندرکاران و مسئولان کشور برای رفع نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت در تحقق انتخاباتی پرشور مؤثر است.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه دولت سال اول و دوم فعالیت خود را با ایجاد درآمد و تنظیم منابع و مصارف بدون کسری بودجه به پایان برده و امسال نیز تمام تلاش خود را به مدیریت منابع و مصارف برای جلوگیری از کسری بودجه معطوف کرده، به همه دستگاه‌ها و نهادها نسبت به پرهیز از ناترازی و کسری بودجه هشدار داد.  رئیس‌جمهور با بیان اینکه بودجه ناتراز تورم‌زا بوده و آسیب اقتصادی به همراه خواهد داشت، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خواست نسبت به ایجاد تکالیف جدید برای دولت بدون پیش‌بینی منابع آن دقت نظر داشته باشند. رئیسی همچنین ناظر به گزارش معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره هزینه برگزاری همایش‌های غیرضرور، بر بازنگری در برگزاری اجلاس‌ها و همایش‌هایی که موجب صرف هزینه و اتلاف وقت مدیران کشور است، تأکید کرد. رئیس‌جمهور در واکنش به گزارش وزیر جهادکشاورزی درباره بازسازی دامداری‌های کشور با هدف افزایش تولید مواد پروتئینی و تأمین نیاز کشور نیز برتلاش همه‌جانبه برای افزایش تولید دام با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در کشور به ویژه حمایت از عشایر و روستاییان تأکید کرد.
رئیسی در ادامه برگزاری جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی شکایت دولت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایت جنگی و نسل‌کشی علیه مردم مظلوم غزه را اقدامی مثبت دانست و افزود: با اینکه در حکم صادره از سوی این دیوان، اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در غزه تأیید شده، اما انتظار افکار عمومی جهان این است که حکم دیوان به توقف حملات و بمباران‌ها علیه مردم مظلوم غزه منجر شده و مطالبه ملت‌های آزاده دنیا برای مجازات آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان عاملان اصلی جنایت در غزه و احقاق حقوق ملت مظلوم و مقاوم فلسطین محقق شود.

سایر اخبار این روزنامه