پیش به سوی ایالات متفرقه آمریکا

[شهروند] «باید به سطحی از اخراج [مهاجران] دست یابیم که آمریکا از زمان آیزنهاور تاکنون به چشم ندیده باشد.» اینها بخشی از سخنان ترامپ درباره سیاست‌های مهاجرتی پس از پیروزی در انتخابات درون حزبی ایالت آیوواست. 12روز قبل که ترامپ این سخنان را بر زبان آورد، کسی فکر نمی‌کرد بحران مهاجران به سطحی برسد که برخی از ایالت‌ها با حمله به بی‌عملی دولت بایدن، رأسا از تقابل مسلحانه با مهاجران و حتی جدایی‌طلبی از آمریکا سخن بگویند. روز گذشته خبرهایی از ایالت تگزاس منتشر شد که حاکی از نگرانی مقامات ایالتی و ساکنان تگزاس درباره تشدید ورود مهاجران غیرقانونی از مکزیک و تلاش آنان برای مقابله مسلحانه با موج مهاجران بود. افزون بر آن برخی کاربران توییتری اهل ایالت تگزاس مطالبی درباره ضرورت جدایی این ایالت از آمریکا منتشر کرده‌اند. به همین بهانه نگاهی به بحران مهاجران و چالش ایالت تگزاس با دولت آمریکا خواهیم داشت.

بحران مهاجران در دولت بایدن
مطابق اعلام وزارت امنیت داخلی آمریکا تا اواسط 2023بیش از 1.5میلیون مهاجر در دولت بایدن وارد خاک این کشور شده‌اند که سه برابر این میزان در سه سال آخر دولت ترامپ است.(1) در ماه سپتامبر 2023با دستگیری 222هزار مهاجر غیرقانونی توسط گشت مرزی آمریکا، رکورد ماهانه ورود مهاجر غیرقانونی شکسته شد.(2) همچنین سال مالی 2022و 2023به‌ترتیب با دستگیری 2.2و 2میلیون مهاجر غیرقانونی توسط گشت‌های مرزی آمریکا، بالاترین رکورد را در این زمینه ثبت کرده‌اند.(3) لازم به ذکر است هر سال مالی در آمریکا از ابتدای اکتبر سال‌جاری تا انتهای سپتامبر سال میلادی بعدی درنظر گرفته می‌شود. یکی از آمارهای عجیب ورود مهاجران به آمریکا در انتهای سال 2023ثبت شد که در بازه 5روزه 20تا 25دسامبر، 50هزار مهاجر از مرزهای جنوبی وارد خاک آمریکا شدند.(4) مهاجران غیرقانونی عمدتا از کشورهای مکزیک، کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و هائیتی هستند. بسیاری از آنها باید برای اخراج، فرآیند دادگاه و صدور حکم استرداد را طی کنند و خود این مسئله نیز منجر به بحران در تشکیلات قضایی آمریکا شده است. وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز عنوان کرده هیچ راه‌حل بلندمدتی برای این مسئله وجود ندارد.(5)

تگزاس وارد چالش با مهاجران می‌شود
حدود سه‌هفته قبل نتایج نظرسنجی «راسموسن ریپورتز» در آمریکا نشان داد که ۶۵ درصد از رأی‌دهندگان معتقدند کشورشان از سوی مهاجران مورد «تهاجم» قرار گرفته است و ۷۲ درصد هم معتقد بودند که وضعیت در مرز جنوبی آمریکا یک «بحران» است.(6) اخباری از تلاش دوباره مقامات ایالتی تگزاس برای قراردادن سیم خاردار در مرز با مکزیک با وجود مخالفت قبلی دیوان عالی آمریکا و مقامات دولت بایدن منتشر شد. گرگ ابوت، فرماندار تگزاس، از تحت «تهاجم» بودن این ایالت و «حق دفاع از خود طبق قانون اساسی» سخن گفته و دولت بایدن را به بی‌عملی در برابر مهاجران غیرقانونی و فشار بر ایالت تگزاس متهم کرده است.(7)  یکشنبه خبرهای دیگری از تلاش اهالی تگزاس برای مقابله با مهاجران منتشر شد که نشان از تشدید التهاب در این ایالت و فراتر رفتن مسئله از سطح مقامات دارد. ایسنا در رابطه با این مسئله نوشته است: «در گرماگرم تنش‌ها میان مأموران و سربازان گارد مرزی ایالتی و نیروهای فدرال، یک کاروان از کامیون‌ها که خود را «ارتش خدا» می‌نامند، قصد دارند از امروز (دوشنبه۲۹ ژانویه) به سمت مرز جنوبی در تگزاس، آریزونا و کالیفرنیا حرکت کنند. این کاروان با شعار «مرز خود را پس می‌گیریم»، می‌خواهد با مجریان قانون برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی همکاری کند. کارشناسان هشدار می‌دهند که لفاظی‌های ناسیونالیستی، ابعاد خطرناکی به بن‌بست میان تگزاس و دولت فدرال می‌بخشد». افزون بر این موارد، تعدادی از مقامات سابق‌ اطلاعاتی اف‌بی‌آی در نامه‌ای به کنگره درباره خطر مهاجران غیرقانونی، فعالیت‌های تروریستی آنان و ارتباط‌شان با چین و روسیه هشدار داده‌اند.(8)

بازشدن زخم جدایی‌طلبی تگزاس
در بحبوحه تنش میان مقامات ایالتی تگزاس و دولت فدرال بر سر مهاجران، زمزمه‌های جدایی‌طلبی این ایالت مجددا بلند شده است. تگزاس و کالیفرنیا ازجمله ایالت‌هایی هستند که گرایش‌ها و تحرکات جدایی‌طلبانه در میان آن پررنگ و دارای قدمت است. در سال 2012و در پی شکل‌گیری موجی برای اجازه‌دادن به استقلال‌طلبی در برخی ایالت‌ها، تگزاس با 118هزار امضا بیشترین درخواست را در این رابطه ثبت کرد.(9) هر چند مطابق حکم دادگاه عالی آمریکا، اندکی پس از جنگ‌های داخلی قرن 19در این کشور هیچ ایالتی نمی‌تواند یک‌طرفه از آمریکا جدا شود مگر با رضایت سایر ایالت‌ها، اما برخی آن را مغایر قانون اساسی می‌دانند و خواستار لغو این حکم هستند. در روزهای اخیر کاربران توییتری اهل ایالت تگزاس با ترندکردن هشتگ: Texit مخفف (Texas Exit) به‌معنای خروج تگزاس و جدایی آن را از آمریکا، موضوع جدایی‌طلبی این ایالت و تشکیل یک کشور مستقل را داغ کردند. تگزاس پیش از پیوستن به ایالات‌متحده آمریکا در مقطع 1836تا 1845یک کشور مستقل بود و در جنگ‌های داخلی آمریکا(1861تا 1865) نیز جزو ایالت‌های جدایی‌طلب و حامی برده‌داری بود.(10)

جمع‌بندی



داغ‌شدن دوباره مسئله جدایی‌طلبی تگزاس پس از 12سال که دارای ریشه‌های تاریخی نیز هست در مقطع کنونی اهمیت بسیار بالایی دارد. به‌نظر می‌رسد وقوع درگیری میان مأموران مرزی و امنیتی تگزاس با مأموران فدرال بر سر مسئله مهاجران دور از ذهن نیست. از سوی دیگر با توجه به حساسیت ساکنان تگزاس به ورود مهاجران و ایضا احتمال سرایت تحرکات مردمی ضدمهاجرتی تگزاس به دیگر ایالت‌های جنوبی و جنوب غربی آمریکا و هم‌مرز با کشور مکزیک همچون؛ نیومکزیکو، آریزونا و کالیفرنیا و سوابق گرایشات جدایی‌طلبانه در آنان، احتمال شکل‌گیری یک جنبش و درگیری دامنه‌دار بر سر این مسائل دور از ذهن نیست و درصورت وقوع یک جرقه می‌تواند منجر به اعتراضات اجتماعی گسترده در آستانه انتخابات 2024آمریکا شود. این مسئله با توجه به برنامه‌های ضدمهاجرتی اعلامی ترامپ و کاهش محبوبیت و وجهه بایدن نیز حساسیت دوچندانی یافته است.

پی‌نوشت‌ها:
1-  independentpersian.com/node/329071
2 و 3- http://fna.ir/3favoz  
اسپوتنیک فارسی -4
5- http://fna.ir/3favoz
6- isna.ir/xdQkQd
7- isna.ir/xdQsmL
8- http://fna.ir/3favoz
9 و 10- http://fna.ir/exmuqe

 

سایر اخبار این روزنامه