چه فیلمی؟ چه زمانی؟!

 [شهروند] سه روز مانده به آغاز جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر و پس از اعلام ترکیب نهایی و جدول نمایش آثار راه‌یافته به بخش‌های مختلف جشنواره در کاخ جشنواره؛ فرصت مناسبی است برای مرور کلی برنامه نمایش فیلم‌ها تا کسانی که می‌خواهند از قبل برای دیدن فیلم‌های موردنظرشان برنامه‌ریزی خاصی داشته باشند؛ با اطلاعات و آگاهی نسبی مناسبی سفر دور و دراز و جذاب جشنواره امسال را آغاز کنند. آنچه در پی می‌آید؛ مروری است بر فیلم‌هایی که در روزهای برگزاری جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر روی پرده خواهند رفت. فهرستی متشکل از بیست‌ودو فیلم حاضر در بخش مسابقه و یازده فیلم بخش نگاه نو که احتمالا یکی دو فیلم از بخش رزرو نیز به این فهرست اضافه خواهد شد!

 روز اول؛ روز خانواده
جشنواره امسال در کاخ جشنواره پنجشنبه 12بهمن‌ماه آغاز خواهد شد و در این روز فیلم‌های «دروغ‌های زیبا»، «شکار حلزون»، «دو روز دیرتر» و «ظاهر» روی پرده خواهند رفت که بیشتر به مضامین عشق و خانواده می‌پردازند. «دروغ‌های زیبا» ساخته مرتضی آتش‌زمزم که آغازگر جشنواره خواهد بود؛ به‌عنوان محصول مشترک ایران و بنگلادش داستان دشواری‌های زندگی فرشته و همسرش، امجد، را به نمایش می‌گذارد. فیلمی با بازی بازیگران بنگلادشی که به نام «فرشته» نیز شناخته می‌شود و تاکنون چنان مورد توجه مطبوعات بنگلادش قرار گرفته که از نظر بسیاری احتمال می‌رود این فیلم به‌عنوان نماینده سینمای بنگلادش به اسکار سال آینده معرفی شود.
سانس دوم روز اول جشنواره به فیلم «شکار حلزون» اختصاص دارد. یکی از فیلم‌اولی‌های جشنواره به کارگردانی محسن جسور که بیشتر به‌عنوان آخرین نقش‌آفرینی زنده‌یاد حسام محمودی در رسانه‌ها معرفی شده است. با این حال این فیلم چیزهای دیگری نیز برای معرفی دارد. ازجمله اینکه گفته می‌شود این فیلم به‌سان نام کارگردانش، جسور است و در روایت داستان، زن جوان سرپرست خانواده‌ای به نام مینو که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به‌کار است‌؛ رویکردی جسورانه را دنبال کرده است. در «شکار حلزون» حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمدرسول صفری، مسعودرضا عجمی و رابعه مدنی ایفای نقش کرده‌اند.
«دو روز دیرتر» ساخته اصغر نعیمی در سانس سوم روز اول جشنواره روی پرده خواهد رفت. یک کمدی اجتماعی از یکی از منتقدان سینمایی سابق، با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، سیدجواد یحیوی، سیاوش چراغی‌پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد، داستان زن و شوهر جوانی را روایت می‌کند که از سوی والدین‌شان برای فرزنددار شدن تحت فشار قرار می‌گیرند. درباره این فیلم- که کنجکاوی‌های زیادی در موردش وجود دارد- نکته مهم، سرمایه‌گذاری بنیاد فرهنگی روایت فتح در ششمین فیلم کارنامه اصغر نعیمی است.



پایان‌بخش فیلم‌های روز اول جشنواره هم «ظاهر» خواهد بود. فیلمی به کارگردانی حسین عامری، محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که ماجرای عشق یک سرباز به یک دختر روستایی را روایت می‌کند و در یک نگاه گذرا در کنار «باغ کیانوش» و «ملکه آلیشون» جزو آثار کودک و نوجوان جشنواره چهل‌ودوم محسوب می‌شوند.

روز دوم؛ روز عقوبت!
در روز سیزده بهمن‌ماه شاهد نمایش فیلم‌های «تمساح خونی»، «تابستان همان سال»، «بی‌بدن» و «پرواز 175» در کاخ جشنواره خواهیم بود. فیلم‌هایی درباره عقوبت و تاوان که با نخستین فیلم جواد عزتی آغاز می‌شود.
«تمساح خونی» نخستین فیلم جواد عزتی در مقام کارگردان، یکی از آثار مهم جشنواره چهل‌ودوم فجر می‌تواند باشد. فیلمی با بازی خود جواد عزتی در کنار عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج و شبنم قربانی که برای خود جواد عزتی هم اهمیت فراوانی می‌تواند داشته باشد. بازیگری که با نمایش شمایلی جدید در سریال «زخم کاری» به محبوبیت فراتر از حد تصور رسید و حالا «تمساح خونی» می‌تواند یک پله موفقیت دیگر برای عزتی باشد، با اینکه چند باری با درخشش در آثاری مانند «شنای پروانه» و «جان‌دار» نامزد سیمرغ جشنواره فجر شده، اما با وجود این تاکنون نتوانسته سیمرغ را به خانه ببرد و حالا باید دید این اتفاق با نخستین تجربه کارگردانی‌اش روی خواهد داد یا نه؟!
سانس دوم روز دوم جشنواره به نمایش فیلم «تابستان همان سال» اختصاص دارد. سومین تجربه کارگردانی محمود کلاری، یکی از مهم‌ترین فیلمبرداران سینمای ایران که داستانی کنجکاوی‌برانگیز را روایت می‌کند: «کودکی هفت ساله را پیش یک رمالِ آینه‌بین می‌برند تا دزد طلاهای عمه‌اش را در آینه شناسایی کند. او که هیچ تصوری از تبعات صحبت‌هایش ندارد، برای رهایی از آن وضعیت دشوار، هر آنچه از عمه‌اش درباره‌ احتمال دزدی پسرعمه دیگرش شنیده، بازگو می‌کند؛ غافل از آنکه این دروغ، موجب عقوبتی دور از انتظار برای کل خانواده خواهد شد.» در این فیلم علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن‌پور، ‌رؤیا جاویدنیا، مهرو نونهالی، صابر اَبر، پژمان بازغی، نسیم ادبی، رایان سرلک، رونیکا بهرام‌زاده و مهران مدیری ایفای نقش کرده‌اند.
«بی‌بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قضایی سال‌های اخیر را دستمایه روایت خود قرار داده و به‌عبارتی روایتی هولناک از پرونده معروف قتل غزاله به‌دست آرمان ارائه داده است که چندین بار تا مرحله اجرای حکم رفت و برگشت و در نهایت با اعدام آرمان به فرجام رسید. یک اثر جنایی با بازی الناز شاکردوست، نوید پورفرج، سروش صحت و گلاره عباسی که به‌خاطر الهام از یک پرونده قضایی مهم از همان ابتدا با حاشیه مواجه بوده و به‌نظر می‌رسد این فضا در روزهای جشنواره هم ادامه خواهد داشت.
فیلم پایانی روز دوم جشنواره هم «پرواز 175» است. نخستین ساخته محمدحسین حقیقت؛ با بازی جمشید هاشم‌پور، جعفر دهقان، رضا توکلی، اتابک نادری و ثریا قاسمی که براساس خلاصه داستانش می‌توان گفت با نگاهی قدسی و فرازمینی به هشت سال دفاع‌مقدس نگریسته است: «قصه فیلم «پرواز ۱۷۵» از صید یک ماهی توسط کودکی جنوبی آغاز می‌شود که داخل شکم این ماهی، انگشتری است که مشخص می‌شود به شهیدی مفقودالاثر تعلق دارد. در ادامه حوادثی روی می‌دهد تا این انگشتر به‌دست مادرِ آن شهید که سال‌ها چشم‌به‌راه خبری از فرزندش مانده، برسد.»

روز سوم؛ روز کنجکاوی
در روز سوم جشنواره شاهد فیلم‌های «مجنون»، «شه‌سوار»، «قلب رقه» و «صبحانه با زرافه‌ها» خواهیم بود. فیلم‌هایی که از هم‌اکنون نگاه‌های بسیاری بهشان دوخته شده است.
«مجنون»، نخستین ساخته مهدی شامحمدی، زندگی شهید مهدی زین‌الدین را دستمایه روایت خود قرار داده است. فیلمی با بازی سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج و شبنم قربانی که پس از فیلم‌های «ایستاده در غبار» درباره حاج احمد متوسلیان، «منصور» درباره شهیدمنصور ستاری و «غریب» درباره شهیدمحمد بروجردی، تازه‌ترین محصول سازمان اوج درباره یکی از شهدای شاخص دفاع‌مقدس است.
«شه‌سوار» دومین ساخته حسین نمازی بعد از فیلم «شادروان» یک کمدی اجتماعی است که داستانی نامتعارف را به نمایش گذاشته. فیلمی با بازی مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، عزت‌الله رمضانی‌فر و امیر دژاکام درباره خانواده‌ای که بعد از درگذشت پدر در جریان عروسی- که چندبار بهم خورده- تصمیم می‌گیرند این خبر را از میهمانان پنهان کنند!
در سانس سوم روز سوم جشنواره فیلم «قلب رقه» ساخته خیرالله تقیانی‌پور به نمایش درخواهد آمد که روایتی جدید از اتفاقات گروه‌های تروریستی در سوریه ارائه می‌دهد. فیلمی با بازی شهرام حقیقت‌دوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی و چند بازیگر سوری که در ادامه سریال «نجلا»، سیمایی دیگر از دغدغه‌های کارگردانش را به نمایش می‌گذارد.
چهارمین فیلم روز سوم جشنواره نیز «صبحانه با زرافه‌ها» خواهد بود. فیلمی پرستاره از سروش صحت- با بازی بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هوتن شکیبا، بیژن بنفشه‌خواه و البته هادی حجازی‌فر- که به‌نظر می‌رسد اثری دیگر در رابطه با دنیای ذهنی فانتزی سروش صحت خواهد بود که حالا دیگر به نوعی صاحب امضا شده و با اتکا به همین امضا، کنجکاوی بسیاری پیرامون آثارش وجود دارد.

 روز چهارم؛
روز سینمای تراز!

در روز چهارم جشنواره نیز فیلم‌های «دست ناپیدا»، «میرو»، «آغوش باز» و «ساعت جادویی» روی پرده خواهند رفت. آثاری که تقریبا همگی از تولیدات مورد حمایت امسال بوده‌اند.
«دست ناپیدا» جدیدترین فیلم انسیه شاه‌حسینی، تنها کارگردان زن جشنواره امسال است که داستان همراهی یک خبرنگار زن را در سال‌های ابتدایی جنگ با عده‌ای از ایثارگران روایت می‌کند.
«میرو» سومین فیلم حسین ریگی- بعد از «لیپار» و «هوک»- به سیاق فیلم‌های قبلی این کارگردان در سیستان‌وبلوچستان می‌گذرد و داستانی درباره مقاومت مردم سیستان در ۸ سال دفاع‌مقدس را روایت می‌کند. سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی و شماری از بازیگران سیستان‌وبلوچستان نقش‌های متعدد این فیلم را ایفا کرده‌اند.
«آغوش باز» ششمین تجربه سینمایی بهروز شعیبی، سه‌ قصه عاشقانه را در موازات هم روایت می‌کند که در فراز و نشیب روابط عاطفی خود فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند. فیلمی با بازی حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی که یکی از پربازیگرترین و کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره به شمار می‌آید. انیمیشن «ساعت جادویی» نیز که قبلا «سفر به تاریکی» نام داشت؛ پایان‌بخش روز چهارم جشنواره خواهد بود ...

سایر اخبار این روزنامه