توافق بر سر ادامه تعامل در چارچوب سند مارس 2023


گروه سیاسی: در شرایطی که طی چند ماه گذشته همکاری‌ها و تعاملات ایران با جامعه بین‌المللی به حداقل ممکن رسیده و تا حدود زیادی موضوع پرونده هسته‌ای ایران به کما رفته است، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرد تا برگی جدید در موضوع پرونده هسته‌ای ایران باز شود. گروسی و اسلامی به وضوح از اراده مشترک خود بر همکاری و تعامل سخن به میان آوردند و سند مارس 2023 را به عنوان مرجع ادامه همکاری معرفی کردند.
به گزارش «‌تجارت»، سفر رافائل گروسی به ایران در شرایطی صورت گرفت که کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان در حال برگزاری است. مدیر کل آژانس نیز هم یکی از مهمانان این کنفرانس بود و هم در سطح فنی رایزنی‌های خود را با مسئولان کشورمان انجام داد. سفر گروسی در مقطع کنونی که در سطح منطقه خاورمیانه نیز با تنش جدی جنگ غزه مواجه هستیم، همچون یک ضرورت غیرقابل انکار برای آینده روابط ایران با تمامی طرف‌ها در موضوع پرونده هسته‌ای قابل ارزیابی است.

تاکید گروسی بر کنار گذاشتن چالش‌ها
رافائل گروسی در سخنانی در دومین روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: در زمان سختی هستیم، این منطقه در تنش‌های زیادی قرار دارد و اینجا در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای می‌توانیم به راهکار موثر بیاندیشیم، من مطمئنم اگر به خوبی پیش برویم جوانانی که دیشب در خیابان‌های اصفهان دیدم، شاد می‌شوند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: به واسطه این کنفرانس می‌توانیم با هم کار کنیم و نتایج تحقیقات‌مان را زیر نور اعتماد به یکدیگر نشان دهیم، ما باید چالش‌ها را کنار بگذاریم و از پله‌های سخت و سیمانی بگذریم تا به هم افزایی میان ایران و جهان برسیم. مدیرکل آژانس اظهار کرد: ما با چهار میلیون بیمار سرطانی سالانه در دنیا مواجهیم که با مرگ روبرو می‌شوند بنابراین باید اهمیت رادیوتراپی را جدی بگیریم چیزی که در ایران دنبال می‌شود.

توافق ایران و آژانس برای ادامه همکاری مطابق با سند مارس 2023
در سطحی دیگر، رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: ما در مرحله حساسی هستیم و این شروع فعالیت‌های جدید میان ایران و آژانس است. وی ادامه داد: همان طور که آقای اسلامی گفت یک‌سال قبل بر سر بیانیه مشترک توافق کردیم و آن سند مهمی بود که امضا شد درباره سطح همکاری های نظارتی و پادمانی و آن‌چه نیاز است برای حل مسائل باقی مانده را بیان می‌کند. این سند گام‌های اضافی که طرفین بایدبردارند و این گام‌ها با وجود کاستی‌ها برداشته شده را بیان می‌کند. امروز توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و مفاد آن معتبر است گروسی گفت که پیشنهادی را به ایران دادم که شامل گام‌های عملیاتی است و تیم های طرفین در نشست جداگانه و در حال تعریف این گام‌های عملیاتی دو طرفه هستند. گروسی در پاسخ به اینکه بنا بر پانزده گزارش آژانس، ایران به برجام پایبند بوده است و آمریکا یک جانبه از آن خارج شد، در این شرایط چطور از ایران انتظار دارید به همه تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد؟ اظهار کرد: ما داریم کار می‌کنیم که این مشکل را حل کنیم. باید با ایران همکاری کنیم که به مسیر قبلی برگردیم و تلاش داریم شرایط را برای بازگرداندن ایران به مسیر قبلی تسهیل کنیم. ما ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم. می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی جهت انجام آن اقدامات هستیم.

تاکید ایران بر بازی نکردن آژانس در چارچوب قواعد تهمت‌زنندگان به ایران



در سوی مقابل گروسی، معاون رئیس‌جمهور گفت که روابط ما با آژانس با تعامل خوب و پایدار باید ادامه یابد و نباید متاثر از جریانی باشد که همواره با تهمت و افترا برای مخدوش کردن مسیر ایران تلاش می‌کند. مذاکرات فنی ما با آژانس هم با همین چارچوب پایه‌گذاری شده است. در سطحی دیگر، محمد اسلامی پس از مذاکرات دو جانبه فنی با هیات آژانس در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی ضمن قدردانی از سفر و حضور گروسی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای گفت: اگرچه بدخواهان از تعامل ایران و آژانس ناخرسند هستند و با ادبیات مخرب سعی بر سیاه‌نمایی و کم ارزش نشان دادن دارند معتقدیم توافق مشترک مبنای خوبی برای تعامل است و ما بر این خط مبنا به عنوان نقشه راه خود میان ایران و آژانس تاکید کردیم. وی‌ ادامه داد: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم اگرچه به دلیل شرایط به وجود آمده در مسایل ایران و آژانس روند همکاری‌ها کند شد و هر دو طرف از این کندی ابراز ناخرسندی کرده بودند. ما تداوم تعاملات‌مان را بر مبنای بیانیه مشترک در سه بخش از این پس دنبال می کنیم؛ اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود اینها مسایل خاص خودش را دارد که اغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است و نباید به دیگر بخش‌ها تسری داده شود. در این بخش موضوع مهم ۲ مکان باقی مانده است، موضوع ناترازی مواد حل شد و بر حل ۲ مکان باقی مانده تمرکز می‌کنیم. اسلامی گفت: بخش دوم، درباره وضعیت موجود است که در چارچوب ان پی تی و پادمان انتظارات و کاستی‌ها را دنبال می کنیم و برای اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود اقدامات متقابل لازم را انجام می‌دهیم و بخش سوم که مدیرکل و شخص آقای گروسی مسئول آن است و باید گام هایی بردارند که برای آینده است. نقشی که مدیرکل به موجب وظایف قانونی برعهده دارد و باید تسهیل کننده باشد برای برداشتن موانع و حل مسایل مربوطه که عمدتا سیاسی است، در این رابطه حائز اهمیت است. رییس سازمان انرژی اتمی گفت ما توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش معاونان دو طرف مذاکرات را دنبال کنند و الان هم مذاکرات در حال انجام است و همان طور که زمان پیش می‌رود نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. البته این آغاز یک فرایند است. همچنین، اسلامی در پاسخ به اینکه در سالهای اخیر شاهد تشدید تنش علیه ایران بودیم و شاهدیم که برجام و مذاکرات شکست خورده است با این حال حضور آقای گروسی تاثیر مثبتی در از سر گیری مذاکرات دارد یا خیر؟ گفت: حضور ایشان در امتداد تعاملات جاری در چارچوب ان پی تی و موافقت‌نامه پادمان جامع است. ایران از برجام خارج نشده است، آمریکا خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد و دیگران هم به تبع آن اقدامی نکردند. ایران با حسن نیت در این توافق مانده و الان که کاهش تعهدات داده است، ملاکش برجام است.