رئیس جمعیت هلال‌احمر: پایگاه و انبار خالی نداریم

  [ شهروند ] صبح دیروز سرخ‌پوشان هلال‌احمر دور هم جمع شدند و روز جهانی صلیب‌سرخ و هفته هلال‌احمر را جشن گرفتند. در این همایش رئیس مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت.
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، در همایش گرامیداشت هفته هلال‌احمر گفت: «در 6 برنامه توسعه گذشته هیچ اسمی از هلال‌احمر نبود، اما در برنامه هفتم توسعه به دستور رئیس مجلس، چهار حکم گرفتیم و خدا را شکر این احکام به تصویب رسید. اگر در برنامه‌های بودجه‌ای سال‌های  گذشته دقتی کنید، متوجه می‌شوید که چقدر به هلال‌احمر، مجلس لطف داشته است.»
او با اشاره به فعالیت  ۲۰۰ مرکز توانبخشی و ۱۵ بیمارستان در هلال‌احمر ادامه داد: «هلال‌احمر تجهیزات پزشکی تولید می‌کند و اندام مصنوعی هوشمند بومی‌سازی کرده‌ایم. داروخانه‌های هلال داروهای تخصصی را ارائه می‌دهند و اگر اجازه بدهند نمی‌گذاریم بیماری بدون دارو برگردد. هلال‌احمر در کار سایر دستگاه‌ها دخالتی نمی‌کند، اما اگر کاری روی زمین باشد، انجام می‌دهد.» او با بیان اینکه فدراسیون و کمیته بین‌المللی حامی هلال‌احمر ایران هستند و همیشه از جمعیت ما برای جلسات مهم دعوت می‌کنند، اظهار کرد: «کنگره اشغال فلسطین سال گذشته برگزار شد. ما ۹۰ عنوان تجاوز رژیم صهیونیستی را مستند کردیم، ۸۶ کشور آن را امضا کردند و به مراجع بین‌المللی ارجاع داده شد. همچنین بیانیه صلیب‌سرخ نتیجه کار ما بود که اسرائیل را رژیم اشغالگر عنوان کرد و از آنها خواست قوانین را رعایت و با اسرا درست رفتار کنند.» کولیوند با اشاره به حضور پررنگ زنان در هلال‌احمر گفت: «خدمات خواهران در هلال‌احمر بی‌نظیر است و پای کار هستند همچون مردان.»

هلال‌احمر در کشور ما یک سازمان کاملا انسانی است
در ادامه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: «هلال‌احمر در کشور ما یک سازمان کاملا انسانی و جهت‌گیری آن الهی است. معتقدم نهاد هلال‌احمر، یک نهاد کاملا مردمی و تبلور سازماندهی‌شده مردم در عرصه کمک‌رسانی در لحظات بحران و سختی است.»

هلال‌احمر، سازمانی فرامرزی و فراجناحی است



قالیباف با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد هلال‌احمر گفت: «این نهاد، سازمانی فرامرزی و فراجناحی بوده و ورای قومیت، مذهب و نژاد با وظایفی انسانی و الهی است، از این‌رو انجام وظیفه در این سازمان توفیقی برای یکایک شماست که در پی نجات انسان‌ها با همراهی و همدلی هستید و با همه وجود خود از آنها دستگیری می‌کنید و روحیه کمک‌رسانی دارید.»

مشارکت، پویایی و پایایی در سازمان هلال‌احمر دیده می‌شود
او در ادامه با بیان اینکه سازمان هلال‌احمر در کشورمان، یک سازمان کاملا انسانی و جهت‌گیری آن الهی است، گفت: «سازمانی که در آن معنویت با مردم گره بخورد، جزو موفق‌ترین و پایدارترین سازمان‌های ممکن در برابر هر سازمان دیگری است و این از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سازمان هلال‌احمر است که معنویت و تبلور حضور مردم در آن است که در آن مهربانی جریان دارد، که همان معنای رأفت اسلامی است و مشارکت، پویایی و پایایی در آن دیده می‌شود. در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده و به تعبیر من مردمی‌سازی تولید است، سازمان هلال‌احمر تنها سازمان متبلور در مردمی‌سازی در خدمت به خود مردم است که از افتخارات سازمان هلال‌احمر است و نباید شک داشت که این سازمان از اثرگذارترین و مهم‌ترین نهادها در خدمت‌رسانی به مردم است. این سازمان از جنوب‌شرقی‌ترین نقطه سیستان‌وبلوچستان که سیل دشتیاری اتفاق افتاد گرفته تا شمال‌غربی‌ترین نقطه کشور که زلزله خوی در آن رخ داد و زلزله قصرشیرین و همچنین در سطح فراملی و فرامنطقه‌ای یعنی افغانستان و غزه حضور یافت که نمادی از حضور مداوم شما عزیزان است.»

مجلس یازدهم به صورت همه‌جانبه از هلال‌احمر حمایت کرد
رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) که فرمودند «محبوب‌ترین فرد نزد خداوند کسی است که بیشترین منفعت را به مردم برساند»، افزود: «بی‌شک این سازمان و عزیزان فعال در این عرصه با همین روحیه فعالیت می‌کنند، از این‌رو زمانی که اثرگذاری کار داوطلبانه شما به عنوان یک نهاد کاملا مردمی را می‌بینیم، قطعا ما نیز در مجلس شورای اسلامی ‌به شما افتخار کرده و بر خود وظیفه می‌دانیم از شما حمایت کنیم. امیدواریم بتوانیم حداقل حقی را که دارید از طریق احکام برنامه هفتم و بودجه‌های سالیانه به شما بدهیم و امیدواریم سازمان هلال‌احمر در پایان اجرای قانون برنامه بتواند رتبه نخست را در سطح جهانی به خود اختصاص دهد. افتخار ما در مجلس شورای اسلامی ‌به همراه فراکسیون هلال‌احمر و سایر نمایندگان این است که در کنار شما قرار داریم.»

 امدادرسانی بدون هلال‌احمر با مشکل مواجه می‌شود
محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، نیز که در این همایش حضور داشت، در سخنانی گفت: «در ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، سازمان‌های زیادی هستند، اما اصلی‌ترین سازمان، هلال‌احمر است که اگر نباشد، امدادرسانی با مشکل مواجه می‌شود. کشور ما با بیش از یک‌میلیون کیلومتر وسعت، بیشترین مخاطرات و سوانح انسان‌ساز را در دنیا دارد. از ۶۴ رخداد شناخته‌شده در دنیا، ۴۴ مورد در کشور ما رخ داده و مهم‌ترین آن سیل، زلزله، فرونشست زمین و... است. اگر جمعیت هلال‌احمر که پیش‌قراول کمک به مردم است نبود، ما در کمک‌رسانی مشکلات بسیار پیدا می‌کردیم. من عادت کرده‌ام که امدادگران هلال‌احمر را در اولین صحنه‌های هر حادثه‌ای ببینم.»

مشارکت مردم در امور هلال‌احمر بی‌بدیل است
یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، نیز در آیین گرامیداشت روز جهانی هلال‌احمر و صلیب‌سرخ گفت: «امدادگران هلال‌احمر رنج را به جان خود می‌‌خرند تا به مردم امدادرسانی کنند. در هلال‌احمر باید این نگاه فداکارانه را ترویج کنیم. بیش از ۶۰میلیارد تومان پول نقد توسط مردم ما برای کمک به مردم غزه جمع شد. همچنین ۶۷میلیارد کمک نقدی و غیرنقدی در سیل‌های اخیر کشور خودمان توسط مردم به هلال‌احمر اهدا شد و اینها همه نگاه فداکاری است و باید ترویج داده شود.»

 جمعیت ایران عضوی فعال و تلاشگر است

کیت فوربس، رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، در پیامی‌ به هلال‌احمر ایران، فرارسیدن روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را تبریک گفت و جمعیت هلال‌احمر ایران را عضوی فعال و تلاشگر قلمداد کرد.
در متن پیام کیت فوربس آمده است: «هفته بزرگداشت هلال‌احمر و صلیب‌سرخ زمانی است برای تفکر مجدد و اندیشیدن به اهداف و راه‌هایی که طی شده و مقرر است برای ساخت فردایی بهتر برای زیستن مسالمت‌آمیز انسان‌ها به سمت آن حرکت کنیم. این بزرگداشت همچنین یادآور فداکاری‌ها و ایثارگری‌های تمامی ‌کسانی است که در هموار ساختن این مسیر تلاش کردند و به مسیر خود یقین و باور داشتند. هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و کارکنان و داوطلبان آن به عنوان یکی از اعضای فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر همواره به عنوان عضوی فعال و تلاشگر در عرصه‌های مورد نیاز حاضر بوده و اقدامات خود را به بهترین شکل ممکن به انجام رسانده است.»

رئیس‌جمهوری در پیامی به مناسبت روز جهانی صلیب‌سرخ: هلال‌احمر در گسترش صلح و آرامش پیشرو است

رئیس‌جمهوری در پیامی فرارسیدن روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را تبریک گفت و در متن این پیام نوشت: «هلال‌احمر در گسترش صلح و آرامش و سلامتی در جامعه پیشرو بوده است.»
متن پیام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، به شرح زیر است: «صلیب سرخ و هلال‌احمر نمادی از وجدان بیدار بشری و همزیستی مبتنی بر کرامت انسانی است که مسئولیت‌پذیری اجتماعی، اتحاد، همدلی و همکاری همه آحاد بشر را ورای عقاید، ملیت و رنگ‌ و نژاد برای یاری و خدمت‌رسانی به همنوعان در بحران‌ها و بلایای گوناگون طبیعی و غیرطبیعی فراهم می‌کند. در آموزه‌های اسلامی ما به احسان، بخشندگی، نوع‌دوستی و خدمت به مردم به‌ویژه در شرایط سخت و بحرانی به عنوان یک فضیلت اجتماعی مکرر سفارش‌شده و ظرفیت و پشتوانه معنوی مهمی‌ برای کمک و یاری به همنوعان فارغ از همه تمایزات قومی، مذهبی و نژادی وجود دارد. در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی ایران که خود برآمده از ارزش‌های والای اسلامی و انسانی است، خدمت و دستگیری از مردم همواره در سرلوحه برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها قرار داشته و یکی از جلوه‌های زیبای آن تلاشگران سازمان مردم‌محور هلال‌احمر است. این نهاد مردمی ‌با مجاهدت، فداکاری و اراده راسخ در خدمت‌رسانی به همنوع و گسترش صلح، آرامش و سلامتی در جامعه پیشرو بوده و در تمام عرصه‌ها، بزنگاه‌های خطیر و بحران‌ها مایه امید، رضایت و آرامش‌خاطر مصیبت‌دیدگان و مردم و صحنه‌ای برای نمایش اتحاد، همدلی، ایثار و نوع‌دوستی ملت ایران اسلامی است. علاوه بر صحنه‌های داخلی؛ حضور داوطلبانه و خیرخواهانه این عزیزان در خارج از مرزهای جغرافیایی و امدادرسانی در رخدادها، بحران‌ها و حوادث طبیعی، موجب شده تا این نهاد مردمی و عام‌المنفعه در زمره پنج نیروی داوطلب برتر در جهان قرار بگیرد که برای مجموعه هلال‌احمر ما موجب افتخار است. امسال روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را در حالی گرامی می‌داریم که متاسفانه مردم مظلوم غزه در سخت‌ترین شرایط زندگی و عدم‌دسترسی به آب، غذا، دارو و امکانات اولیه درمانی و بهداشتی به سر می‌برند و با وجود اعلام آمادگی و اقدامات جمعیت هلال‌احمر کشورمان و سایر کشورهای جهان متاسفانه با کارشکنی رژیم صهیونیستی حتی سازمان صلیب‌سرخ هم از تهاجم این رژیم در امان نبوده و امکان امدادرسانی و ارائه خدمات لازم به مردم غزه داده نمی‌شود که مایه بسی تاسف است. اینجانب با گرامیداشت روز هلال‌احمر فرصت را غنیمت شمرده و از این طریق بار دیگر مجامع جهانی و همه وجدان‌های بیدار را برای یاری به ملت مظلوم غزه و فراهم‌کردن زمینه‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه و کاهش آلام انسانی مردم ستمدیده غزه فرا‌می‌خوانم.»