استقبال موگرینی از حضور در ایران

آرمان: طبق اصل 121 قانون اساسی، مراسم تحلیف ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود که این مراسم امسال عصر روز شنبه (14 مرداد) خواهد بود. دوازدهمین مراسم تحلیف رئیس جمهور بیش از دیگر مراسم مورد توجه است که دلیل آن تحولات بین‌المللی است؛ در مراسم تحلیف دکتر روحانی برای دولت یازدهم بود که برای نخستین بار دعوتنامه‌هایی برای مهمانان خارجی ارسال شد. در آن مقطع سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه گفت: «ما دعوتنامه این مراسم را به همه کشورها ارسال کرده‌ایم که البته آمریکا و رژیم صهیونیستی در این مورد مستثنی هستند. استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای یک مراسم تحلیف از این دعوت صورت گرفته است. به خصوص از طرف کشورهای منطقه که ما در حال جمعبندی هستیم.» عراقچی همچنین درباره دعوت از مقامات انگلیس برای شرکت در مراسم تحلیف گفت: «در اروپا برای دعوت در مراسم تحلیف استثنا قائل نشدیم و از همه کشورهای اروپایی دعوت کردیم، البته اصولا مراسم تحلیف عمدتا با حضور کشورهای منطقه و دوست برگزار می‌شود.» از حاشیه‌های آن مراسم دعوت از وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا بود که مخالفت‌ها و واکنش‌های زیادی را برانگیخت، دلواپسان در این مخالفت سنگ تمام گذاشتند و در نهایت وزیر امور خارجه اسبق انگلستان در این مراسم حضور پیدا نکرد. اکنون اما این حساسیت‌ها کمتر شده است و تصور می‌شود تعداد مهمانان از مراسم تحلیف دوره یازدهم بیشتر باشد.
تشکیل ستاد
دوم مرداد سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با مهمانان خارجی که قرار است در مراسم تحلیف حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور کشورمان شرکت کنند، گفت: ستاد برگزاری مراسم تحلیف در راستای دعوت از مهمانان برای شرکت در این مراسم در وزارت خارجه و با حضور نمایندگان و برخی مقامات دفتر ریاست جمهوری تشکیل شده است. بهرام قاسمی با بیان اینکه این ستاد از مدتی پیش فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: در سطح خوبی از سایر کشورها در مراسم تحلیف شرکت می‌کنند، به خصوص از کشورهای همسایه قرار است هیات‌های متعددی به ایران بیایند و این حضور قابل توجه است. دیروز مشخص شد که فدریکا موگرینی در مراسم سوگند رئیس جمهور حضور خواهد داشت. وزیر خارجه فرانسه نیز دو روز قبل از مراسم وارد تهران می‌شود.
تقویت روابط


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به تهران سفر می‌کند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است ۵ اوت به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برجام برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور روحانی به ایران سفر کند. بنا به گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا موگرینی در این سفر دیدارهای دو جانبه‌ای با مقامات ایران برای بررسی وضعیت اجرای توافق هسته‌ای و بحث و رایزنی در مورد مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای خواهد داشت. مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران شنبه هفته آینده، ۱۴مرداد با حضور مقامات عالی‌رتبه تعدادی از کشورهای خارجی در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد. موگرینی روابط خوبی با مسئولان ایرانی دارد و نقش تاثیرگذاری هم در توافقنامه هسته‌ای ایفا کرد. او طالب آن است که 5 قاره در صلح به‌سر ببرند و ماموریت‌های خود را نه از موضع تهدید و فشار بلکه در چارچوب تعامل به انجام برسانند. 30 اردیبهشت یعنی یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بود که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی پیروزی حسن روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت و اعلام کرد: «اتحادیه اروپا آماده همکاری با ایران است. ایرانیان در حیات سیاسی کشور خود مشارکت پرشوری داشتند. من به رئیس‌جمهور حسن روحانی بابت پشتوانه نیرومند مردمی که به دست آورده، تبریک می‌گویم.»
نقش تعاملی
موگرینی در راستای تقویت روابط اتحادیه اروپا و ایران فعال است و هر از چندگاهی نشانه‌هایی از قاره اروپا به ایران مخابره می‌شود، مانند نیمه تیرماه که اتحادیه اروپا در بروشوری درباره «برجام» که آن را به زبان فارسی انتشار داد، تاکید کرد: «با اتصال دوباره اقتصاد اتحادیه اروپا و ایران، رفاه و سعادت ایرانیان و اروپایی‌ها به طور یکسان افزایش خواهد یافت.» در این بروشور که با عنوان «فصل جدید در روابط ایران و اروپا» منتشر شد، به اظهارات فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر ماه آوریل 2016 به تهران اشاره و از برنامه جامع اقدام مشترک برجام به عنوان آغازی برای روابط دیپلماتیک میان اتحادیه اروپا و ایران نام برده شده است. موگرینی در آوریل 2016 در تهران، اجرای برجام، گسترش همکاری‌ها برای کمک به توسعه اقتصادی و رفاه و آسایش مردم، افزایش صلح و ثبات و امنیت منطقه‌ای و حل و فصل صلح آمیز اختلافات را به عنوان اهداف مشترک اتحادیه اروپا و ایران برشمرد. در بخشی از این بروشور آمده است، پیش از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، اتحادیه اروپا با 28 کشور عضو خود مهم‌ترین شریک تجاری ایران بود و با اتصال دوباره اقتصاد اتحادیه اروپا و ایران، رفاه و سعادت ایرانیان و اروپایی‌ها به طور یکسان افزایش خواهد یافت.