افزایش ۲برابری خودکشی در سال ۹۵

آمارهای اداره ثبت احوال استان تهران، جزئیاتی درباره وفات‌های ثبت‌شده در استان را نشان می‌دهد که از میان آنها می‌توان به موارد مختلفی ازجمله میانگین سنی فوت‌شدگان، مقایسه سنی مردان و زنان و دلایل مختلف فوت، همچون خودکشی، شهادت و بیماری‌ها اشاره کرد. براساس آمارهای ثبت‌شده در اداره ثبت احوال استان تهران در سال 95، تعداد کل اسناد تنظیم‌شده برای رویداد وفات برابر با 55هزار و 86مورد بود که نسبت به سال قبل از آن 4/1درصد افزایش داشته است. 56درصد (30هزار و 974نفر) از این تعداد را مردان و 44درصد (23هزار و 797نفر) را زنان تشکیل می‌دهند. میانگین سنی فوت‌‌شدگان مرد، در استان تهران 67سال و زنان 75سال ثبت شده است.
زنان تهرانی، دیرتر از مردان فوت کرده‌اند
مقایسه آمارهای ثبتی مربوط به رویدادهای ولادت و وفات براساس آمار سال‌های 89 تا 95 نشان می‌دهد که کل اسناد تنظیم‌شده برای رویداد فوت تقریبا روند ثابتی داشته و در این بازه زمانی تعداد تولدها تقریبا چهار برابر فوتی‌ها بوده است. براساس این آمارها میزان خام مرگ‌ومیر استان تهران در سال گذشته 2/4نفر در هزار نفر بود و در تمام گروه‌های سنی تعداد فوت‌شدگان زن از مردان کمتر بوده است و تنها در گروه سنی 75سال به بالا مرگ زنان و مردان برابر است.
بیماری‌های قلبی و عروقی، بیشترین عامل فوت تهرانی‌ها


آمارها نشان می‌دهد به‌طور میانگین در هر ساعت شش نفر در استان تهران جان خود را از دست می‌دهند که علت 44درصد از فوت‌ها «بیماری‌های قلبی و عروقی» بوده است. این بیماری‌ها در سال 94 هم به عنوان عامل اصلی مرگ‌و‌میر در تهران شناخته شده و 40درصد از فوت‌های ثبت‌شده را شامل می‌شدند. عوامل دیگری ازجمله بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی « 64/11درصد»، سرطان‌ها و تومورها «51/10درصد»، بیماری‌های عفونی و انگلی «33/9درصد»، ناهنجاری‌های مادرزادی «91/6درصد»، حوادث غیرعمدی «32/4درصد» و دستگاه گوارشی«41/3درصد»، در رده‌های بعدی بیشترین علت مرگ‌و‌میرهای استان تهران قرار دارند. در سال 95 بیماری‌های «سیستم عصبی» علت فوت 491نفر و بیماری‌های «غدد، تغذیه و متابولیک» نیز علت فوت 633نفر بوده است که در مقایسه با سال 94 کاهش داشته است. همچنین دوهزار و 379نفر از تهرانی‌ها سال گذشته در «حوادث غیرعمدی» جانشان را از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه در سال94 که دوهزار و 609نفر بوده است، با کاهش حدود 200نفری روبه‌رو بوده‌ایم.
هشت تهرانی به دلیل خشونت فوت کردند
«خشونت به وسیله دیگران»،‌ جان هشت‌نفر را در تهران گرفت و از میان شهرستان‌های استان تهران که این علت فوت در آنها ثبت شده، تنها شهرستان پیشوا دارای دو مورد است. در سایر شهرستان‌ها یا یک مورد گزارش شده یا اینکه اصلا چنین موردی ثبت نشده است.
شهریار، صدرنشین آمار خودکشی‌ها
آمار خودکشی سال 95 با افزایش دو برابری نسبت به سال 94 همراه بوده است، طوری‌که در سال گذشته 41نفر در تهران خودکشی کرده‌اند که 31نفر از آنها مرد و 10نفر زن بوده‌اند، اما آمارهای سال 94 حکایت از خودکشی 22نفر دارد که از این میان تنها دو نفر زن بوده‌اند. در میان شهرستان‌های استان تهران بیشترین آمار خودکشی به نام شهرستان شهریار ثبت شده است. بر این اساس از 41خودکشی ثبت‌شده در استان تهران تنها 27نفر در شهریار خودکشی کرده‌اند که 20نفر از آنها مرد و هفت نفر زن بوده‌اند. همچنین «انواع تومورها و سرطان‌ها» هم جان پنج‌هزار و 791تهرانی را گرفت و این عامل نسبت به سال 94 که شش‌هزار و 24مورد فوتی برای آن ثبت شده بود، کاهش نشان می‌دهد. به گزارش ایسنا، سال گذشته همچنین 100مرد تهرانی شهید شدند که ثبت شهادت 97نفر از آنها در شهرستان تهران و در هرکدام از شهرستان‌های اسلامشهر، قرچک و ورامین نیز یک مورد شهادت به ثبت رسیده است. در حالی‌که براساس آمارهای سال94، تعداد شهادت‌های ثبتشده 78مورد بود که ثبت شهادت یک زن هم در میان آنها به چشم می‌خورد. در ضمن «علائم و حالات بد تعریف‌شده و مبهم» علتی است که دوهزار و 448نفر به دلیل آن فوت کردند.