محسن هاشمی:

پسر ارشد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مهمان برنامه دستخط شبکه‌پنجم سیما بود و گفت‌وگوی مفصلی را با مجری این برنامه داشت.
محسن هاشمی‌رفسنجانی در بخش‌هایی از این برنامه گفت: انتخاب شهردار آینده تهران با اعضای شورای‌شهر است. پست‌های سطح بالا پست‌هایی نیست که شما برای آن تلاش کنید. این پست‌ها زحمت‌ زیادی می‌طلبد و باید به دلایل انتخاب بررسی شود. دلیل اینکه در چهار سال گذشته انتخاب شدم و با رای کمی از آقای قالیباف عقب ماندم، این بود که مردم ترافیک و آلودگی‌هوا را عمده‌ترین معضل شهر تهران می‌دانند. من آیتم مناسبی بودم و در حال حاضر هم ممکن است اولویت شورای‌شهر این موضوعات نباشد.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اختلاف‌نظرها در شورای‌شهر تهران زیاد است، افزود: طبیعی است که نظرات متعددی وجود دارد و شورای اصلاحات سعی‌اش بر این است که تصمیم‌گیری را جبهه‌ای ادامه دهد. البته کار سختی است چراکه تصمیم با شورای‌شهر است و این رای‌ها رای مخفی است. ما خانوادگی معتدل سیاسی هستیم و سعی داریم براساس اعتبار پدر همیشه فراجناحی عمل کنیم اما از نظر جایگاهی الان به عنوان یکی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی فعال هستم. در این حزب سیاست اعتدالی داریم و کارگزاران در حال حاضر از جبهه اصلاحات است اما این عملکرد اصولگرایان است که آنها را به آن سمت فشار می‌دهد.
هاشمی درباره عملکرد قالیباف در طول مدیریت‌ در شهرداری تهران نیز تصریح کرد: نکته مثبت قالیباف در عملگرایی است. او مدیری نیست که خود را در اتاق حبس کند و پای کار نیاید و این از حسن‌های قالیباف است. در موضوع مترو برنامه‌محور بودند اما احمدی‌نژاد سعی داشت وضعیت مترو را به‌هم بریزد که شورای‌شهر به ما رای داد. وقتی احمدی‌نژاد رییس‌جمهور شد منوریل را بر قم تحمیل کرد. متاسفانه این پروژه همچنان مانده و کار نمی‌شود و البته می‌گویند به‌دلیل مشکلات اعتباری است اما بیشتر به دلیل مشکلات برنامه‌ریزی است.


فساد سازماندهی‌شده در شهرداری تهران
عضو حزب کارگزاران درباره انتقادش از قالیباف گفت: قالیباف همیشه در برنامه‌های حمل‌ونقل و ترافیک برنامه‌ریزی شده عمل می‌کرد. معتقدم در مدیریت شهر تهران باید اولویت حمل‌ونقل عمومی و شهر انسان‌محور باشد چون مترو پدیده گرانی است و دولت باید به ساخت مترو کمک کند. متاسفانه درباره مترو دولت‌ها کمکی نمی‌کردند در نتیجه نمی‌شد پیشرفت کرد. البته معتقدم از اعتبارات شهرداری بیشتر باید استفاده کنیم. بدهی شهرداری تهران چند صورت است. یکسری از این بدهی‌ها به پیمانکاران است و یکسری دیگر بدهی به موسسات دولتی مانند بیمه‌هاست؛ یکسری بدهی نیز داریم که در شهرداری معروف به هلوگرامی یا تراکم‌فروشی است و در اختیار یکسری افراد است که در حقیقت پیش‌خور کردن شهر است. در کل بدهی شهرداری تهران بیش از 20 هزار میلیارد تومان است. یکسری از فسادها در شهرداری تهران مربوط به اقدامات برخی افراد برای پیروزی برخی پیمانکاران در مناقصات است یا کارشناسی‌های غیراصولی. متاسفانه این اقدامات سازماندهی شده است و باید با کمک نیروهای امنیتی و اطلاعاتی برخورد شود. یک‌ دسته از فسادهای رایج‌شده نیز بحث زیرمیزی است و این کار برای سرعت دادن به کار مردم است. ازدیاد این بخشنامه‌ها باعث شده مجریان برای اجرای آنها راهکارهای زیادی داشته باشند. با هوشمند کردن شهرداری و مکانیزه کردن آن و کم کردن بخشنامه‌ها می‌توانیم جلوی این فسادها را بگیریم.
مشکل قالیباف بود نه من!
هاشمی درباره موضوع استعفایش در سال 89 گفت: هر شهرداری که به شهرداری می‌آمد من ابتدا استعفا می‌دادم تا دست شهردار برای مدیریت مترو باز باشد. احمدی‌نژاد اواخر کارش در شهرداری بداخلاقی می‌کرد اما تا قبل از آن همیشه رفتار خوبی داشت. قالیباف هم که آمد من استعفا دادم تا دستش باز باشد. ماجرای استعفای سال 89 این بود که این احساس در شهرداری ایجاد شد که اگر من مدیرعامل نباشم، شاید دولت کمک کند. این‌طور وانمود شده بود که دولت به‌دلیل حضور من در هیات‌مدیره اعتبارات مترو را پرداخت نمی‌کند. البته گفتم مشکل من نیستم و مشکل خود قالیباف است که احمدی‌نژاد اعتبارات را پرداخت نمی‌کند.