رئیس جمهوری آمریکا در واکنشی تند چین را متهم به مماشات در قبال پیونگ یانگ کرد از حرف تا عمل ترامپ برای مقابله با کره شمالی

در پی تازه ترین آزمایش موشکی توسط کره شمالی و تشدید بحران در شبه جزیره کره، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری برای چندمین بار طی ماه‌های گذشته، دولت چین را مورد انتقاد شدید قرار داد و اعلام کرد: در حالی که چین هنوز هیچ کاری برای کنترل کره شمالی انجام نداده، روسای جمهوری سابق آمریکا احمق بودند که اجازه دادند چینی‌ها در عرض یکسال میلیاردها دلار بابت تجارت با آمریکا سود کنند. آنها فقط حرف می‌زنند و من به شدت از دست چین ناامید و ناراضی هستم.
این سخنان ترامپ در حالی مطرح شد که بامداد دیروز، نیروی هوایی ایالات متحده در یک اطلاعیه از پرواز دو بمب افکن استراتژیک B-1B بر فراز شبه جزیره کره خبر داد و اعلام کرد که این عملیات با همراهی جنگنده‌های کره جنوبی و ژاپن به مدت 10 ساعت انجام شده و پاسخی مستقیم به فعالیت‌های موشکی کره شمالی بوده است. در همین رابطه دونالد ترامپ که چین را متهم به مماشات با شریک قدیمی خود می‌کند و معتقد است که کره شمالی در حال دهن کجی به آنهاست، در تازه ترین اقدام قانونی برای ادامه فشارهای بیشتر بر پیونگ یانگ، چهارشنبه هفته گذشته کره شمالی را به همراه ایران و روسیه مورد تحریم‌های جدید قرار داد.
سیاست آمریکا در قبال کره شمالی
از ابتدای دهه 90 میلادی که فعالیت‌های اتمی کره شمالی به عنوان یک بحران مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت، استراتژی‌های آمریکا در قبال این کشور در نهایت منجر به تولید سلاح اتمی توسط پیونگ یانگ و آزمایش‌های پیاپی هسته‌ای توسط دولت این کشور شد. شاید هیچ کشوری به اندازه کره شمالی درگیر موضوعات امنیتی مستمر پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم به این سو نبوده؛ به طوریکه مساله کره شمالی به طور قطع یک بحران مستمر در طول نیم قرن اخیر بوده است.


با فروپاشی شوروی، کره شمالی تنها کشوری است که در منطقه استراتژیک شرق دور، همچنان با آمریکا در حال تعارض است و همین امر است که باعث شده ساختار امنیتی متحدان آمریکا در این منطقه متزلزل شود. در همین راستا سیاست آمریکا در قبال کره شمالی در طول دوران هشت ساله جورج بوش به شدت بر بحران حاکم در روابط میان دو کشور افزود. بوش با گنجاندن این کشور در محور شرارت و یکی از اهداف پیش‌دستانه آمریکا برای استقرار نظم نوین جهانی، رهبران پیونگ یانگ را متقاعد کرد که مهمترین راهکار برای مقابله با این تهدید امنیتی، اتخاذ سیاست کسب سلاح اتمی است.
این امر در زمان اوباما نیز تغییر محسوسی نداشت و رئیس جمهوری آمریکا هر چند ملایم تر از بوش حرکت کرد، اما سعی داشت تا با ایجاد یک اجماع بین المللی کره شمالی را بیش از پیش در انزوا و تحریم فرو ببرد. در دوران دونالد ترامپ نیز مهار کره شمالی یکی از اساسی ترین اولویت‌های وی در زمان مبارزات انتخاباتی مطرح شد. هر چند سیاست آمریکا در دوران ترامپ به زمان بوش نزدیکتر به نظر می‌رسد، اما تناقض‌گویی‌های عجیبی نیز تاکنون از سوی تیم ترامپ در قبال کره شمالی مطرح بوده است.
در این راستا، مایکل پنس معاون ترامپ می‌گوید که همه گزینه‌ها برای کره شمالی روی میز است، اما مذاکره مستقیم با این کشور گزینه‌ای کارآمد نیست. در این خصوص الکساندار بل مشاور جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا معتقد است که، سیاست ترامپ در قبال کره شمالی تاکنون در بهترین حالت متناقض بوده و استمرار این رویکرد به شدت به اعتبار آمریکا لطمه می‌زند. اندیشکده راهبردی تبیین نیز در این خصوص گزارش می‌دهد: طی سال‌های گذشته بخش اعظم سیاست خارجی آمریکا در مورد کره شمالی را مواردی همچون اعمال تحریم‌ها، حمله پیش‌دستانه، درخواست مکرر از چین برای افزایش فشار بر پیونگ یانگ و تاکید بر اتمام صبر آمریکا تشکیل داده است. این در حالی است که تاکنون هیچ‌یک از این سیاست‌ها اثری بر پیشرفت صنعت هسته‌ای و نظامی کره شمالی نداشته و این کشور همچنان در حال توسعه صنایع نظامی خود است.
سیاست چین در قبال کره شمالی
سیاست چین در قبال کره شمالی طی 50 سال اخیر معمولاً سیاستی دوستانه و مداراجویانه بوده است؛ به طوریکه گفته می‌شود مداخله این کشور در جنگ کره، تقریباً از مرگ حتمی دولت کره شمالی جلوگیری کرد. منافع و هویت‌های مشترک میان این دو کشور به اندازه ای است که تداوم روابط دوستانه را تاکنون تضمین کرده و باعث شده تا اولویت مهم پکن جلوگیری از تغییرات و فروپاشی اقتصادی در کره شمالی باشد. در این راستا کارشناسان چینی معتقدند که فروپاشی احتمالی رژیم کره شمالی می‌تواند به عدم قطعیت استراتژیک و مداخله بیشتر آمریکا در منطقه منجر شود؛ زیرا اتحاد دو کره، چین را به طور مستقیم با متحدین آمریکا هم مرز کرده و افزایش حضور نیروهای آمریکایی در چنین منطقه حساسی به طور مشخص محیط امنیتی چین را تغییر می‌دهد.
همچنین باید اشاره کرد که هر چند روابط چین و کره شمالی همواره گرم نبوده و چالش‌هایی نیز در این بین ظهور کرده است، اما چینی‌‌‌ها در صدد هستند که برقراری توازن منطقه‌ای و مهار خواسته‌های آمریکا در شرق دور را با استفاده از کارت پیونگ یانگ پیش ببرند.
آمریکا و چین در میانه بحران دو کره
چین و آمریکا اگرچه به لحاظ اقتصادی به یکدیگر نیاز دارند، اما به لحاظ راهبردی رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. یکی از موارد مهم اختلاف راهبردی میان دو کشور نیز بحران در شبه جزیره کره است. در همین زمینه مهدی سفری سفیر اسبق ایران در روسیه و چین طی گفت و گویی با شورای راهبردی روابط خارجی می‌گوید: در ابتدای حضور ترامپ در کاخ سفید، روابط آمریکا با چین به سمت بحران پیش می رفت اما در شرایط فعلی روابط دو کشور، رو به بهبودی گذاشته است. با وجود این، آمریکا با ایجاد بحران در شرق آسیا تلاش می کند تا اقتصاد چین را با چالش مواجه کند و از شکل گیری رقیب جدی در صحنه بین الملل جلوگیری کند.
وی در ادامه می‌افزاید: از زمانی که آمریکا متوجه شد چین به سمت ابرقدرت شدن گام بر می دارد تلاش کرد با محصور کردن چین به ویژه از سوی شرق، از شکل گیری رقیبی جدی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و نظامی ممانعت کند. ایالات متحده برای رسیدن به هدف خود، از سه ابزار 1- بحران شبه جزیره کره، 2- جزایر ژاپن و 3- اختلافات ارضی و مرزی با فیلیپین و ویتنام؛ برای محدود کردن چین در مناطق شرقی استفاده کرده است. بعید به نظر می رسد بحرانی که در منطقه شرق آسیا شکل گرفته در آینده به مسئله نظامی تبدیل شود اما یقیناً آثار اقتصادی آن برای چین ملموس خواهد بود و تا حدودی ذهن چین را به سمت حفاظت از مرزها و آنچه در درون منطقه شرق آسیا اتفاق می افتد معطوف خواهد کرد. موضوع کره شمالی، بحرانی است که آمریکا مایل است به آن دامن بزند تا اقتصاد روسیه و به ویژه چین را به چالش بکشد. از آنجا که کره شمالی با چین مرز مشترک داشته و تحت حمایت چین می باشد؛ این بحران بر روابط آمریکا با چین و روسیه تاثیر مثبتی نخواهد گذاشت و منجر به تقویت روابط چین و روسیه و ناپایداری روابط آنها با آمریکا در آینده خواهد شد.
ترامپ چه می‌کند؟
دولت دونالد ترامپ با تغییر نگاه ملموس نسبت به دوران گذشته معتقد است که در دوران اوباما، آنچنان که باید با تهدیدات امنیتی آمریکا مقابله نشده است. در همین راستا ترامپ در حالی صحبت از دکترین جدید خود می‌کند که اکثر کارشناسان این کشور معتقدند که رویکرد وی نسبت به سیاست خارجی آمریکا به صورت فاحشی کوتاه بینانه بوده و برای امنیت ملی آمریکا خطر آفرین است.
مجله فارین پالیسی در این خصوص گزارش می‌دهد که رویکردهای ترامپ عملاً ضد راهبرد است و او تاکنون نشان داده که جهان‌بینی خود را بر فتوحات کوتاه مدت و تاکتیکی بنا نهاده است. در این گزارش با آوردن مصداق‌هایی از این دیدگاه‌های کوتاه مدت که در حمله هوایی به سوریه و ورود متناقض به بحران قطر و عربستان مستتر است، آمده که گویا هیچ‌گاه چیزی شایان نام دکترین ترامپ در کار نخواهد بود. علی‌رغم نقش حیاتی سئول در رسیدگی به بحران هسته‌ای کره‌ی شمالی که بی‌تردید یگانه مساله‌ امنیت ملی است که در صدر دستورکار ترامپ قرار دارد، رئیس‌جمهوری تهدید به فسخ توافق تجاری دوطرفه‌ی آمریکا با کره‌ی جنوبی کرده است و در این راستا سعی کرده تعهد آمریکا به پرداخت بخشی از هزینه سیستم دفاع ضدموشکی تاد را انکار کند. با چشم بستن بر ماهیت چندبُعدی عرصه‌ی سیاست بین‌المللی و انکار ارزش مقابله‌به‌مثل، این یکجانبه‌گراییِ بی‌وقفه موجب می‌شود آمریکا از ابزارهای حیاتی مشارکتی در مقابله با تهدیدات و بهره‌گیری از فرصت‌ها محروم شود. وقتش که برسد، دولت ترامپ احتمالاً موجی از اسناد راهبردی را منتشر خواهد کرد: از نمونه‌ی بالادستیِ راهبرد امنیت ملی تا نمونه‌های خاص‌تر مثل بازبینی وضعیت هسته‌ای. این اسناد شاید خیال موقتی یک راهبرد را به ذهن متبادر کنند، اما نمی‌توانند یک حقیقت بنیادین را بپوشانند. تا زمانی که رویکرد سوداگرایی تاکتیکی ترامپ بر شکل‌دهی سیاست‌خارجی آمریکا حاکم است، ایالات متحده محکوم به آن است که هدف تاریخ باشد، نه کارگزار تاریخ.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج: امنیت حج بر عهده عربستان است «ابتکار» رویکرد جدید ناطق نوری را بررسی کرد معمای شیخ نور محسنی اژه‌ای تشریح کرد وضعیت پرونده‌های بقایی، بنیتا، فریدون و مداحان بازداشت شده محمد صادق جنان صفت جواب اقتصاد مهلک است وجوب صراحت و زیانبارگی کتمان در امور واقعی تکلیف شهرداری تهران تاحدود زیادی روشن شد نجفی در یک قدمی بهشت تغییر اساسنامه وزارت‌ خارجه چه کمکی به گسترش روابط اقتصادی می کند؟ باز شدن زبان اقتصاد جشنواره های موسیقی چقدر به اهالی دنیای نت و آواز کمک می کند؟ فستیوال های بی خاصیت رئیس جمهوری آمریکا در واکنشی تند چین را متهم به مماشات در قبال پیونگ یانگ کرد از حرف تا عمل ترامپ برای مقابله با کره شمالی درباره مسعود ده‌نمکی و فیلم‌هایش که این‌روزها به حاشیه رفته است باتوم، قلم، دوربین، حرکت رئیس‌ جمهوری در پایان نشست مشترک سران سه قوه: انتخابات تمام شده و فصل همدلی و همکاری است حضور زنان در کابینه از نگاهی دیگر با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شد بهره برداری از طرح دانش بنیان تولید فیلتر تصفیه آب در استان البرز