پيگيري اظهارات بقايي از سوي دادستاني

وزیر دادگستری از ناحیه قوه قضاییه پیشنهاد می‌شود و دولت هم اقدام می‌کند و مجلس نیز متعاقب آن رای می دهد
پرونده دو مداح در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است و یک نفر با قرار آزاد شد
در تحقیقات مشخص شد قاتل بنيتا12 فقره سرقت داخل ماشین انجام داده و 14 ماه بازداشت بوده است
امروز افرادی علیه نهادهایی که موثر هستند، بحث‌هايي مطرح مي‌كنند و قصد تخریب دارند


در مورد ميانجيگري كشور عمان براي آزادي اتباع آمريكايي، چیزی به قوه قضاییه منعکس نشده‌است
اخیرا بی.بی.سی و صدای آمریکا و برخی جریان‌های ضد انقلاب، اقداماتی انجام می‌دهند و به قوه‌قضاییه فشار می آورند
در پرونده بانك سرمايه بعد از دستگیری مدیر عامل سابق اين بانک ، کسی بازداشت نشده اما تحقیقات ادامه دارد
سخنگوي قوه قضاييه در يكصدوپانزدهمين نشست خود با خبرنگاران ضمن گراميداشت دهه كرامت، پيشاپيش فرا رسيدن 17 مرداد، روزخبرنگار را تبريك گفت.
محسنی‌اژه‌‌ای در اين نشست، در پاسخ به سوال«قانون» درباره دستگیري دو مداح معروف کشور و اینکه این دستگیری صحت دارد یا خیر و مشاهده این افراد در یک مراسم ختم گفت: «پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است و اطلاعی ندارم اما می‌دانم چند نفر دستگیر شدند. می‌دانم دو نفر بازداشت شده بودند و یک نفر با قرار آزاد شده بود. از جريیات هیچ خبری ندارم چون پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح است».
هجمه‌ها به شوراي نگهبان
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در اين نشست در پاسخ به سوال خبرنگاري مبنی بر اینکه برخی افراد کماکان به شورای نگهبان هجمه دارند و اعضای شورای نگهبان را به قانون‌شکنی در ماجرای فتنه 88 متهم مي‌كنند، گفت : «در قانون مطبوعات این مساله برای رسانه‌ها پیش‌بینی شده است. چنانچه کسی توهین و افترا به مقامات داشته باشد، می‌توان ورود کرد. امروز افرادی علیه نهادهایی که موثر هستند، سعی می‌کنند تخریب داشته باشند. خوشبختانه این نهادها نیز تحت تاثیر این فضاسازی‌ها قرار نگرفتند و نمی‌گیرند».
آزادی ربایندگان بنیتا با فیش حقوقی «مطلقا» صحت ندارد
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود ربایندگان کودک هشت‌ماهه با فیش حقوقی آزاد شده بودند، اظهار کرد: «گفته شده بود که یکی از متهمان 130 سابقه سرقت دارد و با یک کفالت آزاد شده و زمان آزادی این جرم را مرتکب شده که صحت ندارد. همچنین گفته شد که با یک فیش حقوقی آزاد شده که کاملا خلاف است و مطلقا صحت ندارد».معاون اول قوه‌قضاییه خاطرنشان کرد: «آقای اسماعیلی، ريیس کل دادگستری استان تهران گزارش داده که 130 فقره سرقت این متهم صحت ندارد. یک پرونده سرقت داشته که دستگیر شده است. در اثنای تحقیقات مشخص شده 12 فقره سرقت داخل ماشین انجام داده و 14 ماه بازداشت بوده است. بیش از این مقدار بازپرس یا دادسرا نمی‌تواند متهم را نگه دارد. بعد از 14 ماه بازداشت با قرار وثیقه 160 میلیون تومانی آزاد شده است. بنابراین با قرار کفالت آزاد نشده و 130 فقره سرقت هم نداشته است و در تحقیقات مشخص شده 12 فقره سرقت داخل ماشین داشته است که در این ارتباط نیز مجموعا به 55 ماه حبس و رد مال محکوم شده است که البته طبق قانون آیین دادرسی جدید اگر کسی دارای محکومیت مختلف باشد، به اشد آن محکوم و حکمش اجرا می‌شود و سه سال از این 55 ماه قابل اجرا بوده است».محسنی‌اژه‌ای درباره متهم دوم این پرونده نیز گفت: «نفر دوم نیز با چهار گرم شیشه دستیگر شده بود. تا زمانی که محکوم شده بود و محکومیت پایان نیافته بود، آزاد نشده و در دادگاه به حبس، جزای نقدی و 50 ضربه شلاق محکوم شده و اردیبهشت 95 محکومیتش تمام شده است. قاضی باید طبق قانون عمل کند. اگر طبق قانون عمل نکند باید به او معترض بود. اگر به قانون عمل نشود، نمی‌توان گفت کجا عدالت هست و کجا عدالت نیست».
امکان پرداخت تفاضل دیه آتنا و بنیتا از محل بیت‌المال
وی در پاسخ به این سوال که قتل بنیتا شبه‌عمد است یا عمد، افزود: «در اینکه چه چیزی ثابت می شود قاضی و بازپرس باید اظهارنظر کنند. در مورد تفاضل دیه نیز ماده 428 قانون مجازات اسلامی، تعیین تکلیف کرده است. در این ماده آمده که در مواردی که جنایت نظم و امنیت عمومی را برهم زند یا احساسات عمومی را جریحه‌دار کند مثل این مورد یا برخی موارد مشابه مثل قتل آتنا و مصلحت در اجرای قصاص باشد و خواهان تمکن تفاضل را نداشته باشد، با درخواست دادستان و تایید رییس قوه قضاییه، مقدار مذکور از محل بیت‌المال پرداخت می شود».
قرار بقايي تخفيف خورد
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره مباحث مطرح‌شده درخصوص تشدید قرار حمید بقایی گفت: «در پرونده اخیر(بقایی) مساله همین بود. قرار 50 میلیارد بود. وکیل اعتراض کرد که دادگاه 50 میلیارد را قبول نکرد و گفت باید تخفیف بخورد».وی ادامه داد: «گاهی اوقات بازپرس فردی را با قرار کفالت آزاد می کند اما گزارش جدیدی می‌آید و بازپرس قرار را تشدید می‌کند».
پاسخ محسنی‌اژه‌ای به ادعاهای بقایی
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اظهارات حمید بقایی پس از آزادی از زندان و حرف‌های مطرح شده توسط وی علیه قوه قضاییه و شخص سخنگوی دستگاه قضا و اینکه او مانند زمان وزارت اطلاعات دروغ می‌گوید، اظهار کرد: «آنچه را که لازم است در خصوص این پرونده دادستان تهران توضیح می‌دهد و اگر لازم باشد، اقدام می‌کند و من فقط به دوستان قضایی خود توصیه دارم، زبان نامهربان برخی افراد باعث نشود، از مرز عدالت خارج شویم».وی ادامه داد: «همواره توصیه کردیم و می‌کنیم که اگر افرادی خلاق قانون عمل کنند، به ضرر خودشان است و طبیعتا تحت تعقیب قرار می‌گیرند.فرقی نمی‌کند چه جریان یا فردی باشد. در این خصوص نیز دادستان تهران با تشخیصی که خواهد داشت، در چارچوب قانون وارد می‌شود».سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: «مسائلی که توسط این فرد مطرح شده صحیح نیست و هر مقداری که قانون اجازه بدهد از جمله دست خط ایشان به ویژه موضوع انتقال از سويیت، توسط دادستان تهران اطلاع‌رسانی می‌شود. ان شاءا... به پرونده كه رسیدگی شود، مسائل مالی هم مشخص می‌شود».
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره تعقیب قضایی مجدد بقایی و اینکه آیا احمدی‌نژاد هم تحت تعقیب مجدد قرار گرفته است، گفت: «حتما بدانید آن هم انجام می‌شود. هر کسی از این طایفه و غیر از این طایفه اقدامات خلاف داشته باشد، تحت تعقیب قرار می‌گیرد».
رسيدگي به پرونده حسين فريدون ادامه دارد
سخنگوی قوه‌قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: «پرونده مسیر خود را طی می‌کند و مانند سایر پرونده‌ها در مرحله تحقیقات است. تحقیقات به صدور قرار رسید. زمانی می‌توان قرار صادر کرد که توجه اتهام با قراین و شواهد و دلایل وجود داشته باشد. به این مرحله که رسید قرار صادر شد. قرار را که تامین کردند، از زندان آزاد شد و رسیدگی ادامه دارد و پس از تکمیل، در نهایت بازپرس اظهارنظر می‌کند».
تعامل در انتخاب وزير دادگستري
وي در پاسخ به سوال دیگری درباره تعیین وزیر جدید دادگستری و اینکه تعاملی در این خصوص با دستگاه قضا صورت گرفته است یا خیر، گفت: «از جمله وزرایی که سه قوه در آن نقش دارند، وزیر دادگستری است و در باره سایر وزرا این‌طور نیست و با معرفی رییس‌جمهور و رای اعتماد مجلس مشخص می‌شود. وزیر دادگستری از ناحیه قوه قضاییه پیشنهاد می‌شود و دولت هم اقدام می‌کند و مجلس نیز متعاقبا رای می‌دهد. گزینه‌هایی مطرح بوده و هست اما هنوز قطعی نشده است. افرادی تا الان مطرح شدند و نام این افراد طبیعتا به زودی به صورت رسمی مطرح می‌شود. البته تعاملاتی وجود دارد و درباره افراد مطرح‌شده صحبت می‌شود. معمولا نیز با تعامل، وزیر دادگستری معرفی و معین می‌شود».
مبادله زندانيان با آمريكا
معاون اول قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که کاخ سفید در بیانیه‌ای ایران را به سیاست گروگان‌گیری متهم کرده بود و منابعی در آمریکا مطرح کردند که این کشور به دنبال مبادله برخی زندانیان مثل نمازی است، افزود: «کسی که مرتکب جرمی در قلمرو جمهوری اسلامی شده باشد اعم از ایرانی و غیر ایرانی به اتهامش رسیدگی می‌شود. همه قوانینی که در مورد سایرین رعایت شده، در مورد این افراد نیز رعایت شده است. این آمریکاست که هم اموال ما را به بهانه‌های مختلف به گروگان گرفته و غارت می‌کند و هم افراد را به بهانه‌های واهی گروگان می‌گیرد و مدت‌ها در زندان نگه می‌دارد. خواسته‌شان را مطرح نکردند. هر دولتی خواسته خود را مطرح کند در دستگاه دیپلماسی و دستگاه مربوط بحث می‌شود». سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا از کشور عمان برای آزادی اتباع خود درخواست میانجیگری کرده است، گفت: «چیزی به قوه قضاییه منعکس نشده است و قوه قضاییه هم در خصوص این موضوعات مستقلا وارد نمی‌شود. پرونده قضایی است. برخی محکوم شدند و در حال طی محکومیت هستند و یک مورد نیز هنوز پرونده اصلا به دادگاه نرفته است».
آخرين وضعيت پرونده بابك زنجاني
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در دادگاه متهم ردیف دوم پرونده نفتی گفته شده بابک زنجانی را بانک مرکزی تایید کرده و اینکه آیا به این ادعا رسیدگی شده است یا خیر، گفت: «چندین بار توضیح دادم. یک پرونده که مفتوح می‌شود، افراد متهم و دستگاه‌های نظارتی یک سری صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند و بازپرس با توجه به مجموعه قراین و شواهد، موضوع را دنبال می‌کند. در این پرونده از ده‌ها نفر تاکنون تحقیق شده است. براي کسانی که اتهام‌شان ثابت شده، قرار بازداشت یا تامین مناسب صادر شده است. در خصوص کسانی که اتهام‌شان ثابت نشده، قراری صادر نشده است. از برخی مسئولان وزارت نفت سابق یا بانک مرکزی و افرادی از این قبیل، تحقیق شده اما وزارت نفت سابق و بانک مرکزی سابق غیر از شرکت نیکو که ثابت شد و مدت‌ها بازداشت بودند و الان آزاد هستند، به عنوان متهم تحت تعقیب قرار نگرفتند. این پرونده بیش از سه متهم دارد و به پرونده سایر افراد باید رسیدگی شود».
آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه
وی در پاسخ سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه و دستگیری تعدادی افراد جدید در این پرونده گفت: «اخیرا اطلاع نگرفتم که کسی بازداشت شده باشد اما تحقیقات ادامه دارد. بعد از دستگیری مدیر عامل سابق یا اسبق بانک سرمایه، کسی بازداشت نشده اما تحقیقات ادامه دارد و افرادی در رفت و آمد هستند. بنابراین بازداشتی جدید فعلا نداریم اما تحقیقات کماکان ادامه دارد و پرونده به دادگاه نرفته و در مرحله کارشناسی در خصوص زمین هایی است که به صورت صوری به بانک واگذار شده بود. مثلا ملک 35 میلیاردی را 300 میلیارد به بانک واگذار کرده بودند».
در برخورد با آقازاده‌ها مصمم هستيم
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که شما در مصاحبه‌ای در رسانه ملی گفتید در برخورد با آقازاده‌ها مصمم هستید و همین‌طور گفتید که در ارتباط با برخی آقایان با رسانه‌های بیگانه هم دم خروس پیدا شده است، افزود: «شما خودتان دم خروس را ندیدید؟ اقداماتی که اخیرا بی.بی.سی و صدای آمریکا و برخی جریان‌های ضد انقلاب انجام می‌دهند و به قوه‌قضاییه فشار می‌آورند و ارتباط‌شان با بیرون مشخص بود و اخیرا دم خروس مشخص شد. الان از بیان جزيیات معذور هستم. انشاءا... پرونده‌ها به مرحله نهایی برسد، جزيیات را می‌گوییم».
آزادي زندانيان با همكاري برنامه ماه عسل
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای آزادی تعدادی از زندانیان در ماه مبارک رمضان با همکاری برنامه ماه عسل و سازمان‌زندان‌ها و اینکه برخی از این زندانیان، زندانی جرایم عمد بودند، گفت: «آن مقداری که مطلع هستم این است که برخی افراد زندانی به خاطر بدهی اندکی در زندان هستند. مردم عزیز ما وقتی متوجه می‌شوند کمک می‌کنند که پسندیده است. این زندانی‌ها دو قسم هستند؛ یک قسم کسانی هستند که جرایم عمد مرتکب نشدند و مردم برای کمک به آن‌ها اقبال بیشتری دارند. برخی هم کسانی هستند که جرم عمد مرتکب و محکوم شدند اما در عین حال بدهی هم دارند. مثلا کسی سرقت کرده و حبسش را گذارنده اما در عین حال به فردی که اموالش را سرقت کرده بدهکار است. چون توان مالی ندارد، در زندان می‌ماند. بسياري از مردم ما حاضر هستند به این دسته از زندانیان نیز کمک کنند. تا اینجا اشکالی ندارد. در برنامه ماه عسل دو مطلب اتفاق افتاده که به نظر می‌رسد بی اشکال نیست؛ بک بحث این بوده که مخاطب طوری تلقی کرده که همه این پول برای بدهکاران و محکومان جرایم غیرعمد است که به نظرم اشتباه بوده است و تذکر هم داده شد که شفاف به مردم بگویند».
محسنی‌اژه‌ای گفت: «اشکال دوم این بود که در یک مورد گفتند، فردی وجود دارد که به خاطر یک میلیون تومان 10 سال است در حبس مانده است. خودم خیلی حساس شدم و تصورم این بود غیرعمد بوده است. بررسی کردم. تماس گرفتم و پرسیدم این فرد که بود؟ یکی از استان‌ها را نام بردند. بلافاصله با رییس دادگستری آن استان تماس گرفتم که گفت ما چنین فردی نداشتیم. گفت این فرد دارای سوابق متعدد کیفری از جمله سرقت است و به خاطر سرقت به 10 سال حبس محکوم شده که سه سالش را گذرانده و نزدیک 28 میلیون بدهکاری دارد و به یکی از کسانی که مالش را سرقت کرده، یک میلیون بدهی دارد».