نبرد رواني انتخاب شهردار

شهرداری تهران با بودجه ای بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان و دارا بودن 70 هزار نفر پرسنل، از جمله مهم‌ترین ارگان های خدمتی کشوراست
خدشه به اعتماد افكار عمومي و حس بد بازيچه قرارگرفتن باور مردم ، مهم‌ترين خسارتي است كه از جنگ رواني انتخاب شهردار حاصل مي شود
طبق قانون، انتخاب شهردار تهران در نخستین جلسات تشکیل شورای شهر جدید بررسی و درباره آن تصمیم گیری می شود
هر روز خبری تازه درباره انتخاب شهردار تهران و جانشین محمدباقر قالیباف در اداره پایتخت مطرح می‌شود. خبرهایی که بیشتر به گمانه‌زنی و خبرسازی رسانه‌ای شبیه است و ابهام‌ها درباره سرنوشت مدیریت چهار سال آتی تهران را بیشتر می‌کند. با آنکه منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در هفته‌های قبل، هفت گزینه را به عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدی سمت شهرداری تهران مطرح و اعلام کردند که شهردار از بین یکی از این گزینه ها انتخاب خواهد شد، اما در خبرهای غیر رسمی هر روز از انصراف یا پذیرفتن سمت شهرداری تهران از سوی هر یک از گزینه‌ها می شنویم. یک روز خبر می‌آید که «بیطرف» از گزینه های شهرداری انصراف داده و حتی در این خصوص اعلام کتبی کرده است، روز دیگر مطرح می شود که همچنان هر هفت گزینه مطرح هستند. یک بار اعلام می شود که «شریعتمداری» گزینه نهايی برای یکی از وزارت های دولت بوده و حضور او در شهرداری منتفی است، اما روز بعد باز اعلام می شود که هر هفت گزینه شهرداری مطرح هستند. بار دیگر در خبری مطرح می‌شود که «نجفی» سمت شهرداری تهران را پذیرفته است، اما همان روز اعلام می‌شود که وی از يك سو اين سمت را به دليل بيماري قلبي پس زده و از سوي ديگر، همچون 6 نفر گزینه شهرداري، شانس برای تصدی شهرداری تهران دارد. درباره افشانی، مرعشی، کولایی و مهرعلیزاده ديگر نامزدهاي تصدي شهرداري تهران نیز همین داستان ادامه دارد و همه این تایید و تکذیب ها در شرایطی است که انتخاب شهردار تهران زمان و فرآیند خاص خود را دارد.


شهردار، انتخاب مي شود نه انتصاب!
طبق قانون، انتخاب شهردار تهران در نخستین جلسات تشکیل شورای شهر جدید بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود و بر همین اساس، شورای پنجم شهر تهران از 12شهریور آغاز به کار خواهد کرد. پس از شروع به کار نیز ابتدا تکلیف انتخاب رییس شورای شهر و اعضای هیات رییسه مشخص شده و سپس انتخاب شهردار در دستور کار شورا قرار می‌گیرد. طبق قانون، اعضای شورای شهر ، گزینه‌های مدنظر خود را برای تصدی شهرداری معرفی و پس از استماع برنامه های آن‌ها، در نهایت در یکی از جلسات خود درباره انتخاب شهردار، رای گیری می کنند. پس از رای‌گیری و انتخاب شهردار جدید، رییس شورای شهر در نامه ای به وزیر کشور، شهردار منتخب را معرفی و در نهایت پس از تایید وزیر کشور و امضای حکمش توسط وزیر، شهردار تهران طبق قانون عهده‌دار مسئولیت اداره شهرداری می شود. به طور تقریبی نيز، طی این فرآيند حداقل سه تا چهار هفته زمان خواهد برد و در چنین شرایطی، شهردار جدید تهران احتمالا نیمه اول مهرماه آغاز به‌کار می‌کند اما برخی رسانه‌ها و جریان‌ها، از هم اکنون به معرفی شهردار تهران می پردازند. از نظرسازی های رسانه ای گرفته تا انتشار خبرهای مبهم به نقل از چهره های برجسته نیز از روش های جریان سازی خبری و جنگ روانی در فرآیند انتخاب شهردار تهران است که البته در عمل، نوعی سردرگمی در انتخاب شهردار تهران را به تصویر می‌کشاند. این در شرایطی است که شورای پنجم تهران در همان جلسات ابتدایی و البته غیر رسمی خود، مکانیزمی را برای انتخاب شهردار تهران تعیین و اعلام کرد و حتی میثاق نامه ای را در این زمینه به امضا رساند. با این حال، جنگ روانی برای معرفی شهردار آینده تهران که عهده دار مسئولیتی سخت برای اداره پایتخت خواهد شد، هر روز بیشتر و بیشتر می شود.
اهميت انتخاب شهردار
شهرداری تهران با بودجه‌ای بالغ بر 17هزار میلیارد تومان و دارا بودن 70 هزار نفر پرسنل، از جمله مهم‌ترین ارگان های خدمتی کشور محسوب می شود که علاوه بر تاثیرات اجتماعی، فرهنگی و خدماتی فعالیت‌هايش، اثرگذاری سیاسی آن نیز موجب حساس و حساس‌تر شدن انتخاب شهردار شده است. چنانچه شهرداری تهران سابقه به رییس جمهوری رساندن سکاندار خود را نيز داشته و با امکانات گسترده ای که دارد، پایگاه خوبی برای فعالیت جریان های سیاسی به شمار می رود.احمدي ن‍ژاد، مستقيم از شهرداري راهي پاستور شد و قاليباف نيز دوبار براي رسيدن به پاستور از بهشت تلاش كرد اما ناكام ماند و اين اتفاقات، مهر تاييدي بر اهميت جايگاه سياسي شهردار تهران است. از همين رو انتخاب شهردار جديد تهران كه پس از 12 سال، تغييرات مديريتي را به شهرداري خواهد آورد، اهميت دوچنداني دارد. شايد از پس همين اهميت است كه در هفته هاي اخير، جنگ رواني انتخاب شهردار با موج هاي خبري تلگرامي و سايتي بيش از پيش شده و البته مي تواند آسيب هايي را نيز به دنبال داشته باشد.
آسيب به افكار عمومي
خدشه به اعتماد افكار عمومي و حس بد بازيچه قرارگرفتن باور مردم ، مهم‌ترين خسارتي است كه از جنگ رواني انتخاب شهردار حاصل مي‌شود. چنانچه انتشار پرشمار خبرهاي ضد و نقيض درباره انتخاب شهردار، حساسيت انتخاب شهردار را كم كرده و ممكن است موجب شود تا دقت نظر لازم در انتخاب شهردار صورت نگيرد. ايجاد جنگ رواني در انتخاب شهردار تهران از سويي مي‌تواند زمينه لابي‌گري و امتياز دادن و گرفتن‌هاي بسيار براي تصدي سمت شهردار را بيشتر كند كه اين مهم فاصله بسياري با انتخاب كارشناسي و مثمرثمر شهردار تهران دارد. خوب است در شرايطي كه حداقل 10ميليون ساكن پايتخت، انتخاب شهردار با نگاه غيرسياسي و كار كارشناسي را براي برون‌رفت پايتخت از مشكلاتش را طلب مي كنند، گروه‌هاي سياسي و از همه مهم‌تر رسانه‌هاي مختلف از جريان‌سازي‌هاي مخرب در پروسه انتخاب شهردار پرهيز كنند تا در نهايت كار به كاردان سپرده شده و تهران متناسب با نيازهايش ، مديري توانمند به خود ببيند. شهر تهران امروز درگير مشكلات ريز و درشت اجتماعي، فرهنگي، زيست محيطي و ... است كه بي‌شك انتخاب شهردار در فضاي كارشناسي و دور از هياهوي سياسي، مي‌تواند راهي براي برون رفت از اين مشكلات باشد.