ژست اپو زيسيون

جنجال ها و حاشیه های انجمن بهاری ها گویا نقطه پایانی ندارد. شاید اکنون در خوش بینانه ترین حالت به گعده احمدی نژادی ها و باقی همراهانش بتوان لقب انجمن داد و به هيچ وجه بعيد نیست که اگر این روند ادامه یابد این انجمن تا حد فرقه شدن سقوط نکند. دوري از قدرت و كانون توجهات براي كساني كه شيريني آن را حس كرده‎اند كاري سخت است، آن‎هم براي افرادي كه در روزگار حضور خود در راس قدرت، هرگونه توانسته‎اند بر مردم و جامعه تاخته و هزينه‎هاي زيادي را براي نظام و كشور ايجاد كرده‎اند.
احمدي‎ن‍ژاد و نزديكانش كه روزگاري در راس قدرت و كانون توجهات بودند براي‌شان قابل هضم نيست كه بخواهند در گوشه‎اي بدون حاشيه و جلب توجه جامعه به بقاي خود ادامه دهند. از اين رو در هر مقطع و با استفاده از هر حربه‎اي كه اين امكان را براي آن‎ها فراهم مي‎كرد تا در كانون توجهات قرار گيرند پا پس نگذاشته و با اهداف سياسي و بدون در نظر گرفتن منافع ملي آن را اجرايي كردند. در زماني با حضور در وزارت كشور و ثبت‎نام در انتخابات رياست جمهوري كانون توجهات را به سمت خود كشيدند و روزي ديگر با نامه نوشتن با عنوان خادم ملت براي ملت سعي كردند افكار عمومي را تحت تاثير خود قرار دهند و مراجع قضايي را مجاب كنند تا آن‎گونه كه آن‎ها مي‎خواهند قدم بردارد. آخرين ترفند نزديكان احمدي‎نژاد براي قرار گرفتن در كانون توجهات، اظهارات تندي بود كه بعد از آزادي بقايي مطرح شد، و بيشتر چنين سخناني را از زبان اپوزيسيون‎هاي خارج از كشور و ضد انقلاب شنيده بوديم.
7 نفره منفي
حواشي احمدي‎نژاد و يارانش به همين‎جا ختم نشد، موضع‎گيري دوباره روي اظهارات فياض شجاعي، دادستان ديوان محاسبات آخرين اتفاقي بود كه منجر شد تا بار ديگر رييس دولت پاكدستان در كانون توجهات قرار گيرد. فياض شجاعي، دادستان ديوان محاسبات در گفت‎وگو با روزنامه اعتماد با بيان اينكه ٥ پرونده از ٧ پرونده احمدي نژاد درباره تخلفات نفتي است، اظهار داشت: در يك مورد از پرونده‎ها ايشان به بيش از هفت هزار ميليارد تومان محكوم شده است و در اين مورد راي صادر و قطعي شده و به مجلس نيز اعلام شده است. شجاعي در سخنان خود با بيان اينكه تا به امروز هفت حكم براي احمدي‎نژاد صادر شده است، اظهار داشت:‌ تخلفات آقاي احمدي‌نژاد كه منجر به ضرر به بيت‌المال شده است رسيدگي شده و در خصوص آن‎ها راي نيز صادر شده است.


سكوت بي مورد مجلس در قبال احمدي‌نژاد
دادستان ديوان محاسبات با بيان اينكه تخلفات دولت احمدي‎نژاد به مجلس اعلام شده است، گفت: موردي وجود ندارد كه تخلف منتسب به رييس جمهور وقت باشد و ما به مجلس اعلام نكرده باشيم.وي در خصوص نقش شخص رييس دولت نهم و دهم در تخلفات صورت گرفته، گفت: ايشان در بسياري از موارد دستور مستقيم داده است. براي مثال گردش كار گرفته اند و گفته اند فلان كار را نمي توانيم انجام دهيم اما ايشان نوشته: «بسمه تعالي اقدام شود!».فياض شجاعي در خصوص تخلفات صورت گرفته در حوزه پتروشيمي در دولت نهم اظهار داشت: در اين خصوص پرونده‎اي در سال 87 تشكيل شد و تا كنون رقم 600 ميليارد تومان تخلف قطعي شده است.
بازي جديد
مطرح شدن همين اتهامات در سطح رسانه كافي بود تا دوباره احمدي‎نژاد فرصتي پيدا كند تا نام خود را به عنوان اپوزيسيون مطرح كند. در همين راستا احمدي‎نژاد براي چندمين بار طي ماه‎هاي اخير دست به قلم شد و خود را خادم ملت معرفي كرد و براي ملت نامه نوشت تا بار ديگر با اين حربه بتواند اهداف سياسي خود را پيش ببرد. احمدي‌نژاد در اين نامه اظهارات دادستان ديوان محاسبات را سناریوی طراحی شده برای برخورد با خادمان ملت در دولت های نهم و دهم عنوان كرد و ادعاهای دادستان دیوان محاسبات را به شدت تكذيب و اعلام كرد به زودی ابعاد این سناریو را برای مردم ایران روشن خواهد کرد.
تهديد به افشا
رييس دولت نهم و دهم در اين نامه، دستگيري بقايي و اظهارات دادستان ديوان محاسبات را دو برنامه در راستاي تخريب خود و يارانش خواند و ادامه داد: بايدمانند 12 سال گذشته به دليل مصالح کشور در برابر این رفتارهای ضداخلاقی و ضد مردمی به سکوت خود ادامه دهم اما امروز احساس وظیفه می کنم تا پشت پرده این نقشه شوم و این اقدامات زشت را برملا كنم. احمدي‌نژاد در قسمت پاياني اين نامه مدعي شد با توجه به اينكه شکایت ما از افترا و اتهام زنندگان تا کنون رسیدگی نشده است، به ناچار باید این مسائل را با مردم در میان بگذارد و به زودی شرح کاملی از اصل ماجرا و توطئه های غیر اخلاقی طراحی شده را با مردم در میان خواهد گذاشت.
تلاش براي امنيتي ماندن
جدا از اين موضوع كه احمدي‎نژاد تمايل دارد در كانون توجهات و سرخط رسانه‎ها باشد، بايد اين موضوع را مطرح كرد كه او براي ادامه‎ حيات سياسي خود نيازمند به كارگيري يك برنامه و راهبرد جديد است. احمدي‎نژاد به خوبي از وضعيت پرونده‎ها و تخلفات اقتصادي خود آگاهي دارد و مي‎داند اگر قرار باشد روزي در دادگاهي با اتهامات اقتصادي محكوم شود، ديگر نمي‎تواند هيچ جايگاهي در ميان بدنه اجتماعي كه روزگاري طرفدار او بودند داشته باشد. ذكاوت احمدي‎نژاد در اين روزها ايجاب مي‎كند كه او با مطرح كردن سخناني كه فقط امكان خروج از زبان يك اپوزيسيون را دارد، در افكار عمومي جايگاهي شبيه به يك منتقد ايجاد كند تا بتواند محبوبيت و طرفداران خود را كه نسبت به روزگار گذشته ريزش فراواني داشته، حفظ كند.
پايان يك توهم
اما در پايان، نكته ديگري كه بايد آن را مد نظر قرار داد اين است كه راديكاليزم تيم احمدي‎نژاد از قبل قابل پيش بيني بود. از آغاز دولت دهم، جريان اصولگرا به طيف نزديك به احمدي‎نژاد حلقه انحرافي مي‎گفتند و بايد اين انتظار را داشت كه در آينده از سوي اين گروه حرف‎های تندتری در رسانه‎ها منتشر شود. اين قبيل رفتار، سرنوشت کسانی است که مسیر خودشان را از مسیر انقلاب و ملت جدا می‎کنند و توهم دارند كه رايي كه به دست آورده‌اند متعلق به خود آن‌هاست.