خون برای اصلاحات

ونزوئلا پس از مرگ هوگو چاوز، روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته و مردم این کشور هر روز بیشتر و بیشتر درمنجلاب بحران های اقتصادی و اجتماعی فرو مي‌روند.حکومت ناکارآمد جانشین چاوز ،کشور را درگیر تورم هزار درصدی کرده و انواع و اقسام بحران‌ها، جامعه را مثل طاعون در برگرفته است. در اوج این بحران ها، نیکولاس مادورو، تصمیم گرفته با یک «پلتیک» پوپولیستی با چاشنی جسارت، انتخابات ریاست جمهوری را دو سال به تاخیر بیندازد. موضوعی که فرياد مخالفان دولت را بلند كرده است و آن‌ها به هیچ‌وجه، راضی نمی‌شوند که با انتخابات مجلس موسسان، حتی یک روز انتخابات ریاست جمهوری 2018، این ور و آن ور شود.
روز یک‌شنبه نيز که انتخابات در سایه مسائل امنیتی برگزار شد، خون به راه افتاد و عده قابل توجهی از معترضان براي اصلاحات و مبارزه با سوسیالیسم، جان خود را از دست دادند. دیروز دوشنبه نيز اعتراضات همچنان ادامه داشت و ده‌ها نفر زخمی و کشته شدند. معلوم نیست مقاومت دولت مادورو در مقابل مخالفان چگونه مثل رسیدن آب به لبه پرتگاه آبشار انجل، این دست و آن دست خواهد کرد! با این حال، وضع اگر همین طور پیش برود، انقلابی دیگر در ونزوئلای پساچاوزی، به راه خواهد افتاد و میراث چاوز را با خود خواهد برد. آیا پایان پوپولیسم و سوسیالیسم در سرزمین بولیوار نزدیک است؟
مشارکت 41 درصدی در انتخابات
کمیسیون انتخابات ونزوئلااعلام کرده که میزان مشارکت در انتخابات روز یک‌شنبه در این کشور41 درصد بوده است.


رییس کمیسیون انتخابات آماری را روی دایره ریخته که نشان می دهد فقط کمی بیش از هشت میلیون نفر در رای‌گیری شرکت کرده‌اند. از سوی دیگر، مخالفان دولت، آمار اعلام شده را دروغ محض می‌دانند و گفته‌اند که میزان مشارکت به زحمت به 12 درصد می‌رسد! با این حساب باید گفت که در انتخابات کشور مورد علاقه «مردی که اکنون رفته است»، آمار دستکاری و البته تقلب شده است!
چند نفر کشته شده‌اند؟
آمار دقيقي نيز از میزان کشته شدگان در دست نیست اما دست کم یک رهبر مخالفان جوان کشور، یک نامزد هوادار دولت و یک سرباز در میان کشته‌ها وجود دارد. نامزد کشته‌شده، ژوزه فلیکس پیندا، وکیل ۳۹ ساله‌ای است که به گفته یکی از مقام‌های دولتی پیش از آغاز رای‌گیری در خانه خود به قتل رسیده است. حداقل سه نفر نيزدر ایالت غربی تاچیرا کشته شدند: دو نوجوان و یک سرباز گارد ملی.ریکاردو کامپوس، فعال سیاسی مخالف دولت در حزب اقدام دموکراتیک نيز در جریان تظاهرات کشته شده است. از ماه آوریل تاکنون که تنش ها بالا گرفته است، بیش از صد نفر کشته شده‌اند.
قانون اساسی ونزوئلا پیشتر در سال ۱۹۹۹ و در دوران زمامداری هوگو چاوز، رییس‌جمهوری سابق این کشور، بازنگری شده بود.
نیکولاس مادورو که در دوران ریاست جمهوری آقای چاوز وزیر امورخارجه بود، پس از مرگ او در سال ۲۰۱۳ به ریاست جمهوری رسید.
روز یک‌شنبه همزمان با استارت فرآیند رای‌گیری، معترضان و مخالفان به سمت خیابان ها آمدند و با نادیده گرفته ممنوعیت تظاهرات از سوی دولت، شهرهای ونزوئلا را حسابی طوفانی کردند.
موضع‌گیری مادورو و مخالف شماره یک دولت
جالب بود که دیروز دوشنبه، مادورو بدون توجه به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در جریان اعتراضات خیابانی، در پیامی توییتری، انتخابات مجلس موسسان را که وظیفه بازنگری در قانون اساسی را بر عهده دارد، لحظه‌ای تاریخی توصیف کرد و گفت:« امروز روزی موفقیت‌آمیز با مشارکت بالاي مردمی بود. امروز روز پیروزی است».
ريیس‌جمهوری ونزوئلا که به دلیل «عدم مدیریت اقتصادی صحیح» مورد انتقاد شديد است، وعده داده که مجلس موسسان آرامش را به کشور بازگرداند اما منتقدان می‌گویند این اقدام تنها به قدرت مادورو برای کنار زدن مخالفان خود مي‌افزايد.از سوی دیگر، انریکه کاپریلس، یکی از چهره‌های شاخص اپوزیسیون میزان مشارکت مردمی را کمتر از ۱۵ درصد اعلام کرده است. او همچنین انتخابات را جعلی خواند و خواستار برگزاری اعتراضات گسترده شد. کاپریلس می گوید : «میزان مشارکت مردمی در همه‌پرسی نمادین مخالفان در دو هفته پیش سه برابر مشارکت مردمی در انتخابات مورد حمایت دولت در روز یک‌شنبه بود».