شب توپ! ميلاد

يك شنبه شب، سالن همايش‌هاي برج ميلاد تهران ميزبان ستاره‌هاي فوتبال بود. بازيكنان و مربيان فوتبال آمده بودند تا در حضور اصحاب رسانه، جوايز خود را دريافت كنند و البته رقابت زيادي نيز بين كانديداها وجود داشت. از همان ابتدا سازمان ليگ با ارسال پرسشنامه‌‌هايي از مربيان و سردبيرهاي ورزشي خواسته بود تا نظرشان را درباره برترين بازيكنان و مربيان فصل اعلام كنند. جمع‌آوري نتايج و امتيازاتي كه براساس اولويت در انتخاب به بازيكنان و مربيان تعلق گرفت، در نهايت منجر به انتخاب برترين‌هاي ليگ شانزدهم شد. هرچند كه مراسم با بي‌نظمي‌هايي كه همه ساله در آن رخ مي‌دهد برگزار شد اما شايد حاشيه اصلي اين مراسم، درگيري لفظي و در نهايت فيزيكي حامد بيك زند، يكي از داوران ليگ دو با فريدون اصفهانيان، رييس كميته داوران بود. درگيري كه به دليل اعتراض بيك‌زند به انتخاب‌ها صورت گرفت. پس از اعلام برترين‌هاي ليگ، كاربران در فضاي مجازي واكنش‌هاي متعددي به اين موضوع نشان دادند و برخي از برترين‌ها را زير سوال بردند. مهدي طارمي كه در طول فصل موقعيت‌هاي متعددي را هدر مي‌داد و بسياري معتقد بودند به دليل حضور سروش رفيعي و محسن مسلمان موفق شده آقاي گلي را كسب كند، در كنار اميد ابراهيمي كه عملكرد چندان درخشاني نداشت، از مهم ترين برگزیده هایی بودند كه كاربران انتخاب آن‌ها را زير سوال بردند. عليرضا بيرانوند نيز با وجود آنكه كمترين گل خورده را داشت، اما عملكرد او به عنوان دروازه‌بان چندان چنگي به دل نمي‌زد و اشتباهات متعددي نيز در چند بازي از جمله ديدار شهرآورد، ديدار مقابل سپاهان و الريان مرتكب شد. معرفي برترين‌هاي ليگ شانزدهم سبب شد تا با كارشناسان در اين باره به گفت‌وگو بنشينيم و عملكرد هر بازيكن را توسط پيشكسوتي كه در همان پست بازي كرده، تحليل كنيم.
راي من نيز بيرانوند بود
هادی طباطبایی / دروازه بان پيشين تيم‌ملي
در مراسم بهترین‌های لیگ شانزدهم که روز یک‌شنبه در برج میلاد برگزار شد، علیرضا بیرانوند موفق شد عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ را کسب کند. به نظر من انتخاب او به عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ، انتخابی مناسبی بود. البته رقیبان قدرتمندی مانند مهدی رحمتی و رشید مظاهری در برابر بیرانوند قرار داشتند؛‌ رقيباني كه سال‌هاست در فوتبال ايران مي‌درخشند. اگر به من نيز مي‌گفتند بهترين دروازه‌بان را انتخاب كن، بدون‌شك انتخاب من بيرانوند بود. مهدي رحمتی باتجربه است و در چارچوب دروازه استقلال عملکرد قابل قبولی داشت و توپ‌گيري‌هاي فصل گذشته او در نتایج خوب استقلال بی‌تاثیر نبود. رشید مظاهری نيز دروازه‌بانی است که علاوه بر حضور در تیم‌ملی همواره در طی فصل عملکرد خوبی برای ذوب‌آهن داشت و چندین‌بار در برنامه 90 عملكرد او به عنوان توپ‌گيري برتر هفته شناخته شد. عملکرد خوب بیرانوند در تیم پرسپولیس و تیم ملی باعث شد تا این بازیکن بتواند به عنوان بهترین دروازه‌بان ایران در فصل گذشته انتخاب شود. علاوه بر اینکه بیرانوند دروازه‌بان قابلی است، عملکرد خوب خط دفاع پرسپولیس نیز در کلین‌شیت‌های این دروازه‌بان بی‌تاثیر نبوده است. بسياري معتقد هستند عليرضا بیرانوند درصورتی که چنین خط دفاع قدرتمندی در مقابلش نبود، هرگز به این جایگاهی که اکنون دارد، نمی‌رسید اما اين دروازه‌بان در تیم نفت تهران نیز همیشه عملكرد خوبی داشت و نشان داد شايسته كسب عنوان بهترين دروازه‌بان ليگ در دو فصل اخير است. به نظر من بیرانوند ویژگی‌های خاص خودش را دارد. شاید در طول فصل توپ‌گيري‌های خاصی را از او ندیده باشیم اما بارها دیده شده که شروع مجددهای اين دروازه‌بان برای بازیکنان پرسپولیس و تیم ملی منجر به خلق موقعیت‌هاي گلزني شده است. شروع مجدد‌هاي خارق‌العاده او و پرتاب دست‌های بلندش، همیشه باعث غافلگيري تیم‌های حریف می‌شود و براي بازيكنان خودي موقعيت مي‌سازد. برخي معتقدند بيرانوند در برابر سپاهان، الريان و استقلال عملكرد خوبي نداشت در حالي كه به نظر من نمی‌توان عملکرد او را با یک يا چند بازی مقابل استقلال که سه گل دریافت کرد و يا ساير تيم‌ها سنجید. او دروازه‌بان خوبي است و اگر اين‌طور نبود، بدون‌شك نمي‌توانست به دروازه‌بان اول تيم‌ملي فوتبال تبديل شود. اگر بخواهیم عملکرد بیرانوند را مورد بررسی قرار دهیم، در کل این بازیکن در لیگ، آسیا و مسابقات انتخابی جام‌جهانی خوش درخشید و لایق کسب عنوان بهترین دروازه‌بان ایران در طی فصل گذشته بود. امیدوارم عرصه برای خودنمایی دروزه‌بان‌های جوانی همچون بیرانوند، مظاهری و اخباری، همواره فراهم باشد تا در تیم ملی کشورمان همان‌گونه که در گذشته دروازه‌بانان مطمئنی محافظ چارچوب دروازه بودند، در آینده نیز شرایط به همین شکل باشد. بدون‌شك مراسم برترين‌هاي ليگ مي‌تواند به بازيكنان براي بازي‌هاي آينده انگيزه بدهد و آن‌ها را مجاب كند كه تمام تلاش خود را در يك فصل به نمايش بگذارند.


انتخاب حسيني كارشناسانه بود
محمد پنجعلي/ مدافع پيشين تيم‌ملي فوتبال
انتخاب بهترين‌ها همواره كار دشواري است و بايد براساس نظر كارشناسان و با در نظر گرفتن معيارهاي مختلفي انجام شود. انتخاب برترين بازيكن در يك پست نياز به بررسي‌هاي متعددي دارد زيرا فوتبال تركيبي از عملكرد بازيكنان مختلف است. به عنوان مثال وقتي يك مدافع اشتباه مي‌كند، بدون‌شك روي عملكرد بازيكنان ديگر نيز موثر است. انتخاب سيد جلال حسيني به عنوان برترين مدافع فصل براساس نظر بسياري از كارشناسان انتخاب صحيحي بود. او در ليگ شانزدهم موفق شده بود در فاز دفاعي و هجومي به عنوان يك ستاره مطرح شود. به نظر من او برتر از ساير بازيكناني بود كه در اين پست به ميدان رفته بودند و مي‌توان گفت انتخاب صحيحي بود.
نبايد فراموش كرد كه سيد جلال حسيني در اوج تجربه و پختگي قرار دارد و در سال‌هاي گذشته نشان داده برترين مدافع ايران است. نكته مهمي كه در اين بين وجود دارد، اين است كه اين بازيكن در نفت تهران نيز عملكرد ايده‌آلي داشت و موفق شد بهترين مدافع سال شود. بنابراين نمي‌توان گفت كه او به واسطه حضور محمد انصاري يا حسين ماهيني موفق شده عملكرد درخشاني از خود به نمايش بگذارد. اين انتخاب نبايد باعث شود كه تصور كنيم ليگ ايران نتوانسته بازيكنان جوان را براي حضور موفق در پست خط دفاعي تربيت كند. من اطمينان دارم كه در ساليان آينده بازيكنان جواني مثل محمد انصاري جاي سيد جلال حسيني را مي‌گيرند و از اين بابت نگراني ندارم.
سيد جلال حسيني وظيفه مهم ديگري نيز بر دوش داشت. او كاپيتان پرسپوليس بود و در قلب خط دفاعي به ميدان مي‌رفت. همه اين مسائل مي‌توانند سبب افزايش فشار رواني بر بازيكنان شوند اما بازيكن شماره چهار پرسپوليس هرگز تحت تاثير قرار نگرفت و در بيشتر بازي‌ها موفق شد مثل يك صخره در برابر مهاجمان حريف قرار بگيرد. در حال حاضر اگر از هر مهاجمي بپرسيد كه مقابل كدام مدافع كار دشواري داشته، بدون شك اشاره او سيدجلال حسيني است و همين موضوع نشان مي‌دهد اين بازيكن با همه وجود در برابر بازيكنان حريف قرار مي‌گيرد. با توجه به اينكه در اين پست گزينه‌هاي ديگري نيز به عنوان كانديدا انتخاب شده بودند، شايد بد نباشد عملكرد آن‌ها را نيز بررسي كنيم. محمد انصاري با توجه به تغيير پستش از دفاع چپ به مدافع مياني، موفق نشان داد و حتي به تيم‌ملي دعوت شد. اين در حاليست كه بسياري از كارشناسان در ابتداي فصل معتقد بودند تغيير پست اين بازيكن اشتباه بزرگي است اما برانكو نشان داد كه تا چه اندازه، انتخاب‌هاي هوشمندي دارد. ديگر گزينه اين پست، محمد ايرانپوريان بود؛ مدافعي كه در تراكتورسازي يكي از درخشان‌ترين بازيكنان بود و پيشنهادات زيادي را در ميان‌فصل دريافت كرد. به هر ترتيب اميدوارم اين انتخاب‌ها در نهايت منجر به افزايش روحيه و انگيزه بازيكنان شود.
ابراهيمي برترين هافبك ليگ نبود
ابراهيم اسدي/ هافبك پيشين پرسپوليس
انتخاب برترين هافبك فصل به طور معمول كار دشواري است زيرا بازيكناني كه در اين پست به ميدان مي‌روند، به دو دسته تقسيم مي‌شوند: برخي قدرتي هستند و رو به عقب بازي مي‌كنند و برخي نيز در اصطلاح فانتزي‌باز هستند. در بين گزينه‌هايي كه كارشناسان براي حضور در پست هافبك در نظر گرفته بودند، دو نفر از آن‌ها يعني اميد ابراهيمي و كمال كاميابي‌نيا هافبك‌هاي قدرتي بودند و سروش رفيعي كه در دو تيم تراكتورسازي و پرسپوليس بازي كرد، به عنوان هافبك فانتزي‌باز در بين گزينه‌ها بود.
حقيقتش را بخواهيد من از انتخاب اميد ابراهيمي به عنوان برترين بازيكني كه در نقش هافبك به ميدان رفته بود، متعجب شدم زيرا بازيكنان ديگري بودند كه مي‌توانستند به جاي او انتخاب شوند. من هيچ‌گاه بازي تاثيرگذاري از اميد ابراهيمي در فصل اخير نديدم و به نظرم سروش رفيعي درهر دو تيمي كه بازي كرد، بسيار برتر و بهتر از او ظاهر شد. معتقدم محسن مسلمان نيز شرايط خوبي داشت و عملكرد او بسيار برتر از اميد ابراهيمي بود اما در برخي انتخاب‌ها رنگ‌ها موثرتر از عملكردهاست. اگر اميد ابراهيمي جزو كانديداهاي بهترين هافبك قرار نمي‌گرفت، استقلال نماينده‌اي در مراسم برترين‌ها نداشت و همين موضوع مي‌توانست باعث حاشيه‌ساز شدن اين مراسم شود. به همين دليل اميد ابراهيمي را در اين فهرست گنجاندند تا آبي‌ها نيز نماينده‌اي داشته باشند. در مجموع به نظرم اگر قرار بود يك هافبك قدرتي خوب را به عنوان برترين هافبك فصل انتخاب كنند، او بدون شك كمال كاميابي‌نيا بود كه توانست در تك‌تك بازي‌هاي پرسپوليس موثر باشد. نبايد فراموش كرد كه غيبت اين بازيكن در شهرآورد در نهايت باعث شكست پرسپوليس شد و همين موضوع نشان مي‌دهد تيم خوب و مقتدري مثل پرسپوليس در ليگ شانزدهم كه با 9 امتياز برتري نسبت به تيم دوم قهرمان شد، تا چه اندازه به اين بازيكن وابسته بود. اگر قرار بود هافبك فانتزي‌باز را به عنوان برترين هافبك انتخاب كنند، اين رقابت بايد بين محسن مسلمان و سروش رفيعي انجام مي‌شد و كارشناسان درباره اين دو بازيكن تصميم مي‌گرفتند.
هرچه كه هست بدون شك حضور اميد ابراهيمي در بين برترين‌هاي ليگ شانزدهم منطقي نبود و نبايد به اين سادگي و با انتخاب‌هاي اشتباه، اجازه خودنمايي را از بازيكنان ديگر گرفت. درست است كه اميد ابراهيمي در استقلال عملكرد خوبي داشت و بين بازيكنان اين تيم، بهتر ظاهر شد اما بدون‌شك برترين هافبك ليگ شانزدهم نبود و بايد دقت بيشتري در اين انتخاب صورت مي‌گرفت. به ياد دارم كه تيم پرسپوليس با مربي‌گري علي پروين با سيستم 3-5-2 به ميدان مي‌رفت و ما دو هافبك فانتزي، دو هافبك قدرتي و يك هافبك دفاعي داشتيم. بازي‌هاي كاميابي‌نيا و تركيب بازي‌ اين بازيكن با مسلمان و رفيعي من را به ياد آن تيم مي‌انداخت. در واقع تركيب اين سه بازيكن، برترين هافبك‌ ليگ شانزدهم بودند.
طارمی؛ هرروز بهتر از دیروز
ناصر محمدخانی/ مهاجم پیشین تیم‌ملی
در مراسم برترین‌های فوتبال ایران، مهدی طارمی به عنوان مرد سال فوتبال ایران در فصل گذشته انتخاب شد. او همچنين جايزه آقاي گلي خود را نيز از مسئولان دريافت كرد. به نظر من انتخاب طارمی به عنوان بهترین بازیکن لیگ ایران، بدون شك حق این بازیکن بود و نمي‌توان بازيكن ديگري را نام برد كه به اندازه اين بازيكن در پرسپوليس موثر بوده باشد.
طارمی در دو فصل گذشته عملكرد درخشاني داشته و با همه انتقادهایی که هواداران و رسانه‌ها نسبت به او دارند، همیشه با تلاش و پشتکار توانسته روند صعودی خودش را طی کند. مهدی طارمی همواره در تیم‌ملی و پرسپولیس، مهاجمي حرفه‌ای نشان داده است. خلق موقعیت، فرار از قلب خط دفاعی حریفان و پاس گل دادن، تخصص طارمی است.
این بازیکن با دوندگی بالایی که در طول 90 دقیقه بازی دارد، در مسابقات برای تیمش (چه لباس پرسپولیس بر تن داشته باشد و چه لباس مقدس تیم‌ملی) کم نمی‌گذارد و درعین شایستگی به این محبوبیت و موفقیتی که امروز دارد، رسیده است. خط هافبک پرسپولیس نیز نقش موثری درگلزنی‌های طارمی داشته است. به هرحال فوتبال یک بازی تیمی است و کل بازیکنان در خدمت تیم هستند.
وظیفه خط هافبک، خلق موقعیت و وظیفه خط حمله نیز گلزنی است. درست است که مهدی طارمی فرصت‌های زیادی را بر اثر فشار و استرس ناشی از بازی‌ها در طول مسابقه از دست می‌دهد، اما با این حال آن‌قدر تلاش و موقعیت خلق می‌کند که با وجود همه فرصت‌سوزی‌ها موفق می‌شود در یک مسابقه دو یا سه گل بزند.
اینکه به طور معمول درابتدای فصل طارمی عملکرد خوبی از خودش نشان نمی‌دهد، براثر حواشی است که درپی رفتن یا نرفتنش به اروپا و دیر اضافه شدن او به تمرینات تیم به‌وجود می‌آیند. مهدی طارمی باید در این زمینه کمی صبورتر باشد تا در موقع مناسب به فوتبال اروپا برود. در بین کاندیداهای مرد سال فوتبال ایران، نام سید جلال حسینی نیز به چشم می‌خورد. مدافع شماره چهار پرسپوليس همواره نقش یک فرمانده را در اين تيم و تیم‌ملی داشته است و عملکرد خوب او در جمع شاگردان برانكو، زمینه‌ساز موفقیت‌های این تیم در فصل گذشته نیز بوده است. اما به هرحال چون سیدجلال در دفاع بازی می‌کند و طارمی در خط حمله، بازی مهاجم شماره 9 سرخ‌پوشان بیشتر به چشم می‌آید. به عقیده من مهدی طارمی در عین شایستگی موفق به کسب عنوان مرد سال فوتبال ایران شد و اگر بتواند روندی را که در طی این سال‌ها داشته ادامه دهد و از حاشیه‌ها نیز دوری کند، بدون‌شك می‌تواند علاوه بر تکرار عنوان آقای گلی، سال بعد نیز مرد سال فوتبال ایران باشد.