جزییاتی از متهـم اطلاعاتی

در هشتمین جلسه محاکمه دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی که در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد، قاضی مقیسه پیش از آغاز دفاعیات متهم ردیف سوم، از وکلای شکات خواست، شکایت خود را قرائت کنند.صادقی قهاره، وکیل مدافع شرکت نفتی اچ کی وابسته به شرکت نفت، گفت: «در لایحه به نقش و رابطه این دو متهم با بابک زنجانی برای ارتکاب جرایم سازمان یافته به تفصیل اشاره کردیم که این دو، یار و شریک بابک زنجانی در کلاهبرداری از شرکت اچ کی بودند. بنابراین با توجه به اتهامات مندرج در کیفرخواست و شکایت شرکت نفت و اچ کی مبنی بر غارت بیت‌المال، از دادگاه تقاضای رسیدگی داریم».صادقی قهاره اضافه کرد: «اعضای این باند 12تریلیون را در زمانی که کشور به ارز خارجی نیاز داشت و در اوج تحریم به‌سر می بردیم به غارت بردند. این دو متهم (شمس و فلاح) به منزله دو بال برای زنجانی بودند و اگر مشارکت این دو نفر نبود، بابک زنجانی مثل مرغ بی‌بال و پر بود و توان ورود به مجموعه نفت را نداشت».
این وکیل دادگستری ادامه داد: «اگر شمس نبود، بابک زنجانی از خرید و فروش نفت، کشتی و هواپیما عاجز بود و اصلا جرمی واقع نمی‌شد. همچنین اگر فلاح را از مشارکت با زنجانی حذف کنیم، قضیه بانک‌ها و معرفی زنجانی به سازمان‌ها و نهادها منتفی می‌شود؛ زیرا فلاح هروی در تشکیل شرکت‌ها و بانک Fiib نقش داشته است. همان‌طور که نماینده دادستان اشاره کرد، تخلفات بابک زنجانی از زمان همکاری با این دو نفر گسترش پیدا می‌کند».وی گفت: «این افراد از اضطرار مقامات کشور سوءاستفاده کرده و بیش از دو میلیارد یورو را به غارت بردند. فلاح و بابک زنجانی با جعل سند و راه اندازی نرم افزار ساختگی، وانمود می کنند که وجوه حاصل از فروش نفت را به شرکت اچ کی واریز کردند».صادقی قهاره گفت: «شرکت نفت یک میلیارد و 420 میلیون یورو برای پرداخت به پیمانکاران به بانک اف آی آی بی تودیع می‌کند که متهمان 600 میلیون یورو آن را با تبدیل ارز به ریال و به سختی به پیمانکاران پرداخت می‌کنند که خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد می شود».این وکیل دادگستری گفت: «متهمان با تشکیل شرکت و بانک های صوری، ال سی صادر و آن را تایید می کردند. سپس اسناد جعلی را طراحی کرده و وانمود می کردند پول ها در حساب بانک اف آی آی بی موجود است».
صادقی قهاره ادامه داد: «طبق اظهارات شمس در کیفرخواست، وی گفته که به اصرار چند نفر مجبور به همکاری با بابک زنجانی شده است. همچنین وی بیان کرده از شرکت فال در دوبی برای فروش نفت طلب دارد که این ادعا مورد قبول شرکت نفت نیست».
شمس، متهم ردیف دوم پرونده گفت: «این مطالب مصداق نشر اکاذیب است». قاضی مقیسه نيز در پاسخ گفت: «به شما فرصت دفاع می‌دهیم». وکیل شرکت نفتی اچ کی ادامه داد: «برای اینکه بابک زنجانی صندوق بازنشستگی نفت را فریب دهد با طراحی نرم افزار مجعول وانمود می‌کند که مبلغ 300 میلیون یورو به حساب شرکت نیکو واریز کرده است. شمس دغدغه بازگرداندن ثمن حاصل از فروش نفت را نداشته و شرکت هواپیمایی اونر ایر را در ترکیه با پرداخت 255 میلیون دلار خریداری می کند».صادقی قهاره اضافه کرد: «متهم ردیف دوم پرونده، 9 میلیون دلار پول بیت‌المال را صرف خرید پنج فروند هواپیمای آر جی و دو کشتی می کند. دست ما از دریافت پول بیت المال کوتاه است».


متهم ردیف سوم پرونده در دفاع از خود گفت: «تقاضا دارم اصل بی‌طرفی رعایت شود و هرگونه ادعایی که مطرح می شود، مستند باشد».فلاح هروی خطاب به قاضی مقیسه افزود: «سابقه کاری من مشخص است. متاسفانه کیفرخواست صادره پر از تناقض است. در هفت جلسه قبلی، مجموعا 84 بار نام من را به زبان برده‌اید. شما گفتید که هروی پس از 30 سال خدمت به نظام، راه انحراف را پیش گرفته است. خدا گواه و شاهد است که گوشت و پوست من مال نظام است و وفاداری به نظام از هر چیزی برایم مهم‌تر است. لذا این مطلب، جفا در حق من محسوب می‌شود». متهم ردیف سوم گفت: «شما در جلسات قبلی بيان کردید که زنجانی را به وزرا معرفی کرده‌ایم. لطفا بفرمایید چه کسی را در کجا و چه تاریخی معرفی کرده‌ام. تنها مستند شما برای این حرف، گزارش پلیس است که کاملا دروغ بوده و در متن کیفرخواست وجود ندارد. اگر کسی ادعایی غیر از این دارد، مطرح کند». فلاح هروی ادامه داد: «گفته شده من به شرکت H.K رفته و قرارداد بسته‌ام که دروغ است. چرا برخی افراد به عاقبت این شهادت های دروغ توجه نمی کنند. اگر سند و مدرکی وجود دارد ارائه دهند. متاسفانه بزرگ‌نمایی به یک عادت تبدیل شده است».وی گفت: «یکی از بزرگ‌نمایی‌ها این بود که شما گفتید من معاون وزیر بودم که این حرف نادرست است. من یک کارمند ساده بودم و می‌توانید استعلام کنید. در جلسات گذشته مرتب گفتید که فلاح با ظاهرالصلاح بودن، باعث معرفی زنجانی به مسئولان شده است».مقیسه افزود: «شما 30 سال در وزارت اطلاعات کار کردید و همه راه‌ها را می‌دانستید و این فاجعه را آفریدید و غارت اموال بیت‌المال انجام شد. شما اصالتا خانواده‌اي مذهبی دارید. سه سال قبل بارها و بارها به شخص شما و پدر همسرتان گفتم نزدیک 30 میلیارد از اموال حرام نزد شماست؛ بنابراین آقایی که حسبنا ا...و نعم الوکیل سر می‌دهی، توبه کن».ريیس دادگاه در ادامه پرسید که شما چکاره بودید که در جلسه بانک ملت با زنجانی حضور داشتید؟متهم پاسخ داد: «متاسفانه مطالب به نوعی بیان شده که گویا من مسئولان بانک ملت را متقاعد کردم، بانک خارجی بخرند. بانک ملت از قبل چنین برنامه ای داشت. از مسئولان بانک ملت کسی را نمی‌توان پیدا کرد که بگوید فلاح به ما پیشنهاد خرید داده است».قاضی مقیسه گفت: «شما می‌گویید مستندات ارائه شده از سوی دادستان جعل است!».ساعت 12 ظهر، قاضی مقیسه پایان جلسه دادگاه را اعلام کرد و گفت جلسه بعدی دادگاه، 16 مرداد برگزار می‌شود.