ایران وارد مکانیسم حل اختلاف برجام شده است؟

ادیب- اظهارات روز گذشته رئیس مجلس این گمان را تقویت کرده است که  ایران برای اولین بار رسماً وارد سازوکار مشخص شده در برجام برای حل اختلاف شده است، ورودی که با شکایت از آمریکا آغاز شده  و جزئیات آن در بندهای 36 و 37 برجام آمده است. علی لاریجانی عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام و رئیس مجلس روز گذشته به تحریم های اخیر آمریکا اشاره کرد و گفت: «درباره اعمال این تحریم‌ها باید علاوه بر اقدامات دیپلماتیک، شکایتی نیز به کمیسیون مربوطه در این رابطه ارسال شود، این موضوع صورت گرفته است و در این راستا اطلاعیه‌ای از سوی کمیسیون مربوطه صادر شده که بیانگر این است که آمریکایی‌ها تخلفاتی در اجرای برجام داشته‌اند.»
2 بند جنجالی برجام درباره حل اختلافات چه می گویند؟
اشاره لاریجانی احتمالا به اعتراضی است که ایران در نشست 31 تیر ماه کمیسیون برجام در وین مطرح کرد. البته در زمان برگزاری آن نشست رسانه های غربی تأکید کردند که ایران از سازوکار شکایت در برجام استفاده نکرده، اما با اظهارات دیروز لاریجانی به نظر می رسد این موضوع محقق شده است. بر اساس بند 36 برجام که آمریکا و برخی منتقدان  از آن به عنوان «مکانیسم ماشه» یاد می کنند، اگر ایران (یا هر یک از طرف های برجام) معتقد باشد طرف مقابل تعهدات  خود را انجام نداده، این موضوع را در نشست های دوره ای کمیسیون برجام مطرح می کند و در صورتی که ظرف 15 روز (یا مدت زمان بیشتری که همه اجماع کنند) طرفین به توافق نرسند، موضوع به وزیران خارجه کشورهای عضو برجام ارجاع داده می شود. اگر در نشست هیئت وزیران نیز رضایت طرف شاکی جلب نشد، کمیسیون مشورتی به موضوع رسیدگی خواهد کرد. در نهایت اگر در این مرحله نیز توافقی حاصل نشد و طرف شاکی موضوع را مصداق «عدم پایبندی اساسی» بداند، به شورای امنیت گزارش می دهد. در شورای امنیت قطعنامه ادامه لغو تحریم ها به رأی گذاشته می شود. بندهای 36 و 37 برجام که روش حل و فصل اختلافات بین ایران و غرب را مطرح می کند، در زمان تصویب برجام، بسیار خبرساز و جنجالی شده بود.
لاریجانی: در جلسه بعدی کمیسیون برجام این موضوعات در سطح وزرا بررسی می ‌شود


لاریجانی دیروز در رابطه با سایر اتفاقاتی که در جلسه اخیر کمیسیون برجام و شکایت ایران رخ داده، گفت: برخی از کشورها در جلسه به صورت بسیار صریح تر بیان کردند که اقدامات آمریکا نقض برجام محسوب می‌شود. به گفته لاریجانی قرار است «در جلسه بعدی کمیسیون برجام این موضوعات در سطح وزرا بررسی ‌شود.»  که این گفته لاریجانی هم مؤید بخش دوم فرآیند شکایت ایران در بند 36 برجام است.
رئیس مجلس روز گذشته با مرور برخی جزئیات مطرح شده در جلسه روز دوشنبه هیئت نظارت بر اجرای برجام که با حضور رئیس جمهور و همه اعضای این هیئت برگزار شد، به تحریم های اخیر آمریکا و همچنین اظهارات ترامپ در اجلاس جی20 اشاره کرد و گفت که این موضوع با بندهای مختلف برجام تعارض دارد. علی لاریجانی که با خبرگزاری صداوسیما گفت و گو می کرد، افزود: در این جلسه بحث مفصلی شکل گرفت که چه مقدار تحریم‌های جدید آمریکا با برجام مخالف است که معلوم شد این موضوع با بندهای مختلف برجام تعارض دارد.
لاریجانی همچنین تصریح کرد: در جلسه نظارت هسته‌ای درباره 16 مورد، تصمیماتی اتخاذ شد که برخی از آن ها به اقدامات دیپلماتیک مربوط می‌شود و برخی اقدامات را باید سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها انجام دهند که مقرر شد رئیس‌جمهور تک‌تک این موارد را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کند تا انجام شود. وی افزود: نقض برجام توسط آمریکایی‌ها از نظر ما در هیئت نظارت هسته‌ای با توجه به استنادات، روشن است. رئیس مجلس در بخش دیگری از این مصاحبه به بررسی طرح کمیسیون امنیت ملی در واکنش به تحریم های اخیر آمریکا اشاره کرد و گفت: بنده به آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره رسیدگی به طرح مذکور تأکیدات لازم را داشته‌ام و در این رابطه جلسه فوق‌العاده نیز برگزار شده و بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، اگر کمیسیون امنیت ملی کارهای نهایی را درباره طرح انجام بدهد، پیش‌بینی می‌شود این طرح در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در صحن علنی بررسی شود.
تصویب اقدامات 16 گانه در مقابل تحریم های اخیر کنگره
وی افزود: ان شاء ا... اقدامات 16 گانه‌ای که مصوب شده با سرعت انجام شود تا پاسخ جدی‌تری به اقدامات آمریکا داده شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور عصر دوشنبه جلسه هیئت نظارت بر اجرای برجام با حضور تمامی اعضا و به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد که اعضا در این جلسه بر نقض تعهدات آمریکا در برجام به خصوص مفاد بندهای 26 ، 28 و 29 تأکید داشتند. همچنین در این جلسه از بیانیه اخیر کمیسیون مشترک برجام که توسط مسئول سیاست خارجی اروپا و رئیس کمیسیون مبنی بر "ضرورت پایبندی همه اعضا به همه مفاد برجام همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده" منتشر شد ، استقبال گردید.