نعمت زاده در روزهای آخر وزارتش عدم الزام درج قیمت روی بسته بندی کالا را ابلاغ کرد

پرواز قیمت از روی کالاها
ژوبین صفاری
محمدرضا نعمت‌زاده در واپسین روزهای حضور خود در وزارت صنعت ابلاغیه ای را برای عدم الزام به درج قیمت روی بسته بندی کالا صادر کرد. با ابلاغ وزیر صمت، الزام درج قیمت مصرف کننده بر روی بسته بندی گروه های کالایی خوراکی و بهداشتی از ابتدای مهرماه سال جاری برداشته می شود. این در حالی است که علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد حذف قیمت کالا از روی برخی اقلام خوراکی فقط برای شیرینی و شکلات است،گفت: براساس قانون نظام صنفی درج قیمت کالا در واحدهای صنفی الزامی بوده و کنترل بازار از سوی بازرسان براساس این قانون انجام می شود. رئیس اتاق اصناف ایران افزود: حذف درج قیمت فقط درکارخانه است و واحدهای صنفی همچنان ملزم به نصب برچسب قیمت هستند.
به نظر می رسد موضوع اختلاف درج قیمت مربوط به کارخانه و یا واحد صنفی است. در واقع طبق ابلاغیه نعمت زاده قیمت از کارخانه بر روی محصول درج نمی شود و واحد صنفی موظف به درج آن است. هرچند در نامه وزیر صنعت این کار جهت رعایت حقوق مصرف کننده و البته ایجاد رقابت سالم انجام می شود اما به نظر می رسد این عدم درج می تواند در صورت نظارت ناکافی بر اصناف منجر به نوعی بی اعتمادی و حتی بالا رفتن قیمت ها از سوی واحدهای صنفی شود. باید دید نعمت‌زاده که در بهمن ماه سال 95 تاکید بر درج قیمت بر روی محصولات توسط تولیدکنندگان را داشت چرا در روزهای آخر دوران وزارتش تصمیم خود را تغییر داده است؟


برخی کارشناسان معتقدند عدم درج قیمت بر روی محصولات سبب عدم شفافیت در بازار شده و این موضوع می تواند مورد
سوء استفاده قرار گیرد. هر چند برخی فعالان بر این باورند که شیوه قیمت‌گذاری فعلی روی کالا دارای معایبی است از جمله زمانی که با تغییر میزان عرضه و تقاضا نیاز به تغییر قیمت کالا وجود داشته باشد قیمت حک شده روی بسته‌بندی کالا امکان‌پذیر نیست و به این ترتیب این شیوه در نظام قیمت‌گذاری کشور اختلال ایجاد می‌کند.
درج یا عدم درج؟
درج یا عدم درج قیمت کالا موضوعی است که می تواند معایب و مزایای خاص خود را داشته باشد. هرچند برخی کارشناسان مشکل اساسی را در جای دیگری می دانند.
احمد روستا استاد دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص به «ابتکار» می‌گوید: اصولاً درج قیمت در شرایط اقتصادی که هیچ چیز ثابت نیست و تلاطم در ابعاد مختلف وجود دارد زمانی منطقی است، که نظارت و کنترل بر آن نیز جدی تر باشد. در غیر این صورت درج کردن یا نکردن چندان تفاوتی نخواهد داشت. در جامعه فعلی بسیاری از مصرف کنندگان شرایط جامعه را درک کرده و خود از طریق بررسی های گوناگون کالای مورد نظر خود را تهیه می کنند.
وی می افزاید: البته اگر درج قیمت ها به طور منطقی و مداوم صورت پذیرد، باعث سهولت و سرعت تصمیم گیری خریدار و آرامش خاطر او و اعتماداش به فروشنده می شود. بنابراین نقش فروشندگان است که چه نوع ارتباطی را با مخاطبان خواهند داشت و چنانچه اساس موفقیت خود را در ارتباط پایدار و اعتمادسازی و احترام به مشتری بدانند، درج قیمت، آن هم قیمتی که برای خریدار منطقی و ارزنده باشد نقش مهمی در آینده کسب و کار آن‌ها خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: دولت‌مردان می توانند به جای وقت‌گذاری روی موضوع درج یا عدم درج قیمت، در ایجاد فضای مناسب کسب و کار و اقتصاد سالم و پویا تمرکز کنند و کاری کرده که عوامل تولید در مسیر اقتصاد مولد به کار گرفته شود و نیازی به درج قیمت نباشد. یعنی محصولاتی تولید شود که خریدار به راحتی در مسیر مناسب و اقتصاد پر رونق آنچه را که مطلوب می دارد انتخاب کند.
وی یادآور می شود: البته در شرایط فعلی درج قیمت کمک بزرگی به خریدار می کند. اما نظارت داشتن به درج قیمت ها و قیمت های واقعی امر بسیار حساسی است که اگر به آن پرداخته نشود نتیجه آن در عدم درج قیمت و یا درج قیمت های دلخواه است که نتیجه آن عدم آرامش و آثار زیان بار دیگری می شود.
ابلاغیه ای که بازار را به هم می ریزد؟
روز گذشته محمد رضا نعمت زاده در ابلاغیه خود آورد: «در راستای اجرای بند ۲۳ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مشعر بر «شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار» و ایجاد فضای رقابتی سالم و بهبود فضای کسب و کار، رعایت توامان حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حذف واسطه های غیرضرور در زنجیره تامین و توزیع کالا با هدف کاهش قیمت مصرف کننده و حداکثر نمودن منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در بازار رقابتی همچنین اجرای ماده ۵ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ماده ۶ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۱۵ قانون نظام صنفی و به جای الزام تولیدکنندگان به درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا، طرح «درج یا نصب برچسب قیمت توسط واحدهای خرده فروشی» برای اجرا در خصوص کالاهای منتخب محصولات بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولوزی و بهداشتی در سراسر کشور ابلاغ می گردد.»
اما برخی معتقدند این موضوع می تواند منجر به افزایش قیمت محصولات شود. برخی صاحبنظران اعتقاد دارند که درج قیمت مصرف کننده توسط تولیدکننده کاملاً به سود مصرف کنندگان و اهداف قانونی الزام درج قیمت است؛ لکن درج قیمت مصرف کننده توسط فروشنده نهایی کاملاً به ضرر مصرف کنندگان بوده و برای تولیدکننده علی السویه خواهد بود ولی منفعت غیر متعارفی برای شبکه توزیع و فروشنده نهایی دارد. و در این صورت برای رعایت حقوق مصرف کنندگان در زمینه اطلاع از قیمت کالا برای هر واحد صنفی، یک بازرس استخدام کرد و سازمان عریض و طویلی شکل داد تا بتوانند درج قیمت توسط فروشنده نهایی را کنترل کنند.
برای این موضوع شاید بتواند میوه و تره بار را به عنوان یک نمونه ناموفق در عدم درج قیمت نام برد به گونه ای که قیمت یک محصول در هر واحد صنفی قیمتی متفاوتی را دارد.
سایر اخبار این روزنامه
حجت‌الاسلام سید حسن خمینی: هفته آینده درباره قالیباف صحبت می‌‌کنم بررسی ابعاد تازه از ماجرای 28 مرداد 1332 در گفت وگو با «مسعود کوهستانی نژاد»؛ 28 مرداد کودتا نبود؟ محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با «ابتکار» مطرح کرد حریم اصلاح‌طلبی هنوز خوب تئوریزه نشده است محمدعلی وکیلی وقتی دیوارها فرو می ریزند؟ ایران یکی از اهداف اجرای برنامه نجات غذای سازمان فائو چطور زباله‌ها فقرا را از گرسنگی نجات می دهد؟ با وجود قانونی مشخص به نام کار، همچنان کارفرمایان، کارگران را به «اجاره شخصی» خود درمی‌آورند نعمت زاده در روزهای آخر وزارتش عدم الزام درج قیمت روی بسته بندی کالا را ابلاغ کرد در گفت‌وگو با فرید قدمی مطرح شد خانه مترجمان؛ راه حل معرفی ادبیات ایران به دنیا گفت‌وگو با بهروز غریب‌پور که «اپرای خیام» را روی صحنه دارد «آمد شدن تو اندرین عالم چیست آمد مگسی پدید و ناپیدا شد» «ابتکار» حملات تروریستی به بارسلون اسپانیا را بررسی می کند حمله مرگبار داعش به کاتالانیا حجت‌الاسلام سید حسن خمینی: هفته آینده درباره قالیباف صحبت می‌‌کنم حجت‌الاسلام سید حسن خمینی: هفته آینده درباره قالیباف صحبت می‌‌کنم حجت‌الاسلام سید حسن خمینی: هفته آینده درباره قالیباف صحبت می‌‌کنم