نامه هشدارآمیز ظریف به آمانو و موگرینی

آمریکا در ادامه فضاسازی های خود علیه ایران و توافق هسته ای نماینده خود در سازمان ملل را به وین اعزام کرده است تا گفت وگوهایی را با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تحت فشار قرار دادن ایران با استفاده از موضوع بازرسی از سایت های نظامی صورت دهد. مسئله ای که با واکنش وزیر خارجه کشورمان مواجه شد و محمد جواد ظریف با ارسال نامه ای به آمانو نسبت به جوسازی های منفی آمریکا هشدار داد. پیشتر برخی اندیشکده های آمریکایی نیز از ضرورت بازرسی مجدد از سایت های نظامی ایران سخن به میان آورده بودند موضوعی که با مخالفت صریح  مسئولان ایرانی به ویژه فرماندهان نظامی مواجه شد .
ظریف:آژانس باید  بی‌طرفی خود را حفظ کند
خبرگزاری فارس متن کامل نامه ظریف که خطاب به آمانو و موگرینی نوشته شده است را منتشر کرد. ظریف در این نامه خواستار آن شده است که آژانس بر اساس متن برجام و قطعنامه 2231 باید بی‌طرفی خود را حفظ کرده و از انتقال اطلاعات محرمانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف ثالث، خودداری کند.ظریف می افزاید  : هدفی که به صورت عمومی از این سفر اعلام شده، نگرانی‌هایی جدی در مورد نقض بیش از پیش متن و روح برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ایجاد می‌کند، ، که این بار در عین حال اعتبار آژانس را نیز که به طور کلی برای نظام منع اشاعه و بالاخص برای برجام، اهمیتی حیاتی دارد، تضعیف می‌کند. وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه تصریح کرده است: از یکسو، این سفر حتی پیش از انجام، به نحوی برنامه‌ریزی و اعلام عمومی شد که با ایجاد عامدانه عدم اطمینان و ابهام بیشتر در مورد پایداری و تداوم آتی برجام در میان دولت‌های دیگر و بخش خصوصی، پیامی ارسال می‌کند که تبعات منفی قابل توجهی برای اجرای موفق برجام دارد. ظریف افزود: علاوه بر این، این سفر، با هدف اعلام‌شده آن، با چندین بند برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره نقش آژانس و ضرورت حفظ استقلال و محافظت از اطلاعات محرمانه‌ای که در اختیار آن قرار می‌گیرد، منطبق نیست. وزیر امور خارجه در ادامه با یادآوری بخش هایی از برجام نوشته است: لازم به تأکید است که – همان گونه که در برجام و قطعنامه 2231 تصریح شده - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از «ممانعت از توسعه اقتصادی و فنی ایران» خودداری کرده و «مفاد امنیتی تحت اجرا و حقوق  شخصی» را رعایت کرده و «هر اقدام احتیاطی را که برای محافظت از اسرار بازرگانی، فنی و صنعتی و همچنین اطلاعات محرمانه‌ای که به دست می‌آورد، لازم است، انجام دهد.» هرگونه کمک به رویکرد مخرب دولت ایالات متحده برای تضعیف «اجرای موفق» برجام، یا به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی در مورد ایران و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، با طرف‌های ثالث از جمله نماینده حکومت ایالات متحده، فراتر از اطلاعات معمول که مدیر کل در اختیار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌دهد، در تطابق با مفاد فوق‌الذکر نخواهد بود. ظریف در نهایت تأکید کرده است: از نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی درخواست می‌کنم به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، این نامه را بین اعضای کمیسیون مشترک توزیع کرده و این موضوع را در دستور کار دیدار آتی کمیسیون برای بررسی بیشتر و اقدام لازم، قرار دهد.
واکنش هیلی به نامه ظریف


این در حالی است که به نوشته واشنگتن پست، نیکی هیلی در واکنش به نامه ظریف گفت: «برای من خیلی جالب است که ایران نگران سفر من به وین است». این در حالی است که برخی رسانه ها از طرح آمریکا برای فشار بر امانو به منظور مطرح کردن مواردی در گزارش های خود مبنی بر کوتاهی ایران از انجام تعهداتش در برجام خبر داده اند. نیکی هیلی در این گفت و گو همچنین ادعا کرد دولت ترامپ به دنبال بهانه‌ای برای باطل کردن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) نیست.
 سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین در مصاحبه با رویترز درباره اهداف سفر خود به وین گفت قصد دارد در دیدار خود با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این مسئله اطمینان حاصل کند که آیا آن‌ها امکان راستی‌آزمایی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران و میزان پایبندی این کشور به توافق سال ۲۰۱۵ را دارند یا نه. او در مصاحبه با رویترز با اشاره به «رفتارهای گذشته ایران» مدعی شده است که ایران پیشتر دست به فعالیت‌های پنهانی در سایت‌های نظامی، در دانشگاه‌ها و سایر مراکز زده است و در این مراکز مسائلی وجود داشته است. او همچنین گفته است که می‌خواهد بداند که آیا آژانس همه چیز را زیر نظر دارد یا نه. نیکی هیلی به رویترز گفته است که قصد دارد در دیدار با مقام‌های آژانس ازآن ها بپرسد که آیا بازرسان آژانس از این قدرت برخوردار هستند که از هر «سایت مشکوکی» بازرسی کنند؟»، «آیا در حال حاضر این کار را می‌کنند؟». سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته است که می‌خواهد بپرسد که آیا بازرسان آژانس می‌توانند به این سایت‌ها دسترسی داشته باشند یا آن که مانعی در برابرشان بوده و یا بازرسی به تاخیر افتاده است؟ او تاکید کرده است که قصدی جز طرح سوال ‌ندارد و هدفش تحت فشار گذاشتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اقدام خاصی نیست.
دیدار آمانو و هیلی پشت درهای بسته
در همین حال براساس گزارش خبرگزاری صداوسیما، دیدار نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با یوکیا آمانو و دیگر مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعدازظهر روز گذشته در مقر آژانس در وین پشت درهای بسته برگزار شد. نمایندگی آمریکا در سازمان ملل همچنین پیشتر اعلام کرده بود که نیکی هیلی تصمیم ندارد بعد از انجام این دیدار با مقامات آژانس نشست خبری با خبرنگاران داشته باشد.
 
   خبر مرتبط
پشت پرده سفر هیلی به وین
 حدود سه هفته پیش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که دولت ترامپ تلاش می‌کند برای سنجش کم و کیف توافق هسته‌ای، ایران را وادار به پذیرش بازرسی برخی تاسیسات نظامی این کشور توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی کند. او همچنین گفته بود که یکی دیگر از مولفه‌های این رویکرد تلاش برای جلب موافقت کشورهای اروپایی برای مذاکره بر سر افزودن یک متمم به توافق هسته‌ای است تا مانع از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از پایان دوره محدودیت‌های برجام شود. ناظران می گویند آمریکا تا پیش از ماه اکتبر که مهلت اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای است، قرار است بهانه هایی برای خروج از برجام و متهم کردن ایران به دست آورد. یکی از ابزارها و مسیر های آمریکا برای بهانه جویی جهت خروج از برجام، رژیم بازرسی های سخت تر و شدیدتر به ویژه در قبال سایت های نظامی ایران است که یکی از محورهای سفر نیکی هیلی به وین بوده است. اخیرا خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است با درخواست برای دسترسی به سایت‌های نظامی ایران که با مخالفت تهران رو به رو خواهد شد تهران را به خروج از توافق هسته‌ای با گروه 1+5 وادار کند.
سایر اخبار این روزنامه
تاریخچه «حیا کن، رها کن» تاریخچه «حیا کن، رها کن» کلا ه کالیمانی چگونه سر استانداری خراسان شمالی رفت؟ کلا ه کالیمانی چگونه سر استانداری خراسان شمالی رفت؟ مروری بر زندگی و آثار جوجو مویز مروری بر زندگی و آثار جوجو مویز 6 نکته برای اجاره نشین ها در فصل نقل و انتقالات / کلید قانون در قفل خانه های اجاره ای 6 نکته برای اجاره نشین ها در فصل نقل و انتقالات / کلید قانون در قفل خانه های اجاره ای پای صحبت های خانواده شهید مدافع حرم حسین محرابی که روز شهادت امام رضا(ع) آسمانی شد راه های دور زدن هزینه های کمرشکن تالارهای عروسی راه های دور زدن هزینه های کمرشکن تالارهای عروسی مروری بر اوضاع نابه سامان انتشار اوراق دولتی برای سامان دادن به بازار بدهی/ دولت در نقش موسسه های مالی غیرمجاز! مروری بر اوضاع نابه سامان انتشار اوراق دولتی برای سامان دادن به بازار بدهی/ دولت در نقش موسسه های مالی غیرمجاز! مبارک ترین پیوند هستی و13 میلیون جوان در سن ازدواج مبارک ترین پیوند هستی و13 میلیون جوان در سن ازدواج آغاز رسمی فعالیت 117 هزار عضو شوراهای شهر و روستا آغاز رسمی فعالیت 117 هزار عضو شوراهای شهر و روستا نامه هشدارآمیز ظریف به آمانو و موگرینی نامه هشدارآمیز ظریف به آمانو و موگرینی کدخدایی: صلاحیت احمدی نژاد، موسوی و کروبی دیگر تایید نمی شود کدخدایی: صلاحیت احمدی نژاد، موسوی و کروبی دیگر تایید نمی شود طیب نیا: در 4 سال گذشته فرصت های بسیاری برای اصلاحات اقتصادی از دست رفت طیب نیا: در 4 سال گذشته فرصت های بسیاری برای اصلاحات اقتصادی از دست رفت زمزمه های عبور از عارف زمزمه های عبور از عارف تعطیلی نظارت در جمعه بازار مهرآباد تعطیلی نظارت در جمعه بازار مهرآباد بهره برداری 1317 پروژه طی هفته دولت در خراسان رضوی بهره برداری 1317 پروژه طی هفته دولت در خراسان رضوی