اذیت آقای فرماندار، دلجویی مسجدجامعی

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: فرمانداری تهران میزبان مراسم تحلیف پنجمین دوره شورای شهر تهران بود. در این مراسم سردار رحیمی؛ رئیس پلیس تهران بزرگ، علی اصغر علی احمدی٬ معاون سیاسی وزیر کشور، سید حسین هاشمی؛ استاندار تهران، عیسی فرهادی؛ فرماندار تهران، علیرضا رحیمی؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، پروانه سلحشوری؛ رئیس فراکسیون زنان مجلس و فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، مهدی چمران و رئیس دوره قبل شورای شهر حضور داشتند.

فقط رسانه‌های تصویری
اما خبرنگاران در این مراسم مورد بی‌مهری عوامل اجرایی فرماندار تهران و فرمانداری تحت سیطره‌اش قرار گرفتند. فرمانداری از روابط‌عمومی شورای شهر درخواست کرده بود که لیست خبرنگاران شهری را به فرمانداری بفرستند تا از سوی میزبان این مراسم (فرمانداری) با تمام خبرنگاران تماس گرفته و آنها را دعوت کنند.


روز قبل از تحلیف اعضای شورای پنجم (دقیقا در مراسم ارائه گزارش 12ساله قالیباف به شورای شهر و خداحافظی اعضای چهارمین دوره شورای شهر) اعلام شد که خبرنگاری به جز خبرنگاران تصویری و ایرنا در مراسم تحلیف حضور نخواهند داشت.
در تماسی که روزنامه آفتاب یزد روز سه‌شنبه (31مرداد) ساعت 15:10 با روابط عمومی فرمانداری گرفت، یکی از کارمندان روابط عمومی گفت؛ «نظر آقای فرماندار این بوده که خبرنگاران حضور نداشته باشند، البته ما جلسه‌ای با آقای فرماندار داریم که در آن مشخص خواهد شد که خبرنگاران می‌توانند حضور داشته باشند یا خیر؟»

تلاش مسجدجامعی و عطا نتیجه داد
از سوی دیگر اعضای پنجمین دوره شورای شهر با شنیدن این خبر، با فرمانداری تماس گرفتند. روابط عمومی شورای شهر در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید: «آقایان مسجدجامعی و علی عطا در حال پیگیری هستند که خبرنگاران بتوانند مانند همیشه در مراسم تحلیف حضور داشته باشند. ما قبلا لیست اسامی خبرنگارن را به فرمانداری ارسال کردیم اما می‌گویند کارتی برای ورود خبرنگاران (به جز ایرنا (خبرگزاری دولت) و رسانه‌های تصویری) صادر نشده است.
ساعت 17:55 دوباره با روابط عمومی فرمانداری تماس گرفتیم و این بار اما یکی از کارمندان روابط عمومی‌ گفت: «اگر اسم داده باشید، مشکلی نیست و کارتتان صادر شده است.»
بالاخره خبرنگاران شهری می‌توانستند در یکی از مهم‌ترین رخدادهای حوزه کاری‌شان خود را به پشت درب‌های شورا برسانند. اما با در بسته روبه‌رو شدند و گروه تصویربرداران را می‌دیدند که جلو چشم‌شان به مراسم راه پیدا می‌کردند و آنها که تمام طول سال خبرهای شورای شهر را مخابره می‌کردند، پشت درهای بسته شورای شهر با حاکمیت عوامل فرمانداری ماندند.
بعضی از خبرنگاران خبرگزاری‌ها هم به راحتی وارد صحن شورا شدند و بعضی دیگر مانند خبرنگار روزنامه شهروند، روزنامه آفتاب یزد، خبرگزاری میزان و... کارت‌هایشان نبود. مسئول ارائه کارت‌ها، به خبرنگاران آفتاب یزد می‌گوید: «یکی از همکاران‌تان کارت گرفت و وارد صحن شورا شد.» تلاش خبرنگار آفتاب یزد برای پیدا کردن مردی که با کارت یک خانم وارد صحن شده بود، به جایی نرسید و این بود نحوه کنترل و تامین امنیت!!

امنیت ظاهر قضیه بود
تمام افراد فرمانداری به بهانه امنیت مسئولان و شخصیت‌هایی که در جلسه تحلیف حضور داشتند، مانع ورود خبرنگاران ‌شدند. در صورتی که کارت‌ هر خبرنگاری را به خودش نمی‌دادند و کارت‌ها جا به جا شده بود و بعضی از کارت‌ها به نام خبرنگارانی بود که شاید یک بار هم به ساختمان شورا هم نیامده بودند و بعضی دیگر از کارت‌ها به نام رسانه‌های تخصصی خودرو صادر شده بود.
خوشبختانه خبرنگاران به مراسم تحلیف رسیدند اما جایگاه خبرنگاران پر بود از به اصطلاح‌ خبرنگارانی که خبرنگار نبودند. یکی از این خبرنگارنماها تا آخرین لحظه هم در جلسه شورا ماند تا تماشاچی باشد و بعد از برنامه‌ هم با اعضای شورای شهر به گرفتن عکس سلفی مشغول شد تا histori اینستاگرامش خالی از افراد مشهور نباشد.
بعد از مراسم تحلیف، میهمانان شورای شهر را ترک کردند. فرهادی، فرماندار تهران در پاسخ به این سوال که چرا فرمانداری خبرنگاران را برای پوشش خبری این مراسم اذیت کرد، به آفتاب یزد می‌گوید: «فرمانداری کسی را اذیت نکرد. لیست 20نفر بود اما 200خبرنگار درخواست ورود به مراسم را داشتند و مشکل بود.»
اما تکلیف لیستی که از شورای شهر طلب کرده بودند چه شد؟ چرا طبق آن لیست خبرنگاران را دعوت نکردند؟ فرهادی پاسخ می‌دهد: «ما باید دعوت می‌کردیم نه شورا. بفرمایید.» او سوار ماشینش می‌شود و یکی از افرادش مانع نزدیک شدن خبرنگار آفتاب یزد به خودرو آقای فرماندار می‌شود. به هر حال به نظر می‌رسد این رفتار در تعارض با شعارهای دولتمردان بوده و می‌تواند موجب دلزدگی حامیان روحانی شود. اگر قرار بود امنیت برقرار شود چرا کارت‌ها به نام خبرنگاران نبود و هر خبرنگار با کارت نشریه دیگر به صحن شورای شهر قدم گذاشت؟

فراموشکاری فرمانداری
میزبانی فرمانداری در برگزاری مراسم هم خالی از اشکال نبود و در صحن علنی و انتخابات اعضای شورای شهر نیز ناهماهنگی‌ها به چشم می‌خورد. به نظر حاشیه‌ها آنقدر برای فرماندار و همکارانش مهم بود که فراموش کرده بودند طبق قوانین باید در مراسم تحلیف علاوه بر تعیین رئیس، نائب رئیس و دو منشی شورای شهر، سخنگو هم با رای‌گیری اعضا مشخص شود. مسجدجامعی با گوشزد کردن این مسئله از فرمانداری خواست که فرم‌های رای را بین اعضا تقسیم کنند تا برای سخنگو هم رای‌گیری شده و سخنگوی شورای شهر مشخص شود.

تشکر مسجدجامعی
این اولین شورای شهری نبود که مسجدجامعی در آن حضور داشت. او دوره‌های قبل را هم تجربه کرده بود و می‌دانست خبرنگاران شهری چه زحمتی برای تهیه خبرهایشان می‌کشند. از این رو از خبرنگاران دلجویی و تشکر کرد. احمد مسجدجامعی بعد از رفتن میهمانان و پس از انتخاب شهردار گفت: «تشکر می‌کنم از دوستان رسانه‌ای. روز قبل اعلام کردند که از رسانه‌های مکتوب فقط ایرنا اجازه شرکت دارد. البته ایرنا خبرگزاری بسیار خوبی است ولی چندین سال است که این خبرنگاران در جلسه‌های شورا شرکت می‌کنند و به خوبی هم خبرهای شورای شهر را پوشش می‌دهند.»
وی با اشاره به این که دوستان روابط عمومی سعی کردند که بستر حضور اصحاب رسانه را برای مراسم تحلیف فراهم کنند، می‌گوید: «اما صبح که به صحن می‌آمدیم تعدادی از این همکاران رسانه‌ای بیرون در صحن شورا ماندند. باید بگویم از اول مراسم تا انتهای انتخابات، میزبانی مراسم در اختیار فرمانداری بود. من می‌خواستم بگویم اگر جایی هم ما نتوانستیم فضای یکسانی فراهم کنیم، به دلیل این بود که اختیارات نداشتیم. دیروز هم خیلی مذاکره کردیم تا فضا را برای حضور رسانه‌ها فراهم کنیم.»
مسجد جامعی با بیان این که من این حضور پرشور و پرنشاط‌شان را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم که در دوره پنجم شورا هم از پشتیبانی آنها برخوردار باشیم، تاکید می‌کند: «چون نیاز خیلی از مصوبات شهری، عقبه افکار عمومی است و ما زمانی افکار عمومی را داریم که شهروندان در جریان مصوبات و اتفاقات شهری باشند. خوشبختانه اعضای شورای پنجم هم تجربه رسانه‌ای خوبی دارند که می‌تواند تعامل خوبی با افکار عمومی برقرار کند. به هر حال از دوستان روابط عمومی و رسانه‌ای تشکر می‌کنم و اگر کمبود و نقصانی برای اصحاب رسانه بود، از اختیارات ما خارج بود و امیدوارم در آینده چنین کمبودهایی وجود نداشته باشد.»