دو سفیر زن خواهیم داشت

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه دولت تدبیر و امید درگفتگو با ایسنا، پاسخ به سوالی در ارتباط با رای اعتماد روز یکشنبه نمایندگان مجلس به وی و ارزیابی‌اش از میزان رای‌ موافق و مخالف نمایندگان به وی و اینکه فکر می‌کرد این میزان رای (۲۳۶) رای موافق را در مجلس داشته باشد؟ گفت: فکر نمی‌کردم بیش از این تعداد رای بیاورم به این دلیل که تعدادی از دوستان در مجلس با برنامه‌ها و دیدگاه‌های بنده موافق نبودند و مخالفت خود با این دیدگاه‌ها را به زبان‌های مختلف در طول این چهار سال که مسئولیت وزارت خارجه را برعهده داشته‌ام، همچنین در جریان مذاکرات مجلس مطرح کرده‌اند.
ظریف با بیان اینکه من و آقای زنگنه این تصور را داشتیم که تعدادی از دوستان به هیچ‌یک از ما دو نفر (زنگنه و ظریف) رای نمی‌دهند و همین تصور هم به واقعیت تبدیل شد، خاطرنشان کرد: البته بنده از تمام نمایندگان مجلس چه کسانی که به من رای منفی دادند و در مخالفت با برنامه‌های من صحبت کردند و چه نمایندگانی که در موافقت با این برنامه‌ها سخنرانی کرده و رای مثبت دادند، تشکر می‌کنم.وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: برخی از اظهارنظرهایی که از سوی نمایندگان مخالف در مجلس مطرح شد از نظر ما منطبق بر دیدگاه‌های سیاسی این دوستان بود، دیدگاهی که ما با آن موافق نیستیم و ظاهر قضیه هم اینگونه است که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، همچنین اکثریت جامعه با این دیدگاه‌ها موافق نیستند.

از ذهنم پاک کردم


ظریف در پاسخ به این پرسش که در جریان سخنرانی در مجلس متوجه اظهارات توهین‌آمیز نماینده خرمشهر علیه خودش شد یا نه؟ گفت: متوجه نشدم که چه چیزی می‌گفتند. دیدم که یک هیاهویی در انتهای مجلس شکل گرفته، ولی متوجه نشدم که چه می‌گویند و بیشتر تمرکز خود را بر این گذاشتم که به حرف‌هایم ادامه دهم و برنامه‌هایم را تشریح کنم. البته برادر عزیز و جانباز سرافراز کشورمان آقای سامری روز شنبه آمدند و با یکدیگر صحبت کردیم. وی ادامه داد: امیدوارم این حادثه از ذهن‌ها محو شود و حتما من آن را از ذهنم پاک کرده‌ام.

سیاست‌های عربستان در منطقه به ضرر خودش تمام شده است
این مقام عالی‌رتبه دستگاه وزارت امورخارجه در ارتباط با روابط ایران و عربستان در دولت دوازدهم و اینکه چندی پیش در رسانه‌ها از زبان مقامات عراقی صحبت از این شد که عربستان درخواست کرده دولت بغداد بین دولت‌های تهران و ریاض میانجیگری کند، اما بعد از آن این موضوع با توضیحات وزیر کشور عراق، همچنین تکذیب مقامات عربستانی روبه‌رو شد، تصریح کرد: ایران همواره خواهان روابط خوب با همسایگانش بوده است، اما معتقدیم که سیاست‌های عربستان در منطقه مخرب بوده و حتی به ضرر آن کشور تمام شده است.
وی با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه یک سیاست راهبردی در چارچوب اصولی مشخص است، خاطرنشان کرد: ما در ایران بر ایجاد یک منطقه امن، قدرتمند و همگرا تاکید داریم و تحقق چنین موضوعی را در راستای منافع ملی ایران و منطقه می‌دانیم. سیاست ایران در تعامل با کشورهای منطقه و عربستان در همین چارچوب بوده و تغییری نکرده است. البته نیاز است هماهنگی و انسجام‌ بیشتری در کشور در ارتباط با تصمیم‌گیری‌ها در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، همچنین عملکردهای داخلی تاثیرگذار بر این عرصه‌ها داشته باشیم.

زندانی اظهارنظرهای سیاسی نشویم
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به اخبار ضدونقیض منتشر شده مبنی بر درخواست ریاض از عراق جهت میانجیگری بین ایران و عربستان تاکیدکرد: هیچ‌گاه نباید زندانی اظهارنظرهای سیاسی به‌خصوص وقتی این اظهارنظرها رسانه‌ای می‌شوند و غیردقیق هستند، شویم.
وی با بیان اینکه من بعد از سفر مقامات عراقی به عربستان با آنها گفتگو کردم و می‌دانستم انعکاس رسانه‌ای برخی اظهارنظرها دقیق و کاملا منطبق با واقعیت‌ها نیست، افزود: ما اعتقاد داریم عربستان باید در برخی از سیاست‌های خود تجدیدنظر و بازنگری کند و انجام این موضوع در راستای منافع ملی آن کشور خواهد بود. اگر این بازنگری انجام شود حتماً این امر با عکس‌العمل مثبت ایران روبه‌رو خواهد شد.

سفر دیپلمات‌های ایرانی و سعودی بعد از ایام حج انجام می‌شود
وزیر امورخارجه در پاسخ به اینکه قرار بود هیئتی از عربستان برای بازدید از سفارتخانه و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد به ایران سفر کند و هیئتی نیز از ایران برای بازدید از سفارت و کنسولگری کشورمان به عربستان سفر کند، این رفت و آمد انجام شد؟ اظهارکرد: ویزا برای دو طرف جهت انجام این سفر صادر شده است. منتظر هستیم که اقدامات نهایی انجام شود تا دیپلمات‌های دو کشور بتوانند از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌هایشان بازدید کنند و احتمالا این اتفاق به بعد از ایام حج موکول می‌شود. وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که در جریان سفر نخست‌وزیر سوئد به تهران یک عکس از هیئت ایرانی و سوئدی منتشر شد که در یک طرف میز اکثر سیاستمداران حاضر خانم بودند، ولی در طرفی که هیئت ایرانی نشسته بود، هیچ اثری از زنان مشاهده نمی‌شد. همچنین در جریان سفر اخیر موگرینی به تهران نیز دقیقاً عکسی با چنین ویژگی منتشر شد، شما در دوره دوم حضورتان در وزارت‌خارجه قصد ندارید که از حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی این وزارتخانه بیشتر استفاده کنید؟ با بیان اینکه تصور می‌کنم مشکلی که در این ارتباط وجود دارد مشکل نهادینه‌ای است و این فقط مختص ایران نیست و کم و بیش در دیگر کشورها نیز وجود دارد، تاکیدکرد: از زمان حضورم به‌عنوان وزیر در این وزارتخانه تلاش کردم که فرصت‌های بیشتری را برای خانم‌ها ایجاد کنم.

امیدوارم یکی، دو سفیر زن در دوره جدید
داشته باشیم
وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد این تلاش‌ها کمتر نمود بیرونی داشته است؟ گفت: در زمان تصدی من در وزارت خارجه اولین معاون زن در این وزارتخانه منصوب شد. در همین زمان بود که اولین سفیر زن بعد از انقلاب اعزام شد. اکنون نیز امیدوارم در این دوره جدید بتوانیم یکی، دو سفیر زن دیگر نیز داشته باشیم، البته نمی‌خواهم عددی را بگویم ولی در راستای تحقق این موضوع در حال برنامه‌ریزی و تلاش هستیم.
این عضو دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی باید راهبردی باشد، نه نمایشی و نمادین، ادامه داد: اگر استفاده از زنان در عرصه مدیریتی نمایشی باشد، حتما نمی‌تواند در ایجاد یک نهاد در راستای حضور بیشتر زنان در سطوح عالی مدیریتی موثر باشد. مدیریت‌ها در سطح عالی چالشی هستند و نیاز دارد مدیرانی که استفاده می‌شوند توانمند بوده و به کار احاطه داشته باشند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: مقداری در این حوزه احتیاط کرده‌ایم و این احتیاط در این راستا بوده که این حضور نمایشی نباشد، بلکه راهبردی باشد.
ظریف در همین چارچوب در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توانمندی‌های مرضیه افخم در حوزه مسئولیت‌هایی که در این وزارتخانه برعهده داشته است، تاکیدکرد: حضور خانم افخم در عرصه مدیریتی در وزارت خارجه حضوری موفق بود و امیدواریم بانوان جدیدی که برای برعهده گرفتن مسئولیت سفارتخانه‌های کشورمان در خارج از کشور انتخاب می‌کنیم، توانمندی‌های مشابه داشته باشند و مثل ایشان از احاطه خوبی بر امر سیاست خارجی برخوردار باشند. وی با بیان اینکه سعی داریم اگر بتوانیم این زنان را از داخل ساختار وزارت‌خارجه انتخاب کنیم، ادامه داد: البته با برخی از محدودیت‌های قانونی در این ارتباط مواجه هستیم. بر اساس نظرات سازمان بازرسی کل کشور، کارشناسان داخل وزارت خارجه برای رسیدن به مقام سفیری باید سلسله مراتبی را طی کرده باشند. این قرائت از قانون ممکن است به‌عنوان یک تبعیض منفی علیه کارکنان وزارت خارجه عمل کند، ولی به هر حال این قرائتی است که دوستان در این سازمان از اساسنامه و مقررات استخدامی وزارت خارجه دارند. در همین چارچوب ما با یک رشته محدودیت‌های قانونی مواجه هستیم، البته نه محدودیت‌هایی که ناشی از فشارهای بیرونی باشد و به جرات می‌توانم بگویم که هیچ فشاری در این زمینه از بیرون به وزارت‌خارجه وارد نشده است. دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: در کنار اعزام اولین سفیر زن، در این دوره اولین سفیر اهل‌سنت را نیز منصوب کردیم و به‌خاطر این موضوع نه‌ تنها با هیچ فشاری روبه‌رو نشدیم، بلکه تشویق هم شدیم و ان‌شاءالله این کار را ادامه می‌دهیم. برای استفاده از زنان در رده‌های مدیریتی وزارت‌خارجه نیز هیچ فشار بیرونی وجود نداشته که بخواهد مانع تحقق این موضوع شود.

تغییرات ایجاد شده باعث افزایش انگیزه بدنه کارشناسی وزارت‌خارجه خواهد شد
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ایجاد تغییرات در ساختار وزارت‌خارجه اشاره کرد و گفت: سه معاونت منطقه‌ای وزارت‌خارجه که اکنون در این وزارتخانه وجود دارند، حذف می‌شوند و یک معاونت سیاسی ایجاد می‌شود.
ظریف با بیان اینکه معاونت سیاسی با دفاتر جدیدی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: بر اساس چارت جدید، ادارات کل منطقه‌ای به‌صورت مستقیم زیرنظر وزیر فعالیت می‌کنند و این موضوع این امکان را به همه معاونت‌ها می‌دهد که با ادارات کل منطقه‌ای ارتباط داشته و همکاری کنند. از این به بعد ادارات منطقه‌ای باید هم به معاونت سیاسی و هم به معاونت اقتصادی پاسخگو باشند. معاونت‌های بین‌الملل و پارلمانی وزارت خارجه نیز باید بتوانند نیازهای خود در بحث روابط دوجانبه را از طریق این ادارات کل تامین کنند. وی با بیان اینکه در چارت جدید دیگر نیاز نیست مثلا در بخش رسانه‌ای قسمت‌های منطقه‌ای وجود داشته باشد، افزود: آن زمان که معاونت‌های منطقه‌ای فعالیت داشتند هر بخشی نیز بر اساس نیاز خود بخش‌های منطقه‌ای داشت که دیگر در چارت جدید اینگونه نخواهد بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: در چارت جدید با نوآوری‌های جدی روبه‌رو هستیم. در این چارت همه معاونت‌ها از ظرفیت‌های ادارات کل منطقه‌ای که زیرنظر وزیر هستند در حوزه روابط دوجانبه با توجه به نیاز تخصصی خود استفاده خواهند کرد. بر اساس این چارت سفارتخانه‌ها نیز زیر نظر همه این معاونت‌ها فعالیت می‌کنند و تمرکز لازم بر همه حوزه‌های اقتصادی، بین‌المللی، پارلمانی، رسانه‌ای و سیاسی ایجاد می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که با این تغییرات، ایجاد هماهنگی در وزارت‌خارجه برای پیشبرد امور دشوارتر نمی‌شود و وظایف وزیر سخت‌تر نخواهد شد؟ گفت: هماهنگی‌ها دشوارتر نخواهد بود و کار وزیر نیز سخت‌تر نمی‌شود. وزارت‌خارجه همیشه اداره ‌کل‌ محور بوده است و این ادارات کل هستند که کارها را در حد مدیریت عالی وزارت خارجه هماهنگ می‌کنند.