تلعفر آزاد شد

نیروهای مشترک عراقی روز گذشته و در کمتر از یک هفته از آغاز عملیات شهر تلعفر، به طور کامل بر این شهر سیطره یافتند.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، نیروهای عراقی در ساعات گذشته منطقه "قلعه قدیمی" این شهر که اصلی‌ترین بخش شهر محسوب می‌شود را آزاد کردند. ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق صبح امروز گفته بود که 70 درصد تلعفر آزاد شده است.
با وجود کنترل نیروهای عراقی بر تمامی محله‌های شهر تلعفر، اما هنوز گروه‌های کوچکی از عناصر داعش در برخی مناطق درحال مقاومت هستند. فرماندهان نظامی عراقی می‌گویند اقدامات افراد باقی مانده بدون هماهنگی با یکدیگر است و در عرف نظامی شهر را باید عملا آزاد شده به حساب آورد.
انتظار می‌رود ‌بزودی نخست‌وزیر عراق یا فرماندهی ارتش این کشور آزادسازی کامل شهر را به طور رسمی اعلام کنند.


عبدالامیر رشید یارالله، فرمانده عملیات "تلعفر می‌آییم" گفته بود: نیروهای مبارزه با تروریسم محله قلعه و باغ‌های تلعفر را آزاد کرده و پرچم عراق را بر فراز بنای قلعه به اهتزاز درآوردند.
فرمانده عملیات مذکور اعلام کرد، عملیات نظامی تا آزادسازی کامل شهرستان تلعفر ادامه دارد و رسانه‌ها باید در انتقال اخبار دقت لازم را داشته باشند.
ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز در کنفرانس خبری با وزیران خارجه و دفاع فرانسه از آزادسازی 70 درصد تلعفر واقع در غرب نینوا خبر داده بود.
دیروز نیروهای پلیس فدرال و نیروهای واکنش سریع در ادامه عملیات تلعفر توانستند محله‌های الربیع و القادسیه را آزاد کنند. به گزارش خبرنگار المیادین، در پی تکمیل ماموریت پلیس فدرال در این محور از تلعفر در محله الربیع جشن برپا شده است.
یارالله همچنین تاکید کرد، نیروهای پلیس فدرال و حشد شعبی ماموریت خود را در تلعفر تکمیل کرده‌اند، تلعفر آخرین شهر باقی مانده در دست داعش در شمال عراق بود.
در پی پیشروی‌های ارتش عراق نیروهای مسلح داعش از تلعفر به منطقه العیاضیه عقب‌نشینی کردند درحالی که تعدادی دیگر از افراد مسلح داعش به همراه مبالغ هنگفتی پول به سمت سوریه فرار کردند.
روز جمعه نیز نیروهای عراقی مناطق المحلبیه،‌ العروبه الاولی و الخضراء را به طور کامل آزاد کردند.
نیروهای مبارزه با تروریسم عراق همچنین محله‌های النداء، الجزیره جنوبی، منطقه مشیرفه، محله سعد و مقام خضر الیاس را آزاد کردند.
نیروهای حشد شعبی و نیروهای عراقی محله النصر را آزاد کرده و پرچم عراق را بر فراز ساختمان‌های آن به اهتزاز درآوردند.
قلعه قدیمی شهر تلعفر متعلق به دوره آشوریان است. تلعفر مرکز پرستش الهه "عشتار" بود که بعدها رومیان این قلعه را ترمیم کردند. در دی‌ماه گذشته عناصر داعش اقدام به منفجر کردن قلعه تلعفر کردند.
در حومه شهر تلعفر نیز عملیات برای پاکسازی شهر ادامه دارد. حشد شعبی اعلام کرده که این نیروها و ارتش عراق برای ورود به روستای مریشه دست به حملاتی مقدماتی زده و وارد درگیری‌های شدید با داعش برای آزادسازی آن شده‌اند.
رسانه وابسته به حشد شعبی نیز اعلام کرد، یگان مهندسی حشد شعبی توانسته 14 کیلومتر مربع از شهرستان تلعفر را از مواد منفجره و بمب پاکسازی کند.
نیروهای حشد شعبی همچنین از تسلط نیروهای خود بر انبار مهم و استراتژیک تسلیحاتی داعش شامل تجهیزات و پهپاد در تلعفر خبر دادند.
رسانه نیروهای حشد شعبی در بیانیه‌ای آورده است، نیروهای تیپ 11 حشد توانستند انبار تسلیحاتی داعش را در محله العروبه الاولی در شمال شرق تلعفر به تصرف خود درآورند. انبار تسلیحاتی داعش شامل مقادیر زیادی تجهیزات و ده‌ها پهپاد و موشک بود.
وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد، بیش از 300 داعشی مسلح در تلعفر کشته و حدود 30 منطقه در این شهر آزاد شده است. رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف ضد داعش نیز گفته است، تعداد داعشی‌های موجود در تلعفر حدود 2000 تن با تابعیت‌های مختلف است.
این سخنگو تاکید کرد: ائتلاف از طریق مشاوران نظامی و کمک اطلاعاتی درباره مناطق تمرکز افراد داعش از نیروهای عراقی حمایت می‌کند. ائتلاف ضد داعش 200 حمله به مواضع داعش در تلعفر داشته و نیروهای عراقی در روزهای اول عملیات تعداد زیادی روستا را به تصرف خود درآوردند.
دیلون ادامه داد: نقش ائتلاف در تلعفر همان نقشی خواهد بود که در موصل ایفا کرد عملیات تلعفر آسان‌تر از عملیات موصل نیست و نیروهای مشترک آماده تحقق پیروزی جدید هستند.
صباح النعمان، سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم عراق روز جمعه اعلام کرد تعداد داعشی‌هایی که ظرف پنج روز گذشته کشته شده‌اند به ده‌ها تن می‌رسد.
این سخنگو تاکید کرد: نیروهای عراقی مهارت زیادی در طول 9 ماه جنگ در موصل به‌رغم مشکلات این شهر به دست آوردند.
در این راستا، وزارت بهداشت عراق اعلام کرد، در جهت حمایت از عملیات آزادسازی تلعفر در استان نینوا این وزارتخانه به حالت آماده باش درآمده و تدابیر لازم در این زمینه را اتخاذ کرده است.
این وزارتخانه افزود: به تمامی بخش‌های درمانی و پزشکی توصیه شده در جهت تلاش دو چندان تیم‌های پزشکی در اداره‌جات بهداشتی در بغداد و استان‌های فعال در زمینه بیمارستان‌های میدانی وارد عمل شوند و برای انتقال زخمی‌ها به مراکز درمانی به هماهنگی با پزشکی نظامی ادامه دهند.
کشف زندان بزرگ متعلق به داعش در تلعفر
نیروهای حشد شعبی از کشف زندانی بزرگ در شمال غربی شهرستان تلعفر خبر دادند.
به گزارش سومریه نیوز، نیروهای حشد شعبی یک زندان بزرگ در شمال غربی شهرستان تلعفر را کشف کردند که داخل این زندان 18 جسد وجود داشت.
حشد شعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم مهندسی تیپ ششم حشد شعبی در محله "السعد" واقع در شمال غربی شهرستان تلعفر عملیات پاکسازی را آغاز کردند. این نیروها زندانی بزرگ متعلق به داعش را کشف کردند که 800 متر از مرکز شهرستان تلعفر فاصله دارد و داخل این زندان 18 جسد کشف شد.
نیروهای حشد شعبی و نیروهای امنیتی وارد هفتمین روز متوالی از عملیات نظامی‌شان شدند که از اول شهریور جهت آزادسازی تلعفر از چنگ داعش آغاز کردند.