یک اعتبار پسابرجامی

دو سال از صدور بیانیه نهایی برجام می‌گذرد. توافقی که به موجب آن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران کاهش یافت و تا حدود زیادی دوباره به بازار جهانی متصل شدیم. این موفقيت یعنی ما می‌توانیم با دنیا بدون واسطه مراوده مالی داشته باشیم و برای پروژه‌های جاری در کشور تامین مالی انجام دهیم؛ روشی که درآن تامین سرمایه برای انجام پروژه‌های داخل کشور، به نوعی از طريق استقراض منابع مالی خارجی صورت می‌گیرد تا پروژه ها انجام شود. در همين راستا، در هفته‌اي كه گذشت خبر های خوبی از این تبادل مالی به گوش رسيد و اعطاي اعتبار هشت میلیارد یورویی کره‌‌جنوبی به ایران یکی از این اخبار بود. فاینانسی که تسویه‌اش بعد از تکمیل پروژه و نه از فروش نفتی یا سایر درآمدهای کشور،بلكه از محل درآمدهای خود پروژه خواهد بود.
به نظر من بايد به اين نوع رويدادها توجه فراواني شود ولي متاسفانه این نوع اخبار در لابه‌لای خبرها گم می‌شود.
مسئولان دولتي و رسانه‌ها بايد به اين موفقيت‌ها اشاره و آن را براي مردم بازگو كنند تا تاثير مثبتي بر افكار جامعه بگذارد.
از طرفي نباید یادمان برود که انتشار اخباری از این دست می‌تواند سرمایه‌گذاری را در ایران بهبود ببخشد و اين اميد را به سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي بدهد كه براي حضور در كشورمان و همكاري در پروژه‌هاي مختلف، مشكلي وجود ندارد.


همان‌گونه كه در موضوع قرارداد توتال اتفاق مهمي روي داد و سبب شد تا برخي بدبيني‌ها نسبت به سرمايه‌گذاري در داخل برطرف شود، اين رويداد جديد نيز مي‌تواند كمك‌‌شاياني به خروج از بن‌بست‌هاي موجود در مراودات اقتصادي ايران با كشور‌هاي جهان كند.
در مجموع امیدوارم در دولت دوم آقای روحانی كه نيروهاي جديد و تازه‌نفس در بخش‌اقتصادي برگزيده‌شدند، بيشتر بااخبار خوش اينچنيني روبه‌رو باشيم.