نوبت ريیس‌جمهور است که اقدام و عمل را آغاز کند

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به مناسبت هفته دولت در دیدار با ريیس‌جمهور و اعضای دولت دوازدهم، با اشاره به ضرورت «کار و تلاش جهادی و مضاعف مسئولان برای رفع مشکلات»، با بیان توصیه‌های «شخصیتی، رفتاری و کاری» به اعضای هیات دولت، «اقتصاد و مسائل معیشتی مردم» را مهم‌ترین مساله کشور برشمردند و تاکید کردند: جهت گیری‌ها باید از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولّد و مردمی» تغییر یابد. رهبر انقلاب اسلامی با گرامیداشت هفته دولت و بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر به‌عنوان دو نام ماندگار و نمادین، گفتند: با اینکه دوران مسئولیت این دو بزرگوار، بسیار کوتاه بود و نمی‌توان قضاوتی درباره عملکرد اجرایی آنان داشت، اما همواره از این دو شهید عزیز به نیکی و با تجلیل یاد می‌شود که علت آن، روحیات شخصیتی و مدیریتی آنان، همچون «انقلابی، مومن و صادق بودن» است.حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تاکید بر اینکه روحیات شهیدان رجایی و باهنر باید سرلوحه همه مسئولان و دولتمردان باشد، از زحمات و تلاش‌های دولت یازدهم و وزیرانی که در دولت دوازدهم حضور ندارند، قدردانی کردند و افزودند: امیدواریم با تعیین وزیر نیرو که وزارتخانه آن مهم است و نیز وزارت علوم که وزارتخانه ای بسیار مهم‌تر است، دولت دوازهم به صورت کامل، وظایف خود را انجام دهد. ایشان، تشکیل دولت دوازدهم در موعد مقرر و انجام‌شدن آسانِ فرآیند شکل‌گیری دولت اعم از برگزاری انتخابات و مراسم تنفیذ و تحلیف و سپس رای اعتماد مجلس را بسیار مهم و کم‌نظیر خواندند و خاطرنشان کردند: اکنون نوبت ريیس‌جمهور و وزراست که اقدام و عمل را آغاز کنند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تاکید بر گذشت سریع زمان و لزوم بهره گیری هرچه بیشتر و صحیح از لحاظ دوران چهارساله مسئولیت، خاطرنشان کردند: این مدت برای انجام کارهای اساسی، زمان کمی نیست همچنان که امیرکبیر در دوران سه‌ساله صدارت خود، کارهای مهمی کرد که اکنون کشور به فعالیت هایی از آن جنس نیاز دارد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به فعالیت‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و تصمیمات خوب این ستاد افزودند: همه این تصمیمات عملیاتی نشد و توقع این است که نظارت و پیگیری شود تا تکالیف تعیین شده‌ دستگاه‌ها، به‌خوبی محقق شود.گفتني است در پایان این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد. در ادامه، محور بيانات رهبرمعظم انقلاب را مي‌خوانيد.
رهنمودهاي موفقيت
داشتن بخش ارتباطات مردمی قوی و سفرهای استانی بسیار خوب و مفید است.
به حرکت‌های مردمی که بيشتر خودجوش است اعم از فرهنگی، اقتصادی و خدماتی همچون گروه‌های جهادی یا فرهنگی، کمک و مساعدت کنید.


اگر همکاران و مدیران شما افرادی با این خصوصیات نباشند، اهداف و مقاصد به سرانجام نخواهد رسید همان‌گونه که طرح تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور با وجود زحماتی که برای آن کشیده شد، آن‌گونه که باید، به نتیجه نرسیده است.
اولويت ايران
اقتصاد ، اولویت واقعی کشور است.
اقتصاد باید اولویت همه اعضا و بخش‌های دولت باشد.
اگرچه وزارتخانه هایی مانند اقتصاد، صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی مستقیم در مسائل مهمی نظیر تولید و اشتغال مسئولیت دارند اما دیگر بخش‌های دولت از جمله وزارت امور خارجه، آموزش و پرورش، علوم و ارشاد نیز می‌توانند در حل مشکلات اقتصادی، زمینه سازی و کمک کنند.
انتقاد به آمارهاي دولت
آمارهای ارائه شده در بخش اقتصاد بر اساس مبانی علمی مطرح می‌شود اما این آمارها به‌طور کامل و در همه‌جا، نشان دهنده وضع واقعی کشور و زندگی مردم نیست، بنابراین در این میان مشکلی وجود دارد که باید آن را شناخت و حل کرد.
بر اساس این آمارها، تورم از چند 10 درصد به زیر 10 درصد رسیده اما آیا قدرت خرید مردم و ارزشی پول ملی نیز در همین مقیاس، بالا رفته است؟
درباره رکود نيز آمارهای اعلام شده درست است ولی هنوز واحدهای کوچک و متوسط فراوانی وجود دارد که زیر ظرفیت کار می کنند یا تعطیل شده اند و این واقعیت نشان می دهد که یک جای کار عیب دارد که باید آن را پیگیری و رفع کرد.
توصيه‌هاي اقتصادي
مساله بانک‌ها، سرمایه گذاری، رشد نقدینگی و مساله قاچاق را در موضوع اقتصاد مهم است.
مسئولانی که در دولت با اقتصاد، ارتباط مستقیم دارند باید مانند یک تیم هماهنگ، تصمیم گیری و عمل کنند و دیگران نیز به آن‌ها کمک كنند.
تاكيد بر خصوصي‌سازي
اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ از سرفصل‌های مهم اقتصاد است.
در بسیاری از موارد، سیاست‌ها و مشکلات روشن است و تصمیمات خوبی نيز گرفته می شود اما کارها آنچنان که باید و شاید پیش نمی رود که این واقعیت نشان می‌دهد مشکل اصلی در اجرای تصمیمات است.
دست به دست شدن بنگاه‌ها و مراکز اقتصادی در بخش‌های مختلف دولت بی فایده است.
باید با اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴، دولت از تصدی‌گری به تنظیم‌گرایی، تغییر وضعیت دهد و با مشخص کردن راه‌ها و سیاست‌ها، نظارت و نظم را اعمال کند.
در آمایش سرزمینیِ استان‌ها کارهایی شده است اما در آمایش سرزمینیِ کشور، هنوز سندی نداریم که باید برای تدوین و اجرای این سند مهم، برنامه زمان‌بندی تهیه شود.
لزوم خلاصي از نفت
تغییر جهت گیری اقتصادی کشور از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» ضروري است.
باید اقتصاد را از نفت خلاص کنیم و این هدف مهم با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کشور تحقق پذیر است، همان‌گونه که برخی کشورهای بدون نفت، این کار را کرده اند.
نكته‌هاي ديپلماتيك
حفظ جهت گیری و روحیه انقلابی و دینی در دیپلماسی، مهم است.
باید در مسائل دیپلماسی به انقلاب خود افتخار کنیم و از عمل کردن به هنجارهای ملی یعنی هنجارهای برآمده از انقلاب، نظیر ایستادگی در مقابل استکبار، ظلم ستیزی و مخالفت با نظام سلطه، احساس عزت کنیم.
پایبندی به مواضع و هنجارهای انقلابی باعث تشَخّص و برانگیختن احترام دیگران می شود، ضمن اینکه این کار با استفاده از نرمش‌ها و پیچش‌ها و طنازی‌های هنر دیپلماسی منافاتی ندارد.
در عرصه دیپلماسی باید چابک، به‌روز، سریع و هوشیار عمل کرد و به فضل الهی در آینده نیز همان‌گونه که تاکنون پیش رفته اید و در مقابل دشمنان ایستاده‌اید، عمل کنید.