اعلام نر خ تورم به تفکیک دهک ها از ماه آینده

بر اساس اعلام مرکز آمار قرار است از مهرماه تورم براساس دهک ها تنظیم و اعلام شود و پایه آماری در کشور از سال 90 به 1395 تغییر کند. به گزارش درگاه ملی آمار، این خبر را جواد حسین زاده معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران، شنبه شب، در گفت و گو با برنامه روی خط شبکه خبر اعلام کرد. وی درباره این که چرا نرخ های اعلامی برای مردم ملموس نیست، گفت: حس مردم از آمارهای تورم اعلام شده با آن چه می بینند متفاوت است. وی توضیح داد: حس مردم درست است زیرا تورم اعلام شده آمار میانگین بسته کالاست لذا زمانی که به صورت موردی تورم اقلام را بررسی می کنیم شاهد رشد قیمت ها هستیم.
بار تورم روی دوش کم درآمدها
گفتنی است پیش از این و طی سال های 82 تا 90 نیز نرخ تورم بر اساس دهک ها محاسبه و ارائه شده بود اما بعد از آن متوقف شد. داده های پیشین به خوبی نشان می دهد که همیشه تورم دهک های پایین بیشتر بوده است.
بارتورم روی کالاهای ضروری


براساس نمودار که مربوط به سال 96 است، به خوبی ملاحظه می شود تورم دهک های پایین(اول، دوم وسوم که کم درآمدتر هستند) بسیار بیشتر از متوسط و تورم دهک های بالا کمتر از متوسط است. دلیل این موضوع آن است که همواره بار تورم بر روی کم درآمدهاست چرا که در دوره های تورمی، کالاهای ضروری (مثل خوراکی ها و مسکن) بسیار بیشتر از کالاهای لوکس و کم تقاضا افزایش می یابد. اکنون نیز که تورم حدود 10 درصد است، برخی کالاهای اساسی مثل برنج، گوشت و حبوبات رشد قیمت بسیار بیشتری را تجربه کرده است، اما این رشد زیاد با کاهش قیمت برخی کالاهای لوکس (که در سبد مصرفی دهک های بالا پراهمیت است)، خنثی می شود و در شاخص کل نمایش داده نمی شود.
 
   با محاسبه تورم بر حسب دهک چه اتفاقی خواهد افتاد؟
برای پاسخ به این سوال که محاسبه تورم بر اساس دهک ها چه مزیتی ایجاد می کند باید توجه کرد که نرخ تورم برای یک بسته کالایی مشخص، محاسبه می شود. به این ترتیب که با نظرسنجی از یک جامعه آماری شامل همه دهک ها، مشخص می شود که خانوار ایرانی "به طور متوسط" از چه سبد کالاهایی استفاده می کند و ضریب اهمیت هر سبد کالایی چقدر است. سپس میزان رشد قیمت این سبد منتخب به عنوان نرخ تورم اعلام می شود. اما در روش جدید، برای هر دهک یک سبد معین می شود. مثلا در سبد مصرفی دهک های پایین درآمدی، سهم و ضریب اهمیت خوراکی ها و ضروریات بسیار بالاست و تفریحات، هتل، رستوران، بلیت هواپیما و مانند آن جایگاه قابل اعتنایی ندارد، در حالی که عمده سبد مصرفی یک خانوار دهک دهمی همین موارد است.