فاجعه تمامی ندارد...

حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در ساعت سه و 58دقیقه بامداد روز جمعه در محور داراب - بندرعباس- قبل از روستای قلعه بیابان اتفاق افتاد. به دنبال این حادثه 9نفر از دانش‌آموزان جان خود را از دست دادند. به‌طور کلی 34مصدوم این حادثه به بیمارستان امام حسن(ع) داراب و پنج مصدوم توسط اورژانس هوایی به شیراز انتقال یافتند که وضعیت بالینی همه مصدومان مساعد و در بیمارستان‌ها تحت درمان هستند. همچنین دو نفر از مصدومان منتقل‌شده به بیمارستان‌ داراب یکی از اندام‌های خود را از دست دادند، طوری‌که یکی از مصدومان اندام فوقانی و دیگری اندام تحتانی خود را از دست داده و دچار قطع عضو شده است. در این زمینه محمدرضا عالی‌منش، رئیس مرکز اورژانس استان فارس گفت: «سه نفر نیز مشکوک به قطع نخاع هستند.» همچنین یک مصدوم، معصومه محمودی‌زاده، 14ساله، درمان و ترخیص شد، سایر مصدومان در بیمارستان تحت‌نظر هستند. حسن نوری، معاون عملیات سازمان اورژانس کشور، درباره آمار متناقض هر یک از دستگاه‌‌ها درباره تعداد کشته‌شدگان این حادثه گفت: «با توجه به اینکه اجساد برخی افراد به‌شدت آسیب دیده بود، امکان شناسایی نداشت، به همین دلیل براساس آخرین گزارش‌ها پزشکی قانونی مرگ 9نفر را تایید کرده است.» همچنین رئیس دادگستری شهرستان داراب گفت: «راننده اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی که در وضعیت جسمانی سالم به سر می‌برد، بازداشت شد. سیدمحسن موسوی اضافه کرد: «علت حادثه در دست بررسی است و منتظر اعلام نتایج از سوی مراجع انتظامی هستیم.» همچنین علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش مجلس، از بررسی حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در کوتاه‌ترین زمان، در جلسه این کمیسیون خبر داد. در ضمن استاندار هرمزگان از تشییع دانش‌آموزان هرمزگانی در امروز (شنبه 11شهریور) خبر داد. جاسم جادری با بیان اینکه شنبه در هرمزگان عزای عمومی است، گفت: هفت دانش‌آموز هرمزگانی شنبه ۱۱شهریور به همراه مربی‌شان در بندرعباس تشییع می‌شوند.
پیام تسلیت مسئولان برای حادثه‌دیدگان اردو
در حال حاضر 14هزار دانش‌آموز در اردوهای تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی شرکت کرده‌اند و اردوی شیراز نیز آخرین اردوی امسال محسوب می‌شد. کل دانش‌آموزان اعزامی از استان هرمزگان 126نفر بوده‌اند که اتوبوس واژگون‌شده حامل دانش‌آموزان میناب و رودان بوده است. حادثه صبح روز جمعه با بازخوردهای فراوانی از سوی وزیر آموزش‌وپرورش، نمایندگان مجلس، دستیار رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان همراه بود. وزیر آموزش‌وپرورش در پی درگذشت تعدادی از دانش‌آموزان هرمزگانی، پیام تسلیتی صادر کرد. سیدمحمد بطحایی گفت: «حادثه غمبار درگذشت تعدادی از فرزندان عزیزم، دانش‌آموزان هرمزگانی عضو سازمان دانش‌آموزی به همراه سرپرستان خدومشان، موجب اندوه و تالم فراوان اینجانب شد.» گفتنی است، وزیر آموزش‌وپرورش در راس هیاتی ویژه برای بررسی دقیق موضوع عازم محل حادثه شد. شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌‌جمهور در امور حقوق شهروندی هم در توئیتر خود نوشت: «عرض تاسف و تسلیت به بازماندگان حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگان و آرزوی شفای عاجل برای مصدومان. باشد که دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.» همچنین سیدمصطفی ذوالقدر، نماینده مردم شرق استان هرمزگان در مجلس و سیده فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس فراکسیون زنان مجلس، در پیامی درگذشت جمعی از دانش‌آموزان دختر هرمزگانی در سانحه واژگونی اتوبوس را تسلیت گفتند. در ضمن محمدعلی نجفی، شهردار تهران، در پیامی در کانال تلگرامش، واژگون شدن اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی که منجر به جان باختن و مصدوم شدن تنی چند از دانش‌آموزان و مربیان‌ آنها شد را تسلیت گفت. اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور، هم در پیامی ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده‌های آنان، از مسئولان مربوطه خواست تا ضمن بررسی علت بروز این حادثه ناگوار به وضعیت آسیب‌دیدگان و مصدومان سریعا رسیدگی شود. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، هم در پیامی ضمن تسلیت این ضایعه و با انتقاد از غفلت‌های صورت‌گرفته در ارتباط با ساماندهی اردوهای دانش‌آموزی تاکید کرد: «مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش علت بروز این حادثه غم‌انگیز را به اطلاع افکار عمومی برسانند و از بروز حوادث مشابه جلوگیری کنند و با مسببان این حادثه هم در هر پست و مقامی برخورد قانونی صورت گیرد.»
احتمال خواب‌آلودگی راننده و بروز حادثه


در پی وقوع حادثه تصادف اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در شهرستان داراب، رئیس‌‌کل دادگستری استان فارس، دستور تشکیل پرونده و رسیدگی سریع و انجام اقدامات قانونی در این زمینه را صادر کرد. در این زمینه رئیس پلیس راه کشور علت احتمالی حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان فرزانه در داراب را تشریح کرد. حمیدی گفت: «بررسی‌های اولیه نشان داد که سرعت اتوبوس کاملا مجاز بوده و بیش از سرعت مجاز منطقه تردد نکرده است و از آنجا که راننده یک و نیم ساعت قبل پشت فرمان قرار گرفته بود، برهمین اساس قاعدتا باید با آمادگی کامل رانندگی می‌کرد.» او با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که راننده در صحنه ورود به حادثه و در آن لحظه بنا به دلایلی که هنوز برای ما مشخص نیست توجه کافی به جلو نداشته است، افزود: «بررسی اولیه نشان می‌دهد ممکن است راننده خواب بوده باشد.» رئیس پلیس راه افزود: «اتوبوس با قرنیز پل برخورده کرده و از جاده خارج می‌شود، در حالی که جاده کفی است و قاعدتا نباید این‌چنین حادثه‌ای رخ می‌داد، اما بررسی‌ها نشان داد که کشیدگی خودرو در حاشیه راه که به بغل خوابیده بوده منجر به افزایش فوت و مجروحان سرنشینان شده است.» در ضمن نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، علت اولیه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان را خستگی و خواب‌آلودگی راننده اعلام کرد.
حرکت شبانه اتوبوس دانش‌آموزان ممنوع نیست
برای اردوها حرکت در شب در یک دوره‌ای تخلف بود، اما در آیین‌نامه جدید که حدود پنج سالی است اجرا می‌شود، حرکت در شب هم بلامانع اعلام شده است، اما با رعایت ضوابطی همچون تعداد رانندگان و مسائل فنی اتوبوس. هرچند علی القاضی، رئیس‌کل دادگستری فارس، با اشاره به اینکه صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسئولان اقدام اشتباهی بوده است، گفت: «پس از کارشناسی میزان تقصیر مقصران حادثه به صورت دقیق انجام و اطلاع‌رسانی می‌شود.» در این زمینه مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، در پاسخ به برخی انتقادات ازجمله نبودن آیین‌نامه‌ای محکم و متقن برای اردوهای دانش‌آموزی گفت:‌ «آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی از قدمتی بالا برخوردار است و در این سال‌ها نیز بارها مورد بازنگری قرار گرفته است. آیین‌نامه فعلی، آیین‌نامه پخته‌ای است که بسیاری از موارد اعم از مسائل بهداشتی، ایمنی، امنیتی و حوادث غیرمنتظره در آن دیده شده است.» در این زمینه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «چرا اتوبوس حامل دانش‌آموزان باید شب حرکت کند و خواب‌‌آلودگی راننده باعث وقوع این حادثه شود.» جبار کوچکی‌نژاد ادامه داد: «سازمان دانش‌آموزی می‌تواند اردوها را در استان محل سکونت دانش‌آموزان برگزار کند. هم‌اکنون 16هزار دانش‌آموز از استان‌های مختلف برای اردوهای سازمان دانش‌آموزی جابه‌جا می‌شوند که نیازی به این جابه‌جایی‌ها نیست.»