جهش مناطق‌آزاد با مرتضي‌بانك

آرمان: دیروز با حکمی از سوی رئیس جمهور، مرتضی بانک به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ویژه اقتصادی دولت دوازدهم منصوب شد. مرتضی بانک، که در دولت یازدهم سمت معاون کل نهاد ریاست جمهوری را بر عهده داشت به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت دوازدهم منصوب شد. پیش از او و در دولت یازدهم اکبر ترکان در این جایگاه حضور داشت. البته در سال 92 هم زمزمه حضور بانک دراین جایگاه شنیده شد چنان که فارس در30 مرداد 92 نوشت: «مرتضی بانک یکی از گزینه‌های قطعی برای دبیری شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. مرتضی بانک معاون پژوهشکده و معاون دفتر و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و مشاور حسن روحانی است و استاندار سابق کرمان و معاون اداری مالی وزارت امور خارجه بوده است.»
مرتضی بانک کیست؟
مرتضی بانک، زاده ۱۳۳۴ در اصفهان، سیاستمدار و کارشناس امور بازرگانی، گردشگری و صنعت است. وی همچنین معاون پژوهشکده و معاون دفتر و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور حسن روحانی است. وی در دوره اکبر هاشمی رفسنجانی، استاندار کرمان و معاون اداری مالی وزارت امور خارجه در دوره اصلاحات بوده است و در سال ۱۳۹2 نیز به عنوان معاون کل نهاد ریاست جمهوری انتخاب شد. اکبر ترکان نیز سیاستمدار ایرانی و مشاور عالی رئیس‌جمهور است که به عنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در دولت یازدهم مشغول به فعالیت بود. ترکان علاوه بر این سابقه فعالیت به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز وزیر راه و ترابری را نیز در کارنامه دارد.
بانک؛ وفادار به روحانی


پیش از این گمانه‌هایی در مورد انتخاب بانک برای پست‌هایی از قبیل وزارت کار و امور اجتماعی، رئیس دفتری رئیس‌جمهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور اداری و استخدامی نیز مطرح شده بود که از سوی دفتر وی تکذیب شده بود. او از اعضای موثر حلقه نخست یاران روحانی قبل از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور بوده و بارها وفاداری خود را به آرمان‌های دولت و روش و منش اعتدال نشان داده است. بانک در انتخابات 96 نیز قائم مقام محمد شریعتمداری رئیس ستاد انتخاباتی روحانی بود. او پس از برخی توهین‌ها و انتقادات غیرمنصفانه به رئیس جمهور گفته بود: دولت در موارد بسیاری از جانب برخی منتقدان با نقد مواجه است که برخی از این انتقادات مناسب، دقیق و حساب شده اما بخش زیادی از آن نیز جوسازی و فضا سازی است. متاسفانه باید اذعان کنیم که جسارت برخی از افراد در اتهامات به نحوه زیادی به شخص دوم مملکت در حال انجام است و انتظار جدی این است که دستگاه قضائی وارد این مبحث شود. بانک همچنین در زمره افراد نزدیک و پیرو خط آیت‌ا... هاشمی در سیاست ایران به حساب می‌آید و کارنامه سیاسی وی گویای این مساله است. وی پیش از این با تاکید بر مشی اعتدالی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد ایشان گفته بود: آیت‌ا... هاشمی به گروه و جناح خاصی تعلق نداشت بلکه جایگاه وی فراتر از جریانات سیاسی بود و همواره تلاش می‌کرد فراتر از گروه‌ها حرکت کند. راه او به عنوان پدر معنوی کشور و جوانان همچنان ادامه خواهد داشت. صبر و استقامت آیت‌ا... هاشمی هم در قول و هم در فعل همواره بی‌بدیل بود و از ایشان یک سیاستمدار موثر و بی‌مانند برای کشور ساخت. سیاستمدار و مردی که شاید تاریخ جمهوری اسلامی کمتر کسی چون او را به‌خود ببیند. نسل ما نسل جوانی است که امروز بخشی از خاطرات سیاسی - اجتماعی‌شان با آیت‌ا... هاشمی گره خورده است. لذا سعی خواهیم کرد میراثدار خوبی برای راه و روش اعتدالی ایشان باشیم و بدین منظور با برگزاری مراسم بزرگداشت ایشان از عموم ملت شریف می‌خواهیم مارا در این مسیر همراهی کنند.