محکومیت ۴عامل نفوذی و مرتبط با دولت آمریکا

دادستان تهران رویکرد تخاصمی آمریکا علیه جمهوری‌اسلامی‌ایران در خارج و از طریق عوامل داخلی را در چندمحور ارزیابی نمود و نخستین محور را «سیاست تداوم فشار بر جمهوری‌اسلامی‌ایران» عنوان کرد و اظهار داشت: ادامه تحریم‌ها توسط دولت ترامپ به‌رغم توافق برجام نشانگر اعمال این سیاست ازسوی آمریکا است و اینکه قصد دارند با این فشارها به‌نحوی جریان امور را به سود خود پیش ببرند. محور دیگری که عباس جعفری دولت‌آبادی برای رویکرد تخاصمی آمریکا مطرح کرد، افزایش تحریک‌ها علیه ایران است که در قالب برنامه‌های اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در حال اجراست. وی در توضیح اظهار داشت: ادعای شکل‌گیری هلال شیعی در منطقه و مغایرت آن با منافع اعراب و مسلمانان اهل سنت، در راستای اعمال این تحریک‌ها علیه جمهوری‌اسلامی است. دادستان تهران محور دیگر را بزرگنمایی ادعاهای مرتبط با امور داخلی ایران دانست و از جمله اقدامات آمریکا حول این محور را طرح بحث‌های حقوق بشری خواند و افزود: هرچندوقت، گزارشی علیه ایران ارائه می‌شود و ازجمله گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر است که منبع اصلی آن ادعاهای منافقین و اخبار شبکه‌های وابسته به آنان است. وی به فرد محکومی اشاره کرد که در سال1394 در زندان به‌سر می‌برده و درحال‌حاضر مدعی است عمل جراحی که پس از دوسال انجام داده، به‌نحوی با دوران حبس وی مرتبط بوده است و در ادامه افزود: «متاسفانه عده‌ای از سیاسیون و رسانه‌ها بدون توجه به این موضوع، مطالب و سخنان غیرصحیحی اظهار ‌کرده‌اند که برخی مطالب ابرازشده قابلیت تعقیب قضائی دارد.» دادستان تهران به ادعاهای اخیر یک محکوم زندانی دیگر اشاره و اظهار داشت: محکوم‌علیه به‌طور مستمر در حال انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است و حتی خود به کذب، خروج خبر به‌کمارفتنش را به خارج از زندان طراحی کرده است؛ مبنی بر اینکه بیهوش است و... و عده‌ای هم در داخل و خارج در حال بازانتشار این اخبار کذب هستند و همان‌گونه که قبلا تاکید شد، نامبرده دارای چند فقره محکومیت است، ازجمله در یک پرونده به شش‌سال حبس محکوم شده که در دوران تحمل کیفر به‌سر می‌برد و اینکه عده‌ای بدون اطلاع از پرونده‌های کیفری زندانی مدعی شده‌اند که ایام محکومیت نامبرده سپری شده است، صحیح نمی‌باشد. این محکوم در زندان در مکان مناسب نگهداری می‌شود و از تلویزیون، یخچال و سرویس بهداشتی مستقل و همراه با امکانات لازم پزشکی بهره‌مند است و همچنین ظرف روز یکشنبه (12/6/1396) توسط پزشکان زندان و پزشکی قانونی مجددا معاینه شده است، به‌علاوه روز گذشته (11/6/96) دادیار ناظر بر زندان دادسرا نیز با وی ملاقات کرده است. دادستان تهران درخصوص محکوم اخیرالذکر افزود: نامبرده از طریق بستگان خود در سایت‌های معاند به مسئولان قضائی توهین کرده و اخبار خلاف واقع منتشر می‌کنند و دخترش طی نامه‌ای مراتب عذرخواهی او را اعلام کرده که هدف از این اقدام، مظلوم‌نمایی و زمینه‌سازی برای هجمه‌های دیگری علیه قوه‌قضائیه است و این سوال جای طرح دارد که اگر زندانی توهین کرده، چرا دیگری عذرخواهی می‌کند.
جرایم امنیتی
دادستان تهران در مورد محکومیت رضا شهابی اظهار داشت: نامبرده به اتهام جرایم امنیتی کشور محکوم گردیده است. وی هدف اصلی آمریکا در به‌کارگیری سیاست‌های تخریبی علیه نظام اسلامی را تسلیم و کوتاه‌آمدن جمهوری‌اسلامی در مبارزه با آمریکا دانست. جعفری دولت‌آبادی به‌منظور تبیین نقش دادسرای تهران در خنثی‌نمودن توطئه‌های آمریکا، به چهار پرونده مطرح در دادسرای شهیدمقدس با موضوع ارتباط با دولت متخاصم آمریکا اشاره نمود که ازجمله پرونده موضوع محکومیت یک تبعه آمریکا است و در توضیح این پرونده اظهار داشت: نامبرده برای تحصیلات تکمیلی به ایران آمده بود و اطلاعات طبقه‌بندی شده زیادی را جمع‌آوری کرده است. وی به اتهام همکاری با دول خارجی به ده سال حبس محکوم گردیده و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است. دادستان تهران به وضعیت پرونده سه محکوم دیگر شامل یک متهم تبعه لبنانی (نزار زکا) و دو تبعه ایرانی (پدر و پسر) اشاره کرد و اظهار داشت: تبعه لبنانی به‌اتهام همکاری با دولت آمریکا به ده‌سال حبس محکوم شده است. همچنین دو محکوم ایرانی به‌اتهام همکاری با دول خارجی متخاصم، هریک به ده‌سال محکوم گردیده‌اند و احکام صادره در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.  دادستان تهران این چهار پرونده را به‌عنوان نمونه‌هایی از پرونده‌های مطروحه در دادسرای شهیدمقدس اعلام نمود و اظهار داشت: موضوع این پرونده‌ها و امثال آن، مصادیق ارتباط با شبکه‌های نفوذ در خارج از کشور و یا مدافعان نفوذ آمریکا در داخل کشور است.
کاهش سود سپرده‌ها


موضوع دیگری که دولت‌آبادی به آن پرداخت، تصمیم بانک مرکزی دائر بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها بود. وی ضمن حمایت از این تصمیم، به مردم هشدار داد که از سپرده‌گذاری در موسسات و شرکت‌هایی که مدعی اعطای سودهای کلان هستند، خودداری کنند و اظهار داشت: اخیرا برخی شرکت‌ها به سپرده‌گذاران سود بالا می‌دهند و لذا به مردمی که به‌ امید دریافت سود بالاتر وجوه خود را به این‌گونه شرکت‌ها می‌دهند، هشدار داده می‌شود که از سپردن وجوه خود به این‌گونه مراکز خودداری نمایند. وی اظهار داشت: در پرونده‌ای که اخیرا در دادسرای پولی-بانکی مفتوح شده، شرکتی با ادعای ساخت شهرک، هتل، تورهای تفریحی و نظایر آن، تعهد به پرداخت سه تا پانزده‌درصد سود ماهانه به وجوه سپرده‌گذاران را داده است و درحال‌حاضر سه‌نفر مدیران این شرکت تحت تعقیب قضائی قرار گرفته‌اند.
بازداشت مدیرعامل سابق
وی با اشاره به پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره‌فرهنگیان، نصب برخی مدیران نالایق را عامل اصلی فساد دانست و اظهار داشت: اخیرا مدیرسابق بانک سرمایه بازداشت شده است. جعفری دولت‌آبادی از بانک مرکزی و دستگاه‌های دولتی خواست به‌منظور پیشگیری از وقوع چنین جرایمی، در نصب مدیران بانک‌ها دقت نمایند.