بازار طلا سكه شد

آرمان-نوشین ایزدپناه: تحت تاثیر کاهش نرخ سود بانکی و همچنان تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، بازار‌های مختلف کشور دچار نوساناتی شده است که بیش از هر چیز این نوسانات را در بازار طلا و سکه می‌بینیم. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا نیز افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی را تحت تاثیر آمار ناامید‌کننده اشتغال در آمریکا دانسته، اما آنچه مهم است اینکه اقتصاد ایران امروز بیشتر تحت تاثیر جو روانی شرایط تازه است تا واقعیت رخ داده در بازارهای جهانی. طلا، سکه و دلار سال‌ها مامن خوبی برای سرمایه‌های سرگردان بودند، اما وضعیت در سال‌های 1390 تا 1392 بحرانی شد. کار بدان جا کشید که دلار روی چهار‌هزار تومان را نیز دید و ریال بود که در حاشیه خیابان با دلارها معاوضه می‌شد. دولت یازدهم اما ورق را برگرداند. تلاش کرد با اتخاذ سیاست‌های ضدتورمی، ثبات را به بازار برگردانده و تقاضا در این حوزه را واقعی کند. داستان غم‌انگیز دلار و طلا و سکه و صف‌های طولانی برای خرید آن به یادگار در تاریخ ماند تا امروز که بار دیگر نگاه‌ها از شعب متعدد بانکی به میدان فردوسی و سبزه میدان چرخید و سبب شد قیمت طلا در 10 روز بیش از 10‌هزار تومان برای هر گرم و بهای سکه در یک روز حدود 20‌هزار تومان در هر قطعه افزایش یابد.
سکه به بالاترین قیمت رسید
قیمت‌ها در بازار طلا از حدود دو هفته گذشته تاکنون همچنان روند افزایشی خود را ادامه می‌هد، به‌گونه‌ای که هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار دیروز با قیمت بیش از ۱۲۶‌هزار تومان فروخته شد. بازار طلا از اواخر مرداد با شیب افزایشی قیمت‌ها همراه شده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار در آخرین روز مرداد حدود ۱۱۸‌هزار تومان قیمت داشت و در روزهای ابتدایی شهریور به حدود ۱۲۱‌هزار تومان رسید. در روزهای بعدی این شیب صعودی ادامه یافت و در نهم شهریور با قیمت بیش از ۱۲۳‌هزار تومان فروخته شد. رکورد شکنی طلا در روزهای بعد نیز ادامه یافت و روز شنبه هفته جاری گرمی بیش از ۱۲۵‌هزار تومان داد و ستد شد و روز یکشنبه هم بیش از ۱۲۶‌هزار تومان قیمت داشت. همین وضعیت در بازار سکه هم حاکم بوده است. دیروز سکه تمام با افزایش ۳۳‌هزار تومانی قیمت نسبت به ظهر روز شنبه، یک‌میلیون و ۲۶۰‌هزار تومان فروخته شد. نیم سکه با افزایش حدود ۱۴‌هزار تومانی ۶۶۳‌هزار تومان، ربع سکه با پنج‌هزار و 900 تومان افزایش ۳۸۵‌هزار تومان و سکه گرمی با یک هزارو 500 تومان کاهش قیمت ۲۵۲‌هزار تومان داد و ستد شد.این میزان افزایش در سال جاری رکوردی جدید برای سکه به حساب می‌آید.
کاهش نرخ سود بانکی، نرخ طلا را افزایشی کرد


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا در پایان مبادلات هفته گذشته با رشد 5/2‌درصدی روبه‌رو شده است. بر اساس آنچه وزارت کار آمریکا درباره نرخ اشتغال اعلام کرده است، اقتصاد این کشور طی ماه‌های گذشته ۱۵۶‌هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که این رقم بسیار پایین‌تر از انتظارات اولیه بوده است. سید‌حجت شفائی ادامه داد: بر همین اساس قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه به یک هزارو 325 دلار رسید و روز شنبه برای لحظاتی پس از انتشار آمارهای اشتغال آمریکا به بیش از یک هزارو 334 دلار رسیده است که این بالاترین رقم از ماه نوامبر گذشته برای طلا بوده است. او همچنین درباره وضعیت بازار داخلی توضیح داد: در داخل نیز با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و انتقال بخشی از نقدینگی به بازار طلا و ارز و همچنین افزایش نرخ جهانی طلا با توجه به تنش‌های کره‌شمالی و آزمایش موشکی این کشور و همچنین ارائه آمارهای شاخص اشتغال‌زایی در آمریکا که پایین‌تر از حد انتظار بوده همگی باعث شده که نرخ طلا در داخل هم با روند افزایشی روبه‌رو شود. شفائی همچنین درباره پیش‌بینی قیمت طلا طی روزهای آینده گفت: احتمالا این هجومی که نقدینگی از بانک به سمت بازار طلا و ارز دارد تا مدتی ادامه خواهد داشت، اما به مرور این روند کاهشی می‌شود. طبیعی است وقتی ارزش نرخ سود بانکی پایین می‌آید مردم به سمت دلار، طلا و سکه می‌آیند.
تقاضای فصلی، از عوامل افزایش قیمت طلا
نایب‌رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تایید افزایش حجم تقاضا در بازار طلای کشور گفت که بخشی از این تقاضا به دلیل کاهش نرخ سودهای بانکی و تمایل مردم به تبدیل اندوخته‌های خود به این فلز گران‌بها صورت گرفته است. آیت محمدولی اظهار داشت: با توجه به رکود نسبی حاکم بر صنف طلا، فعالان این عرصه امیدوارند با هدایت بخشی از نقدینگی جامعه از بانک‌ها، شاهد بازگشت رونق به کارگاه‌های تولیدی مصنوعات طلا باشند. آیت محمدولی گفت: در کنار عوامل داخلی، نمی‌توان از اثرپذیری قیمت‌ها از تحولات بازارهای جهانی هم غافل ماند، زیرا بحث افزایش بدهی‌های دولت آمریکا و نرخ بیکاری در این کشور نیز بر قیمت اونس طلا اثر گذاشته است. او همچنین یادآور شد: افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و ثبت رقم 38‌هزار و 830 ریالی نیز بر قیمت تمام شده طلا و سکه اثر گذاشته است. محمدولی تقاضای فصلی برای خرید طلا و سکه به دلیل تقارن با اعیاد اسلامی را از دیگر عوامل روانی موثر بر بازار طلا ذکر کرد. این فعال صنعت طلا و جواهر با یادآوری اینکه این صنعت چند سالی است که به دلیل مالیات 9‌درصدی ارزش افزوده دچار رکود شده و برخی کارگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز به همین دلیل تعطیل شده‌اند، ابراز امیدواری کرد که با تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس و تعیین مالیات سه‌درصدی برای صنعت طلا و جواهر، این بخش از رکود خارج شود.