تحلیل غلط روزنامه دلواپس از ترجمه غلط

آفتاب یزد- گروه سیاسی: قلم فرسایی جدید روزنامه کیهان اینبار با یک شانتاژ جدید رسانه‌ای و استناد به خبری سراسر کذب است. یادداشتی با عنوان «بازی خطرناک "برجام2"»....
تمام استناد این نوشته برای راه اندازی جو جدید علیه دولت و این است که بگوید ایران به رهبری ظریف و روحانی در فکر ورود به بازی خطرناکی به عنوان برجام 2 است.
صحبت‌ها‌ی نقل قول شده و ترجمه غلط آن نقل قول از «اگنس روماته» سخنگوی وزارت خارجه تنها استدلال این رسانه اصولگراست؛ نقل قولی که در آن به غلط اینگونه ترجمه شده که سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته: «امانوئل ماکرون احتمال رایزنی‌ها در آینده برای مذاکره بر سر "مکمل برجام" را داده که شامل سال‌های پس از 2025 و موشک‌های بالستیک ایران خواهد بود.»
در ترجمه این خبر آمده: «وزارت خارجه فرانسه گفته توافق مکملی را می‌توان با رایزنی درخصوص دوره پس از سال 2025، برای برجام درنظر گرفت.».


اکنون کیهانی‌ها‌ی داخلی (!) با استناد به این خبر کذب، واژه "مکمل برجام" را به دست گرفته و ازآن به عنوان برجام 2 یاد می‌کنند و جالب اینکه زمین و زمان را به هم می‌دوزند تا سخنان نگفته شده (!) رئیس جمهور فرانسه را چون پتکی برسردولت روحانی بکوبند و از آن به عنوان یک فاجعه یاد کنند.
آن طور که در بخش‌هایی از یادداشت این روزنامه آمده "رسانه‌های غربی در خصوص ضرورت «مکمل برجام» در حال القاء هستند، ادعا می‌کنند متحدان آمریکا بیم آن را دارند که خروج آمریکا از برجام باعث افزایش بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه شود و ایران باید طوری رفتار کند که آمریکا از برجام خارج نشود. "
جالب ترین قسمت جایی است که این رسانه به عدم واکنش ایران نیز عکس العمل نشان داده و گفته: "متاسفانه اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نیز هیچ واکنش قاطعی در خصوص مذاکره در‌باره «مکمل برجام» و بازرسی از مراکز نظامی براساس برجام نشان ندادند!"
اما پرسش اینجاست که چگونه وزرای خارجه باید در مقابل سخنی که وجود خارجی ندارد واکنش نشان دهند؟

ادعاهای کیهانی
این رسانه اما ادعاهایش را به همین جام ختم نکرده بلکه اساس گفته‌های جعلی رئیس جمهور فرانسه را ایرانی‌هایی می‌داند که از آمریکا و پاره شدن برجام هراس دارند و برای بقای برجام چنین پیشنهادی را مطرح کرده‌اند تا برجام به هر قیمتی هم که شده بر سر جایش بماند. آنقدر که در ادامه این متن آمده:
"پیشنهاد «مکمل درمانی برجام» را برای زنده نگه داشتن برجام داده‌اند و برخی خبرهای محرمانه و تحلیل‌ها حکایت از این دارد که پیشنهاد «مکمل درمانی برجام» توسط برخی لابی‌های ایرانی به طرف‌های غربی داده شده است که در این مورد باید منتظر شفافیت بیشتر و انتشار خبرهای موثق‌تر باشیم."
در ادامه نیز نوشته شده:"آقای رئیس‌جمهور و وزیرخارجه برنددار ایشان اولا باید به‌طور صریح و شفاف بفرمایند مواضع‌شان در‌باره «مکمل برجام» و اتهام آمریکا مبنی بر نقض برجام از سوی ایران چیست؟ ثانیا باید بپذیرند آن‌گونه که‌ گری‌سیمور آمریکایی در استانبول ترکیه به دکتر‌ها‌دیان گفته، در برجام بازی خوردند. ثالثا باید به ملت قول دهند وارد بازی خطرناک «مکمل برجام» یا «برجام 2» نشوند."
همانطور که مشاهده می‌شود سراسر استدلال‌ها‌ و هشدارها برای خطرناک دانستن برجام 2 در حالی صورت می‌گیرد که اساسا چیزی
به نام برجام 2 وجود خارجی ندارد (!) و در هیچ جای صحبت‌های ماکرون رئیس جمهور فرانسه از واژه‌ای به نام تکمیل برجام یا برجام2 سخن گفته نشده بود، بلکه برعکس او به حفظ همین برجام تاکید دارد.
از همین رو نوشتن بر اساس ترجمه‌ ناقص و غیردقیق از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه و سخنگوی وزارت خارجه بالطبع اشتباه و گمراه‌کننده است.
این راهم باید گفت که رئیس‌جمهور فرانسه دراظهارات خود هیچ «پیشنهادی» مطرح نکرد و هرگز از «اضافه‌کردن مفاد جدید» به برجام سخنی به میان نیاورد.
فراموش نکنیم موضوع مذاکره دوباره برجام حتی اگر به آینده‌ای دور مثلا سال 2025 محول شود سالی است که در آن نه از ترامپ و تهدیدهایش خبری هست و نه از موضع‌گیری‌های تند امروز آمریکا علیه
برجام، نشان.

استدلال‌ها‌ی غلط
دروغ بودن موضوع طرح مکمل برجام از سوی ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را باید در کنار گزارش یوکیا آمانو درباره اجرای برجام در ایران گذاشت. گزارشی که باردیگر پایبندی کشورمان به برجام را تایید کرده است، آن هم پس از تلاش‌های آمریکای عصر ترامپ برای چوب لای چرخ گذاشتن آمانو (در دیدار اخیری که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل با او داشت).
جالب اینکه کیهان سعی دارد که موضوع جعلی مکمل برجام را به گردن ایرانیانی بیندازد که از ترامپ ترسیده‌اند (!)
این در حالی است که دونالد ترامپ نه تنها گزافه گویی‌هایش درباره پاره کردن برجام را به کلی از ذهن پاک کرده بلکه حتی تیم کارشناسی مورد تایید او نیز دوبار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است نکته‌ای که باعث شده تا عملا ترامپ خلع سلاح شود، این موضوع را در کنار ایستادگی‌ها‌ی مکرر و مداوم فدریکا موگرینی درباره تندروی‌ها‌ی آمریکا بگذارید. موگرینی بارها به برجام به عنوان تنها و اولین و آخرین و بهترین راه حل اشاره کرده است و از قرار معلوم اصلا هم بنا ندارد که چیزی به عنوان برجام 2 به راه بیندازد.
از سویی وقتی تمامی کشورهای اروپا، به طرح آمریکایی بازدید یک نماینده از سوی آژانس بین‌المللی از سایت‌ها‌ی نظامی ایران، پشت می‌کنند و حتی یوکیو آمانو می‌گوید نیازی به بازدید از سایت‌های نظامی ایران نیست، چگونه است که این رسانه ادعا می‌کند کشورهای اروپایی به ایران القا می‌کنند باید طوری رفتار کند که آمریکا از برجام خارج نشود؟ در حالیکه خود کشورهای اروپایی و رئیس اتحادیه اروپا و رئیس آژانس بین‌المللی اتمی خود در برابر تندروی آمریکا ایستاده‌اند و زیربار حرف‌هایشان نرفته‌اند. آیا می‌توان چنین موضوعی را ترس از آمریکا برای جلوگیری از عدم مفاد برجام توصیف کرد؟
از همین روست که به نظر می‌آید استدلال کیهان اولا به دلیل استناد به یک نقل قول اشتباه از رئیس جمهور فرانسه و ثانیا به دلیل گزارش‌های متعدد از مقامات اروپایی و آژانس که به سود ایران و به ضرر آمریکاست هرگز نمی‌تواند دلیلی برای هراس مقامات ایرانی از عهدشکنی برجام و در نتیجه گرا دادن این مقامات داخلی به فرانسوی‌ها برای مطرح کردن برجام 2 باشد.‌ای کاش که رسانه‌های اصولگرا اندکی بیشتر مسیر انصاف را در نقدهایشان و البته سرکوفت بردولت و برجام بپیمایند.