سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه نه به سیطره تکصدایی

آرمان: سومین کنگره حزب اتحاد ملت در حالی با حضور چهره‌های اصلاح‌طلب برگزار شدکه چهره شورای مرکزی این حزب تا حدودی تغییر کرد و نقش جوانان در آن برجسته شد. در این مراسم، شخصیت‌های اصلاح‌طلبی همچون سعید حجاریان، عبدا... رمضان‌زاده، محسن میردامادی، سیدعبدالواحد موسوی لاری، بهزاد ‌نبوی، فیض‌ا... عرب‌سرخی، عبدا... نوری محسن هاشمی، ابراهیم امینی، حجت‌ نظری، محمدرضا خاتمی، علی ‌صوفی، مرتضی مبلغ، سیدفرید موسوی، شجاع‌پوریان، الهام فخاری، زهرا صدر‌اعظم نوری، فیاض زاهد، حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد، عماد بهاور، مصطفی تاجزاده، علی‌محمد‌ حاضری، حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، محمد توسلی، حبیب‌ا... پیمان، ابراهیم اصغرزاده، غلامرضا انصاری، محمدحسین مقیمی، جواد‌ امام و دیگر شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند.
توجه به ارتقای نقش‌ها
علی‌شکوری راد در مراسم افتاحیه این حزب به اعلام مواضع حزب اتحاد در مورد مسائل روز جامعه پرداخت و گفت: حزب در این رویکرد به جوانان، به زنان، به اقوام و نخبگان در ارتقای نقش‌ها و فعالیت‌های تشکیلاتی توجه ویژه خواهد داشت. همه باید از توانمندی احزاب استقبال کنند، چون توانمندی حزب، توانمندی جامعه و نظام سیاسی است. چنانچه دولت وحاکمیت درست بنگرند، خواهند دید که احزاب کمک‌کار آنها هستند، چرا که سازمان‌های سیاسی بدون آنکه بهره‌ای از دولت ببرند، وقت و کنش خود را صرف آن می‌کنند که عیوب حکمروایی را بیابند و به آنان بازتاب دهند. انجام چنین کارهایی توسط دستگاه‌های رسمی و نهادهای ناظر معمولا با انگیزه کمتر، هزینه زیادتر و نتایج ناچیزتر به عمل می‌آید.
التزام به خرد جمعی


دبیرکل حزب اتحاد گفت: حزب در دو سال گذشته توانست در کنار توسعه تشکیلاتی در مرکز و استان‌های کشور، به نقش موثر در جبهه اصلاحات دست یابد و علاوه بر آن در روند انتخابات سال‌های۹۴ و ۹۶ فعالانه مشارکت کند. کارنامه حزب در این عرصه به‌لطف خداوند و فعالیت گسترده همه اعضا و هواداران مثبت و در خور توجه است. حزب در طول این مدت توانسته است، با نهایت همگرایی و حسن همکاری در همه شوراها و نهادهای اصلاح‌طلبانه حضور داشته باشد و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی خود را به خرد جمعی و کنش‌های مشارکتی ملتزم بداند. حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۹۶ نیز در فرایند انتخابات همکاری کاملی با شورای عالی سیاستگذاری دوم داشت و این بار در جریان تبلیغات انتخابات، ستادهای مستقل خود را نیز تشکیل داد و عملا بخش بزرگی از تبلیغات انتخابات را برعهده گرفت.
ظرفیت انتخابات
 دکتر شکوری‌راد تصریح کرد: شرایط و زمینه‌های عمومی سیاست‌ورزی را اکنون همه به‌خوبی می‌دانیم. می‌دانیم که دفاع از اصل انتخابات و بالابردن سطح سلامت آن و ارتقای اعتماد و مشارکت شهروندان از لوازم پیشبرد دموکراسی در کشور است. انتخابات اگر چه هدف نیست، اما ظرفی مناسب برای تقویت اندیشه‌ها، سازوکار‌ها و رفتارهای دموکراتیک است. این رویکرد اگر چه گام‌به‌گام و تدریجی است، اما نتایج و آثار راهگشایانه‌ای دارد. اکنون جامعه ما پس از عبور از بحران سال ۸۸ توانسته است گام‌های اول و دوم و سوم مردمسالارانه و اصلاح‌طلبانه را که مهم‌ترین دستاورد‌‌ آنها تثبیت نقش و جایگاه اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی و طرح مطالبات اصلاح‌طلبانه است، بردارد. نتیجه این تحول گشایش در سیاست خارجی، افزایش نسبی آزادی‌ها و فعالیت‌های قانونی، کاهش دامنه فضای امنیتی و سیاسی‌تر‌شدن فضای جامعه در دولت یازدهم است که نماد بارز آن گسترش فعالیت احزاب و نهادهای مدنی و مطبوعات، بازتر‌شدن فضای مجازی و ترسیم افق جدیدی پس از انتخابات اردیبهشت ۹۶ است و همه این دستاورد‌ها را باید محصول افزایش حساسیت‌ها و مشارکت سیاسی عموم مردم دانست.
انتخابات؛ حق‌الناس
 دبیرکل حزب اتحاد ملت ادامه داد: تاکید مکرر و اصرار مقام معظم رهبری بر ضرورت افزایش مشارکت موثر مردم و فتوا و ابرام ایشان بر حق‌الناس دانستن رأی مردم در انتخابات، اکنون این موضوع را به امری راهبردی در سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران بدل کرده است و ما خرسندیم که در گشایش و ارتفاع این افق خود را صمیمی‌ترین و صادق‌ترین پیرو ایشان می‌دانیم. در جهان پر از خصومت و بی‌‌‌عدالتی امروز ما نمی‌توانیم منکر ضرورت برخورداری از سخت‌افزار‌های بازدارنده باشیم، اما به‌خوبی می‌دانیم که جهان امروز به همان اندازه و بلکه بیش از آن مقدار که عرصه نزاع سخت‌افزاری باشد، عرصه رقابت‌های نرم‌افزارانه است. بدون تردید بارزترین این رقابت‌ها اصل و میزان و عیار تاثیر مشارکت مردم بر سرنوشت و اداره کشور بر مبنای شاخص‌های پایدار و معنادار دموکراسی است. اهداف اصلاح‌طلبانه ما ملی است و روش‌های‌ ما نیز در رسیدن به آن‌ اهداف اصلاح‌طلبانه و مسالمت‌جویانه است. وی افزود: حزب اتحاد به سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه می‌اندیشد، نه به سیطره تکصدایی، و به حذف رقیب کمر نمی‌بندد.
انتخاب على شكورى‌راد
در پایان سومین كنگره سراسرى حزب اتحاد ملت ایران اسلامى، اعضاى منتخب شوراى مركزى حزب، دو گزینه پیشنهادى این شورا براى دبیركلى حزب را به صحن كنگره معرفى كردند كه پس از برگزارى انتخابات، دكتر على شكورى‌راد با رأى اكثریت مطلق اعضاى كنگره براى یك دوره دو‌ساله دیگر به‌عنوان دبیركل حزب اتحاد ملت ایران اسلامى انتخاب شد.