بحران ميانمار بين المللي شد

آرمان- محمد ایمانی: پس از سال‌ها، دوباره مسلمانان قربانی تمامیت‌خواهی شده‌اند. اکثر مسلمان این کشور متعلق به قوم روهینگیا هستند و در استان راخین زندگی می‌کنند و طی ماه‌های گذشته مورد ظلمی دهشتناک قرار گرفته‌اند. تعداد زیادی از این افراد آواره شدند، مساجد و خانه‌های متعلق به آنها، در شعله‌های آتش سوزانده شد و چندین هزار نفر از مردم مظلوم این ناحیه، با شیوه‌های غیرانسانی، کشته شدند. درحالی که اکنون تعداد آوارگان میانماری که به بنگلادش پناهنده شده‌اند از سیصد هزار نفر عبور کرده است و چند ده هزار نفر از این افراد بدون هیچ راه ‌گریزی در بدترین وضع به‌سر می‌برند و مین‌های ضد نفر بر سر راه این افراد جانشان را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی، آنگ سان سوچی، وزیر خارجه میانمار که به شدت مورد حمایت دولت‌های غربی است، روایتی وارونه از بحران ارائه می‌کند. نهادهای بین‌المللی، کاری جز ابراز تأسف انجام نمی‌دهند، دولت‌های غربی با سکوت خود عملا در نقش مؤید این جنایات ظاهر شده‌اند و کشورهای اسلامی نیز گویی برادران دینی خود را فراموش کرده‌اند. در این میان، ایرانی‌ها، به پیگیری اوضاع مردم مظلوم میانمار پرداختند و در مسیر بهبود اوضاع آنان اهتمام ویژه‌ای از خود نشان دادند.
رایزنی‌های ظریف
ایران از مدت‌ها قبل، وضعیت مسلمانان میانمار را زیر نظر داشت و در گام نخست دکترظریف، وزیر امورخارجه ایران، در دی95 نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت و درخواست کرد که به صورت جدی به اوضاع این افراد رسیدگی شود. از هفته گذشته بار دیگر تحرکات دیپلماتیک ایران وسیع‌تر شد و وزیر امور خارجه جمهوري اسلامی ایران در تماس‌هاي تلفنی جداگانه با وزیران امور خارجه ترکیه، مالزي و اندونزي ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت اندوهبار مسلمانان میانمار، خواستار توجه بیشتر و اقدامات عملی کشورهاي اسلامی براي پایان دادن به خشونت‌هاي ناروا و غیرانسانی علیه آنان شد. ظریف بار دیگر ضمن نگارش نامه مجدد به دبیرکل سازمان ملل، مشکلات میانمار را برشمرد و خواستار مداخله جدی، قاطع و سریع دبیر کل سازمان ملل شد. دغدغه میانمار تبدیل به یکی از اصلی‌ترین مسائل دیپلماتیک ایران شده و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه و غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در اظهاراتی ضمن بیان فعالیت‌های وزارت خارجه، این اقدامات را محکوم کردند. سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد که هلال احمر محموله‌هایی برای کمک به مردم میانمار ارسال کرده که دولت میانمار، مانع کمک‌رسانی شده است. او همچنین تصریح کرد که وزارت خارجه تلاش خود را برای رایزنی با مسئولان میانماری انجام داد که با مخالفت دولتمردان میانمار مواجه شد. نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز، در جلسه مجمع عمومی به این موضوع اشاره و آن را محکوم کرد. او ضمن اینکه خواستار پایان یافتن خشونت‌ها شد، از دیگر کشورهای جهان برای این موضوع کمک خواست. به نظر می‌رسد تحرکات دیپلماتیک ایران ادامه داشته باشد و نمایندگان جمهوری اسلامی در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل، درباره این موضوعات به بحث و تبادل نظر با سایر کشورهای جهان، بپردازند. حسام‌الدین آشنا رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، سفر رئیس‌جمهور به قزاقستان را در جهت اتحاد امت برای کمک به مسلمانان میانمار توصیف کرد.
خشونت‌ها را متوقف کنید


معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوري در امور زنان و خانواده نیز در نامه‌اي خطاب به «فوم ژیله ملامبو نکوکا» معاون کل و مدیر اجرایی سازمان ملل متحد در امور زنان، خواستار اقدام فوري براي توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار شد. محمدرضا عارف در توئیتر خود خواستار اتحاد جهان اسلام بر سر این موضوع شد و علی مطهری و محسن رضایی نیز طی اظهارات جداگانه، ضمن محکوم کردن این وقایع خواستار ایجاد تشکیلاتی مشابه ناتو میان کشورهای اسلامی شدند. احمدی مازنی در طی یک نامه سرگشاده خطاب به دولت نوشت؛ «اکنون انتظار می‌رود در مورد ریشه حوادث میانمار به مردم آگاهی بدهید.به مردم بگویید در سال‌های گذشته مسلمانان روهینگیا در کجای سیاست خارجی ما قرار داشتند؟ اصولا ریشه و محل نزاع در میانمار چیست؟ و چرا به اینجا کشیده شد؟»
واکنش ایرانیان
حسین میرمحمدصادقی دبیرکل مجمع همبستگی حقوقدانان در نامه‌اي به «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه کیفري بین‌المللی لاهه خواست از وي تا با استفاده از نفوذ خود تلاش کند تا شوراي امنیت سازمان ملل متحد...
ادامه صفحه16