ماجرای هزینه‌های ‌میلیاردی در عراق

آرمان: حضور در کربلای معلی در ایام عزاداری برای امام حسین(ع) به‌ویژه اربعین، خواسته و آرزوی مسلمانان است و عشاق حسینی تلاش می‌کنند تا در این ایام به‌نحوی خود را به کربلا برسانند. شهرداری یکی از نهادهایی است که در سال‌های اخیر در نقش متولی ارائه امکانات به زائران ظاهر شده و هزینه بالایی صرف این امر می‌کند. گرچه همواره این سوال مطرح بوده که شهرداری چه مبلغی را برای ارائه سرویس به زائران در نظر می‌گیرد، اما مطرح‌کردن چنین سوالی گاه دشواری‌های خاص خود را داشته تا مبادا از طرح این سوال شائبه مخالفت با حضور در مراسم اربعین امام حسین استنباط شود. شورای شهر پنجم اما شایدها را کنار گذاشت و روز گذشته سوالاتی مطرح کرد.
15‌میلیارد تومان
روز گذشته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به شورای شهر آمد تا درباره برنامه‌های این نهاد برای اربعین توضیح دهد. مجتبی عبداللهی گفت: اعتبار مصوب ما برای این مراسم در سال گذشته 5‌میلیارد تومان بود و امسال به 10‌میلیارد تومان نیاز داریم. وی اظهار کرد: شهرداری تهران هیچ‌گونه ساخت‌و‌سازی در کشور عراق برای مراسم راهپیمایی اربعین در طول سال‌های گذشته نداشته است. وی تصریح کرد: شهرداری تهران در خصوص آماده‌سازی و بهسازی مدارس محل اسکان زائران در نجف و کربلا هزینه می‌کند و در زمینه ساخت‌و‌ساز فعالیتی ندارد. عبداللهی با اشاره به ابلاغ وزیر کشور در خصوص وظایف محوله به شهرداری تهران در خصوص مراسم راهپیمایی اربعین افزود: در شهرهای زیارتی و جاده نجف به کربلا به طول 80کیلومتر وظایفی از قبیل دفع زباله، جمع‌آوری ضایعات و نخالات، تامین آب مورد نیاز زائران، زیباسازی شهری و تهیه ایمنی به شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی محول شده است. وی گفت: سال گذشته 6‌هزار کارگر برای برگزاری مراسم اربعین به عراق اعزام کردیم که امسال قرار است 3‌هزار کارگر به این کشور اعزام شوند. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه به وجود یک‌هزار و 538 موکب (هیات) در طول مسیر راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در طول مسیر راهپیمایی تنها یک موکب دارد که نظارت و مدیریت این موکب نیز بر عهده بسیج شهرداری است. وی در مورد بحث اسکان زائران تصریح کرد که بخشی از اسکان زائران توسط شهرداری تهران انجام می‌شود. عبداللهی توضیح داد: شهرداری تهران همه‌ساله بیش از 15‌میلیارد تومان برای مراسم اربعین حسینی هزینه می‌کند و قبول دارم که بیش از اعتبار مصوب برای این ستاد است. وی خاطرنشان کرد: بیش از 75‌درصد از مجموع 5/2‌میلیون زائر ایرانی که به مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی می‌روند، تهرانی هستند و برهمین اساس خدمت‌رسانی به این افراد به شهرداری پایتخت محول شده است. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: بر اساس حکم وزیر کشور، برای شهرداری تهران مسئولیت‌هایی همچون نظافت شهرهای مرزی و شهرهای زیارتی عراق، نظافت جاده نجف به کربلا، هماهنگی در امر جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، نگهداری فضای سبز، تامین آب، تهیه سرویس بهداشتی و... آمده است که باید اعلام کنم نقش شهرداری تنها کمک در این زمینه بوده است. عبداللهی با بیان اینکه 1538موکب در طول مسیر وجود دارد که عمده آنها توسط خیران ایجاد می‌شود، اظهار داشت: ما در سال‌های قبل 6000 نفر نیرو به کربلا برده‌ایم، اما حالا این تعداد نیروها نصف شده و حتی این افراد هزینه‌هایشان با خودشان است. او با بیان اینکه ما ساخت‌و‌سازی در عراق نداشتیم، اما برخی مدارس را آماده اسکان کردیم و حتی ممکن است برخی مدارس را رنگ‌آمیزی کرده باشیم، ادامه داد: بخشی از اسکان در نجف و کربلا برعهده شهرداری تهران است، اما دقت کنید این هزینه‌ها، سرمایه‌ای است، چراکه ما در مرزها سرویس بهداشتی و حمام ساخته‌ایم و حالا به جهت آماده‌بودن زیرساخت‌ها هزینه‌ها سال به سال کمتر می‌شود. وی افزود: درست می‌گویید که بیش از اعتبار مصوب هزینه کرده‌ایم و خود من به اعضای شورای چهارم نامه نوشتم که 10‌میلیارد و 400‌میلیون تومان هزینه کرده‌ایم که به‌دلیل آماده‌کردن زیرساخت‌ها بوده است. عبداللهی یادآوری کرد: دقت داشته باشید که یک‌پنجم زائران کربلا ایرانی هستند و این اقدامات شهرداری برای پاسخگویی هرچه بهتر به زائران بوده است.
تذکر اعضای شورا


جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش پس از ارائه گزارش معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در خصوص فعالیت‌های ستاد اربعین، نسبت به بی‌انضباطی مالی و نحوه اقدامات این ستاد تذکر دادند. حجت نظری با بیان اینکه نگهداشت فضای سبز و زیباسازی ربطی به اربعین ندارد، گفت: این موضوع با خاستگاه ستاد همخوانی ندارد. وی افزود: در صفحه 26 گزارش هفته قبل به‌صراحت از بازسازی مدارس منتخب در نجف و کربلا نوشتید که با اظهارات فعلی تعارض دارد و می‌گویید ساخت‌و‌ساز و بازسازی مدرسه نداشتیم! ناهید خداکرمی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار کرد: مراسم اربعین حتی قبل از انقلاب هم مردمی بود، اما حالا با ورورد شهرداری موازنه اقدامات مردمی بهم خورده است. وی از این مساله که چرا شهرداری به مسائل مختلف وارد شده است، انتقاد کرد. حسن رسولی، یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، با تاکید بر اینکه نگرانی من در مورد قسم شورا درخصوص انضباط مالی است، گفت: شما می‌گویید برای این مراسم 15میلیارد هزینه شده، اما رقم مصوب شما 5‌میلیارد است؛ مابه‌التفاوت را از کجا آوردید؟ 
پتو و غذا لازم نیست
احمد مسجدجامعی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران، نیز در انتقاد به گزارش ارائه‌شده از سوی عبداللهی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، گفت: در کربلا کسی پتو و غذا نمی‌خواهد. وی تصریح کرد: شهرداری به ایجاد سرویس‌های بهداشتی بپردازد و برای زباله‌ها و دسترسی به آب سالم فکری کند. مسجدجامعی با اشاره به اینکه حس مهربانی نباید تحت‌الشعاع رفتارهای قراردادی و مکانیکی قرار گیرد، اظهار داشت: پول زیادی که هزینه می‌شود، حس مهربانی را از بین می‌برد؛ با این برنامه‌ها نمی‌توان نوآوری کرد.