حذف ۶۰۰ کد رشته دانشگاه آزاد

ماجرای اختلاف بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد سر دراز دارد و هربار به شکل‌‌های مختلف خودنمایی می‌کند. مخالفت وزارت علوم با پذیرش دانشجو در بیش از دو‌هزار کدرشته‌محل کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، تبعیض آموزشی میان دانشگاه آزاد با موسسات آموزش عالی غیردولتی، مطرح شدن رشته‌های بدون مجوز، عدم همخوانی تعداد اساتید و دانشجویان و... ازجمله مواردی است که تاکنون خبرساز شده و فضای آموزشی کشور را به چالش کشانده است. با وجود این، دود اختلافات وزارت علوم و دانشگاه آزاد تنها به چشم داوطلبان و دانشجویان رفته و با تغییرات نابهنگام فقط موجی از استرس را در میان آنها به راه می‌اندازد. این در حالی است که سرپرست وزارت علوم در آستانه سال تحصیلی از حذف ۶۰۰کدرشته از دانشگاه آزاد خبر داده است؛ مساله‌ای که بار دیگر دانشجویان و اساتید را به خود درگیر کرده است. گویا کشمکش‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد تمامی ندارد و اکنون با آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها به اوج خود رسیده است، گرچه تیر امسال دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از حل شدن اختلاف اخیر دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم درباره حذف برخی رشته‌ها گفت که قرار شد از یک طرف وزارت علوم به گونه‌ای حرکت و سیاستگذاری کند که دانشگاه آزاد آسیب نبیند و از طرف دیگر دانشگاه آزاد اسلامی نیز مساله کیفیت‌بخشی به رشته‌ها را جدی‌تر از گذشته دنبال کند، ولی مدت زیادی از این اظهارنظرات نمی‌گذرد که صفحه کاملا برگشت. به گفته علیرضا سلیمی، روند حذف کدرشته‌های دانشگاه آزاد فعلا متوقف شده و دانشگاه آزاد نیز باید طی حداکثر دو سال آینده برنامه کیفیت‌بخشی به رشته‌ها را اجرا کند. او به مهر گفت: وزارت علوم باید این مساله را مدنظر قرار دهد که اگر قرار باشد با این شیوه برخورد کند، بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد به تعطیلی کشیده می‌شود و با یک بحران در کشور مواجه می‌شویم. با وجود کش‌و‌قوس‌های فراوان در آستانه سال تحصیلی، عملکرد وزارت علوم با حذف 600کدرشته از دانشگاه آزاد شوکی را به فضای آموزشی کشور وارد کرد. مساله‌ای که می‌‌توانست با دقت‌نظر در زمان مناسب دیگری مطرح و حتی عملیاتی شود.
احتمال تغییر روسای برخی دانشگاه‌ها
روز گذشته سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حذف ۶۰۰کدرشته دانشگاه آزاد خبر داد. ضیاء هاشمی در رابطه با بررسی کیفیت رشته‌‌محل‌های دانشگاه آزاد در وزارت علوم عنوان کرد: بررسی‌های وزارت علوم در مورد کدرشته‌های دانشگاه آزاد به اتمام رسید و نتایج آن مشخص شده که منجر به اعلام نتیجه‌‌های دانشگاه آزاد شده است. او ادامه داد: براساس این بررسی‌‌ها، تعدادی از کدرشته‌های دانشگاه آزاد حذف شدند، تعدادی از آن کدرشته‌ها به صورت مشروط پذیرفته شده و تعدادی نیز مورد تایید وزارت علوم قرار گرفتند. نکته مهم این است که این موضوع با توافق مسئولان دانشگاه آزاد بوده و آنها این موضوع را پذیرفته‌اند. سرپرست وزارت علوم در پاسخ به این سوال که چه تعداد از کدرشته‌‌های دانشگاه آزاد توسط وزارت علوم مورد تایید قرار نگرفته و حذف شده است، اظهار کرد: حدود ۶۰۰کدرشته حذف شده است که همه اینها براساس گفت‌و‌گو‌های سازنده و مبتنی بر تفاهم انجام شده است. هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا تغییراتی در سطوح عالی مدیریتی وزارت علوم و دانشگاه‌‌ها در این مدت خواهیم داشت، تصریح کرد: تعدادی از روسای دانشگاه‌‌ها که مدت احکامشان به پایان رسیده است، در رابطه با تمدید مسئولیت و ابقایشان اقداماتی انجام شده و برای دانشگاه‌هایی که قرار است روسای آنها تغییر کند و رئیس جدید انتخاب شود، موضوع در دست بررسی است. به گزارش ایلنا، او افزود: با این‌همه تا این لحظه مورد خاصی برای تغییر وجود ندارد.
زمان نامناسب حذف کدرشته‌ها


یک عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره حذف 600کدرشته از دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: مدت‌هاست که بین دانشگاه آزاد و وزارت علوم اختلاف‌نظر است. قبلا قرار بود نزدیک به سه‌هزار کدرشته تحصیلی از دانشگاه آزاد حذف شود که کمیسیون آموزش مجلس پادرمیانی کرد و این مساله حل‌وفصل شد. محمد قمی ادامه می‌دهد: حذف 600کدرشته از دانشگاه آزاد مساله‌ای است که تاکنون کمیسیون آموزش به آن وارد نشده است، چراکه اکنون مجلس در تعطیلات تابستانه است و نمایندگان محترم در مجلس حضور ندارند. او بیان می‌کند: اکنون با این اختلاف 600کدرشته از آموزش عالی قسمت دانشگاه آزاد حذف شده است. این عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار می‌کند: این اتفاق در آغاز سال تحصیلی برنامه‌ریزی‌های تحصیلی را دچار اختلال می‌کند، چراکه دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها بلاتکلیفند و دچار سردرگمی می‌شوند. قمی توضیح می‌دهد: در عین حال با این تصمیم دیرهنگام در آستانه آغاز سال تحصیلی، کل دانشگاه آزاد اسلامی با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو می‌شود. او عنوان می‌کند: نمی‌خواهم بگویم اصل قضیه خوب است یا بد، اما زمان بررسی آن زمان خوبی نیست و بی‌تدبیری را نشان می‌دهد. او اضافه می‌کند: وزارت علوم با چه انگیزه‌ای در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها این مساله را مطرح کرده و این مشکلات را برای دانشگاه آزاد به وجود آورده است؟ قمی خاطرنشان می‌کند: من از مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد خواهش می‌کنم که به تفاهم برسند و این مساله را حل‌وفصل کنند. او ادامه می‌دهد: حتی اگر این مساله خیلی ضروری باشد ممکن است کمیسیون آموزش جلسه فوق‌العاده‌ای بگذارد و وارد عمل شود. این عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان می‌کند: بالاخره بهتر است که این اختلاف دانشگاه آزاد را در این موقع از سال و در فصل بازگشایی به خود درگیر نکند و موجب بلاتکلیفی دانشجویان و اساتید نشود. قمی یادآور می‌شود: وزارت علوم و دانشگاه آزاد هرکدام برای خود استدلال‌هایی دارند. در برخی موارد وزارت علوم اشکالاتی می‌گیرد که گاهی اوقات منطقی است. او با ذکر مثالی می‌افزاید: از نظر وزارت علوم تعداد اساتید و دانشجویان همخوانی ندارد، ولی با این حال باید این مسائل در یک فرصت مناسب بررسی و ساماندهی شوند، نه در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها. قمی می‌گوید: فکر می‌کنم با توجه به شرایط موجود کمیسیون آموزش مجلس هم ورود پیدا خواهد کرد و تفاهمنامه‌ای را اجرا می‌کند که این قبیل مشکلات در آستانه سال جدید برای دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها به وجود نیاید.